Turbotrykksmåler på Passat 1.9 TDI

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt meg en autogauge turbotrykssmåler til passaten min.

 

Noen som har erfaring med og montere dette på en TDI?

 

Hvor trakk dere slangen gjennom torpedoveggen og hvor tok dere strøm til måleren fra?

Og hvor skal jeg koble T stykket som fulgte med måleren?

På acvator slangen?

 

Leste litt om ulyd i måleren så kjøpte også et bensinfilter for å montere på slangen så håper det hjelper på :)

 

Mvh

Kristoffer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensinfilter hjelper ikke mot støyen i måleren desverre... Nåla slutter å vibrere, men bråker fordet...

 

Men det var en som mente at grunn til at den støyet, kunne vært at slangen var montert på feil sted, å at hvis en satte den på innsuget, ville det bli borte... men ikke vet jeg.. :confused: Kan det ha noe å si da..? : klø :

 

 

: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den eneste støyen jeg kjenner til.. er at viseren (nåla) dirrer noe volsomt. viss dette skjer har man montert de medfølgende (plastdysene) feil. eller bar glemt å montere de!!! ellers har aldrig jeg opplevd noe bråk fra disse målerne.

 

reiner med at det er på innsuget slangen skal monteres på disse bilene.

 

MVH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja fulgte jo med T stykket så da er det nok meningen at dette skal brukes :)

 

Men hvem slange på innsuget skal jeg koble dette T stykket på?

 

Og virker jo som jeg må demontere hele dashen for å finne + og minus som går på tenningen som jeg får trukket opp til telleren, og i tilegg få slangen opp gjennom torpedoveggen og opp langs a stolpen uten og demontere dash er jo så og si umulig? Noen som har montert dette i en passat og har noen enkle tips?

 

Planen var i hvertfall å få montert telleren ved A stolpen i bilen men hvis noen har et bedre forslag (gjerne med bilder) så er det bare å spytte ut :tilber:

 

Mvh

Kristoffer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den eneste støyen jeg kjenner til.. er at viseren (nåla) dirrer noe volsomt. viss dette skjer har man montert de medfølgende (plastdysene) feil. eller bar glemt å montere de!!! ellers har aldrig jeg opplevd noe bråk fra disse målerne.

 

reiner med at det er på innsuget slangen skal monteres på disse bilene.

 

MVH

Problemet med støy er bare på diesel.. (som jeg kjenner til hvartfall) Har montert måler, å tatt trykket utfra trykkrøret på vei til IC, å det støyer i målern... vet om flere som har samme prob på TDI... Når en setter på bensinfiltert slutter nåla å vibrere, men støyen er fortsatt der.. det er hvartfall min erfarning :)

 

På tdiclub.com skrev dem noe om at målere som hadde trykket rett i klokka ville støye... å at det var elektrisk som var tingen.. jeg lurer på å bytte selv

 

Greddy elns.. : rock ::rolleye:

 

: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan lage ett lite hull på hardplasten inn på ic`en og lime fast en nippel der;) funker fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan lage ett lite hull på hardplasten inn på ic`en og lime fast en nippel der;) funker fint.

 

Ingen slange jeg bare kan splitte og koble dette T stykket på?

Har ikke så lyst til å begynne og borre i noen rør og gjenge opp til nippel der : gråter :

 

En kompis sa det bare var og splitte acvator slangen og sette T stykket der, stemmer dette?

 

Fant en veldig fin guide til og gjøre dette til golf IV her:

http://pics.tdiclub.com/pdf/gauge_install_2001_VW_Golf_TDI.pdf

 

Noen som vet om dash er sånn nogenlunde det samme på passat?

Slik at jeg kan trekke slangen gjennom på samme sted som i den guide og hente strøm på samme sted? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Har akkurat gjort dette på min passat 1.9tdi.

 

Prøver å lage en liten guide her:

 

Du trenger:

 

-Nippel, gjerne luftenippel til bremsekalipper

-Noen meter med vakumslange i passende diameter.

-Små klemmer til vakumslange (trengs ikke, men jeg brukte det for å få alle koblinger tette)

-Et lite pipesett.

-Fastnøkler.

-Skrutrekkere

-Drill m/ et utvalg av borr.

