Trått soltak på Audi 100 (C4) 92-mod

Anbefalte innlegg

Soltaket kilte seg i sommer, men jeg klarte heldigvis å lukke det før det satt seg bom fast. Det ser ut som en del av løftemekanismen på bakre venstre hjørne har tatt kvelden, da soltaket henger litt ned i det hjørnet. Hvis jeg kjører motoren for å åpne taket i bakkant, følger ikke venstre hjørne helt med. Hele taket blir løftet skakt. Å åpne taket helt kan jeg bare glemme, motoren klarer rett og slett ikke å dra det tilbake.

 

Er dette ett kjent problem? Jeg har nemlig opplevd dette på min gamle Audi 100 86-mod også. Jeg ser for meg at dette kommer til å bli et slit å fikse, da hele kledningen i taket må ned? Haynes rep. boken min hoppet elegant over dette med unskyldning om at det er alt for komplisert for en hobby mekaniker. : bh : Er det noen som har noen lure tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anyone, noen gode forslag? Er det noen som har strippet innvendig takkledning på en C4 før, og fått det FINT på igjen? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ut soltaket på min gamle 100 -86, var det festet med 4-6 skruer. Hele ramma med skinner og vaiere ble med ut, ganske lett jobb egentlig. Løftet det ut fra utsiden. Det var da sidebrakettene som styrer takluka som var knekte. Mulig det er lite lett på din også???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du måtte ikke røre takkledningen innvendig i det heletatt? Jeg tror også det er en sidebrakett som har knukket, i og med at luka luter på venstre side... Jeg mistenker at opplegget ikke er så mye annerledes på din '86 og min '91. De to karroseriversjonene er mekanisk ganske like...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det..det eneste var å plukke av sveiv. Var/er visstnok en svakhet dette på de bilene der, det er bare noe råttent støypegods som knekker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok ut soltaket av en 92mod s4 avat..

Da måtte taktrekket ut også løsna jeg hele "kasseten" med soltaket og alt 4-8 skruer (husker ikke helt).

Den måtte taes ut innvendig..

 

Enkel var det, trekket ble faktisk fint:)

 

Har en liggans hvis du må ha ny;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde av soltaket på 100'en min her om dagen. (c4).

 

Trengte ikke å ta av taktrekk. Men måtte ta av stoff-saken på undersiden av selve soltaket. Men det var null problem. (er egentlig ikke så sikker på om det egentlig var nødvendig.)

 

Er fire eller fem skruer på hver side i toppen, som holder på plass noen skinner i overkant av selve wiremekanismen. Antar at du har elektrisk soltak på den. Vet ikke om det finnes annet på disse bilene jeg.

 

Når skinnene er av kan man løfte opp framre del av soltaket. Må først trekke det helt fram (lukke det). Da kan man så trekke ut resten av soltaket helt til det er løst fra bilen.

Største problemet jeg fikk var egentlig å montere det igjen. Kan være ett godt tips at du tar deg god tid til å sjekke at de bakre gliderene kommer skikkelig på plass i sporene sine når taket skal skyves inn igjen. (det klarte jo ikke jeg, så jeg kilte fast hele driten og endte opp med stygge riper i lakken på soltaket. Det så heldigvis ikke bra ut fra før heller. hehe.)

 

Problemet hos meg var at noen blanke plastforinger som ligger på gliderene rett og slett var oppbrukt. Fillete og fæle. Ikke rart soltaket gikk tregt. (motoren klarte ikke å trekke det igjen).

Men har ikke fått ordnet det ennå. Må få tak i plastforingene. Noen som vet pris på sånt? Ser jo ikke så dyre ut, men man må vel på møller for å få tak i dem...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke tro det! Abonnementet på denne tråden hadde gått ut på ett eller annet vis. Jeg sjekket profilen min i stad og fant ingen tråder...

 

Buhu... : gråter : I helgen har jeg brukt 5 timer på å ta ut hele soltakkassetten til ingen nytte. Hadde jeg lest igjennom svarene på denne tråden (som jeg trodde var død siden jeg ikke fikk noen svar : bh : ) kunne mye av strevet vært ungått.

 

MEN, fant ut hva feilen var! Motoren drar over, fordi de gjengene på wirene til føringene er ødelagte. Bestilte nye på Møller i dag, 1200 kr. De er grådige! På ETKAen min fra 2007 får jeg opp en pris på 61 EUR + moms, (ca 750 kr).

 

Når jeg får delene blir det nytt forsøk, uten komplett demontering av tak innvendig....;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet hos meg var at noen blanke plastforinger som ligger på gliderene rett og slett var oppbrukt. Fillete og fæle. Ikke rart soltaket gikk tregt. (motoren klarte ikke å trekke det igjen).

Men har ikke fått ordnet det ennå. Må få tak i plastforingene. Noen som vet pris på sånt? Ser jo ikke så dyre ut, men man må vel på møller for å få tak i dem...

 

Tipper det er 13 og kanskje også 13A du skal ha, delenummer er henholdsvis 4A0 877 445 D og 4A0 877 445 E. ETKA sier 4 EUR pr. par, men da blir det vel 500 kr på Møller da. : gråter :

 

Glidestykke.jpg

 

...og takk for hjelpen. Hadde jeg bare lest innlegget ditt i tide...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Ja er det ikke typisk. Stemmer det du sier angående delene jeg trenger. Må ha nr 13, og 13A. 13A trengs mest, for den var det nesten ingenting igjen av.

 

Men jeg er stygt redd jeg har samme problemet med wire'n som du har også.

Får prøve de foringene først, og så se om det hjelper. Blir jo litt lettere for motoren å dra taket fram, så det er jo ikke sikkert tannhjulet vil hoppe over da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.