A4'en min drikker kjøleveske

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et lite problem ang. kjøleveske. På nesten to uker har den drukket seg fra Max til Min. Den første tanken som slår meg er jo toppakning, men jeg vil ikke se slaget tapt helt enda. Under bilen ved bunnpanne er det litt fuktig, så jeg håper (og regner med) det er en liten lekkasje en plass. Har peilet olje og tittet nedi toppdekselet uten å se noe hvit "guffe" som tyder på vann i oljen.

 

Noen spesielle plasser på en A4 B5 det pleier å lekke litt? 1.6l

 

"Normalt" at toppakningen går etter 200000?

 

 

Takker for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakningen på min 1.6 sprakk ved 145000. Da forsvant kjølevesken sakte men sikkert. Kjølevesken trenger ikke lekke inn i oljen. Min gikk rett inn i sylinderen.

Håper for din del at du ikke trenger å bytte toppakning, kjedelige penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uffda, det høres jo ikke bra ut. Hvor mye måtte du ut med for å bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Min brukte også mye kjøleveske for en tid siden og da var det vannpumpen som var lekk. Kostet ikke mye å bytte.

 

Kanskje en ide å sjekke den?

 

Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt den kan lekke litt ved oljekjøleren.. (ved oljefilteret).. Har lignende problem, men er ikke på langt nær så mye som du har og skal til å plukke ned og skifte pakninger på ny-året nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kanskje ikke oljekjøler på 1.6, ellers er rosa pulver på denne ett sted å begynne. Har også lagt merke til på min 1.8t at det er litt rosa pulver på ene stussen på vannpumpen. Er i tilfelle å ta av, pusse rent, og sette på igjen med skikkelig slangeklemme.

Har inntrykk av at noen har jukset i timen, eller rett og slett gitt beng når de har valgt aluminiumskvalitet i forhold til korrosjon kjølevæsken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting, som jeg har sett på a80 sin 2.0 motor, er korrosjon i blokka der en kjøleslange med ett bend på er skrudd inn. Der var det å bytte bendet og bruke pakningsmasse til å fylle skaden i metallet. Ble tett det også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kanskje ikke oljekjøler på 1.6, ellers er rosa pulver på denne ett sted å begynne. Har også lagt merke til på min 1.8t at det er litt rosa pulver på ene stussen på vannpumpen. Er i tilfelle å ta av, pusse rent, og sette på igjen med skikkelig slangeklemme.

Har inntrykk av at noen har jukset i timen, eller rett og slett gitt beng når de har valgt aluminiumskvalitet i forhold til korrosjon kjølevæsken.

 

Rosa pulver som i tørket kjøleveske eller noe sånnt? Altså at det er en liten lekkasje der jeg finner rosa pulver?

 

Kan blanding av de forskjellige kjøleveskene forårsake lekkasjer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm....har du sjekket om det er vått under mattene dine inni bilen? tenker da på varmeapparatregisteret.

Hadde en opel som også drakk kjøleveske, og der var det lekkasje i registeret..bare en tanke: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeapparatregister er ikke uvanlig årsak til høyt konsum av kjølevæske. Har kjørt med gummistøvler i min gamle Audi 100 CS i lang tid før jeg endelig fikk mannet meg opp til å skifte. Vannpumpa kan også være opphav til uforklarlig svinn av kjølevæske. Min verksmester (non-VAG, så jeg antar han vet hva han snakker om) hevder at disse kan lekke sporadisk, og gjerne under kjøring slik at man ikke trenger å se noen dam under bilen når den er parkert. Min forhenværende Jeep hadde det på den måten. Kjølevæsken forsvant i rykk og napp, noen ganger ble det dam under bilen, andre ganger ikke. Kjølesystemet ble trykktestet på verksted uten at man fant feil - og mistanken rettet seg som sagt mot vannpumpa. Men løsningen på problemet ble å selge bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet blir bare værre og værre nå og jeg tror nok jeg må se slaget tapt og bytte toppakning med en gang. Åpnet lokket til oljepåfylling og oljen som lå under lokket var lysebrunt + litt lysebrune flekker nedi.

 

Ville dere anbefalt å skifte toppakning på et annet verksted enn merkeverksted? Regner med det er en god del billigere der. Audi-center skulle ha 9559kr!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, da var bilen tilbake fra verksted. Ble bytte av toppakning. Og hvis noen lurte kom reparasjonen på kr. 11065...: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det ble da i orden regner jeg med? :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, heldigvis:) God som gull igjen. Var på tide med et olje/kjølevann skift nå uansett, så da slapp jeg ny service iallefall.

 

Hadde nok følt meg litt snytt om jeg hadde kasta 11k ut av vinduet på noe som egentlig ikke var defekt: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok litt rask med å si at ting var i orden gitt..

 

Har nå hatt bilen inne 4 ganger totalt. Det de har skifet er:

 

Toppakning, en vannstuss der tempsensoren sitter, en slange som går fra den stussen og videre og varmeregisteret.

 

Og der værste: Den lekker værre enn før! ca. 1l på 50km.....

 

Så nå er bilen inne på verksted igjen, og de har funnet sprekk i toppen!!

 

Hva i huleste er det som gjør at det tar såååå lang tid å oppdage den virkelige feilen? Jisuss! Etter 25000kr (I dass for min del..) og utallige timer med den bilen burde de klare å finne feilen....

 

Så hvordan oppstår en slik sprekk? De burde jo ha sett sprekken da de skiftet toppakning og de burde jo definitivt ikke ha skiftet varmeregisteret, toppakningen og vannstussen tempsensoren sitter på uten å være 100%sikre på at det var den som var synderen.. Begynner å bli rimelig lei av nye lovnader om at bilen er ok, og ikke minst et lite hav av penger..

 

Hva har jeg krav på her? Etter min mening bør verkstedet ta regninga på den siste reperasjonen som nå blir bytte av toppen (som ene og alene koster 8-9000kr..). De har som en start sagt at de kan være villige til å ta arbeidskostnadene + gratis leiebil. Jeg har ikke godtatt noe enda, så det endelige økonomiske resultatet skal vi diskutere når vi VET at bilen ikke lekker lengre. Dvs. jeg betaler ingenting før vi er 100% sikre på at det er reparert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så jævlig kjedelig dette, har vært igjennom lignede greier med min nå, men da var det temp. problemer. De burde kanskje ta hele jobben på seg, eller hvis du betaler 50% av delekostnad også tar de resten og du får leiebil. Kanksje noen andre kan svare på hva du har krav på??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.