-Litt ståltråd, type stiv. (samme typen som brukes til strømgjerde for kuer o.l)

-Trykkluft (til å blåse reint trykkrøret etter borring)

 

Du kommer ikke utenom å gjenge opp hull til en nippel på en av trykkrørene.

Det er ingen trykkslange til aktuatoren på wastegate på disse bilene.

 

Først må du ta av det trykkrøret du vil koble deg inn på, jeg tok det som går i bakkant av motoren, mellom IC og innsug. Det er lettest å komme til.

Dette skrur du av med et par slangeklemmer og et par skruer i bakkant av toppen. Er gjort på 5 min.

 

Nå må du måle hvor stor nippelen din er utvendig i gjengene. Finn så et borr som er ca 1.5mm mindre enn dette. Jeg tror jeg brukte et et 8mm borr og gjengene mine var M10, altså 10mm.

 

Så finner du et sted du vil borre. Helst ikke i skjøten på røret, da kan det sprekke opp. (røret er støpt, og har 2 langsgående skjøter)

 

Etter at du har borret så er det viktig at du gjør reint skikkelig. Vi vil jo ikke ha plastikkbiter inn i motoren vil vi vel?

 

Jeg brukte først noen tøyfiller som jeg festet på en ståltråd som jeg dro gjennom et par ganger, før jeg skylte det innvendig med bensin (var en oljefilm der som noe plaststøv satt fast i. Til slutt blåste jeg reint med høytrykk.

 

Nå kan du gjenge inn nippelen din.

Jeg brukte litt smeltelim i tilegg.

 

ttrykk5.JPG

 

Hele trykkrøret:

ttrykk7.JPG

 

Nå kommer morroa, nemlig å tre slangen igjennom torpedoveggen :D

Dette er faktisk ikke så vanskelig.

 

Jeg valgte å tre den innenifra og ut. Festet den bakpå måleren først. dro den ned under A stolpe dekslet (god plass der) så lot jeg den bare ligge på gulvet under pedalene, la ei lommelykt på gulvet som lyste opp under pedalene.

 

Så går du i motorommet, skrur ut de 4 10mm (eller var det 13mm) skruene som holder lokket til ECU`n på plass. Hvis du kikker godt neddi der så burde du kunne se noe av lyset fra lommelykten.

-Nå tar du fram ståltråden igjen, dytter den neddi der og "sikter" mot der du ser lyset.

-Når den er i gjennom så taper du trykkslangen godt fast til ståltråden, og drar den tilbake igjen opp i boksen til ECU.

-Voilà du har slangen igjennom torpedoveggen.

 

Nå må du få den ut av ECU boksen, denne er vanntett, så her må vi ikke drite oss ut, kjipt å ødelgge en hjerne til 15 000.

VW tenkte nok på luringer som oss når de lagde denne bilen, for her er det allerede kabelgjennomføringer klare. Bare klipp av en liten bit helt ytterst på gummi tappen over den store kabelgjennomføringen, og tre slangen gjennom hullet... Da burde det se omtrent slik ut:

 

ttrykk1.JPG

 

Nå kan du trekke den frem til nippelen din, og feste den der.

 

Når det gjelder strøm så kan du bare bruke jordpunktet under dekslet til sikringsboksen. Og ta 12v+ fra lysbryteren, husker ikke fargen på ledningen, men mener det er en rød en. Her kan det være lurt å måle seg frem til riktig ledning med et multimeter først.

 

Nå burde alt fungere, men du vil sikkert ganske fort bli lei av den ulyden.

Jeg forsøkte også med et bensinfilter, dette hjalp noe, men det var fortsatt lyd der. Egentlig skal man jo bruke medfølgende T-stykke, da dette har en metallring inni, som struper såppas at vibreringen slutter. Men siden vi kobler oss rett inn på trykkrøret får vi ikke brukt T-stykket.

 

Så jeg gjorde det slik:

 

tstykker.jpg

 

Brukte et t-stykke, og la to bensinfilter paralellt, og enda et T-stykke, og så opp til trykkmåleren. Nå blei det helt lydløst, det var en rimelig god følelse etter å ha kjørt med den jævla summinga i flere uker.

 

 

Dette blei mye lengre enn jeg hadde tenkt, men håper dette kan hjelpe deg, og evt andre som har planer om dette.. Jeg fant hvertfall ingen god guide på dette da jeg gjorde dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei støyen i måleren borte med TO bensinfilter altså? : klø :

Da skal jeg prøve det! :D

 

Det påvirket ikke måleren på noe annet vis? feilvisning eller lignende? sammenlignet med før du satte på begge filterene...

 

: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei støyen i måleren borte med TO bensinfilter altså? : klø :

Da skal jeg prøve det! :D

 

Det påvirket ikke måleren på noe annet vis? feilvisning eller lignende? sammenlignet med før du satte på begge filterene...

 

: vinke :

 

Hehe..

Nei tror ikke det var de to bensinfiltrerne som gjorde jobben, men derimot T-stykkene med metallringene. Kan nok likegjerne ta bort filtrene nå og bare ha 2 t-stykker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke gjør det så vanskelig da gutter. ta 2 små aluplater som man borer et hull i hver ende av plata. sett begge platene over slangen og skru til på hver side av slangen. jeg gjorde dette på min gamle passat med stort hell. da kan man strupe slangen og man blir kvitt på både vibrasjonen i nåla og lyden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super guid Espen:tilber:

Fikk svar på alt som jeg trengte der og tilogmed med bilder : rock :

 

Herlig, takk skal du ha: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem.

 

Arve, ditt forslag fungerer nok også utmerket, men syns du ikke det blir litt jalla?

 

Velkommen til klubben, Kristoffer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nydelig guide, synd det ikke var 1.8t aeb: bh : har kjøpt måler og har hatt den liggende en stund nå og begynner å bli lei av at den bare ligger der, men finner ikke en skikkelig guide på hvor jeg skal koble trykkslangen: klø : kanskje noen som leser denne tråden som kan vise? fant ingen bilder av motoren min, kanskje noen som har?:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem.

 

Arve, ditt forslag fungerer nok også utmerket, men syns du ikke det blir litt jalla?

 

Velkommen til klubben, Kristoffer.

 

 

jo, mulig det er litt jalla.. det kommer helt ann på hvordan man velger å gjøre det da.. det trengs jo ikke å syntes. viktigste er vel at det fungerer ikke hvordan slangen ser ut????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.. ja har en 1,8T jeg åsså:) kjekkt om noen hadde informasjon om hvordan man monterer en slik på disse motorene : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra guide!! endelig fikk jeg vite hvor det helvettes vakumet bodde!!!: rock : : rock : nå skal jeg i garasjen å leke: smil : : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: rock ::): rock : dæsken.. d var en meget bra gudie for montering av Måleren... takker meget for den!! : smil ::);)

Men hvor burde jeg bestille måler m/holder for A stolpe : rolleyes ? har en, men dn er ikke nå pen å se på!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: rock ::): rock : dæsken.. d var en meget bra gudie for montering av Måleren... takker meget for den!! : smil ::);)

Men hvor burde jeg bestille måler m/holder for A stolpe : rolleyes ? har en, men dn er ikke nå pen å se på!!

 

Her hadde dem noen veldig fine: http://www.42draftdesigns.com/products.htm

 

Også guide for å sette inn måler på 1.8T der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har "montert" nå, ble litt midlertidig, slik ble det:

påfot.jpg

fint sant??: rock :

og i motorrom:

påvakum.jpg

faunka fint det, nå må jeg få tak i en pod, og ett besinfilter eller to, ble noe vibrasjoner i målern, jævlig plagsom lyd: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, ble det vibrasjoner på denne? du har jo en bensiner:) jaja, da må man invistere i filter åsså da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, ble litt, men spiller man musikk i bilen som man ofte(altid) gjør, hører men ikke stort. skal montere måleren i hanskerommet også så da hører jeg vel iallefall ingenting. har jo ikke bruk for å se den hele tiden så. og i hanskerommet kan man jo også koble til strømmen til lyset der inne, er jo bare ei lita åære som trenger strøm, så trenger vel heller lite :) enkelt og greit!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det nok i grunnen ikke er filtrene som demper vibreringen.

Det er nok heller T-Stykkene (hvertfall i mitt tilfelle)

Det fulgte med T-stykker som hadde en metall insnevring innvendig når jeg kjøpte måleren (autogage kjøpt på bilXtra)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.