S2/ABY Motorproblemer,lugger ved 4000rpm

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn, fruen har en 93 S2 Avant med motorkode ABY

Handlet denne bilen i sommer, og chippet den uka etter med

-MTM 303 (kjøpt av Bjørn Fossås)

-Åpent filter Green

-Fjernet resirk ventil

 

Motor går pent på tomgang, og oppfører seg vanlig ved normal kjøring, MEN når den blir brukt skikkelig så nykker den ved ca 3800/4000rpm, virker for meg som bensin eller tenningskutt. JÆVLA IRRITERENDES!

 

Skrudd litt idag:

*forsøkt og byttet N75 (monterte ny N75J og montert rett vei)

*Kont ladetrykk 1,34 (dig måler)

*forsøkt luftmassemåler fra en kamerats bil (S4)

Dette hjalp heller ikke, kutter/nykker ved ca 4000 da ladetrykket er på ca 1bar

 

Er en hel perm med kvitteringer på bilen, er byttet plugger i fjor, luftmassemåler, lambda sonde....

 

NOEN TIPS?

Kan føye til at jeg er mekaniker på Møller og har tatt diagnose, men ingen feilkoder.

Har drevet lite med 2.2 20V turbo før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sett over ledningene til coilene? disse kan vist sprekke og bli isolert dårlig. Spør han kameraten din om du kan prøve med hans coil rekke:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sett over ledningene til coilene? disse kan vist sprekke og bli isolert dårlig. Spør han kameraten din om du kan prøve med hans coil rekke:)

 

Hiver meg på at et kan være coil eller plugg trøbbel.

Hadde akkurat samme type trøbbel med min bil her i høst,og der bytta jeg coiler(oppgraderte) og plugger.Bilen ble helt fin etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det blitt bytta bensinfilter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kom det noen svar ja.

 

Har sett over kvitteringen nå, er byttet

plugger, plugghetter i August 2005 på km. stand 212 000

 

Nå er bilen godt 230 000

 

Har også hatt opp coilrekken og sjekket, plugghetene var myke og fine.

Strammet også etter skruene på hver coil + jordingsledning.

 

Bensinfilter er ikke byttet nei.

Hvis jeg lurer turtallet forsiktig over 4 000 er den normal, kun ved full belastning den fjusker.

 

Kan også nevne at jeg forsøkte og nappe av n75 stikkern og kjørte bilen i grunntrykk, da fjusket den IKKE.

Har egentlig blitt gradvis verre, før så kunne jeg ligge og rusle i 60-70 utover til jobb i 10min, med en gang jeg giret ned til tredje og skulle gi på ut av rundkjøringen nappet den. så ble det borte igjen, men nå er det HELE TIDEN!

 

Takker for svar folkens, sikkert noen S-guruer her!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at du har store nok dyser a....eller at den får for mye bensin... det har vært problem hos meg! Husk at ting ryker selv om det står i service hefte ditt at det akkurat har blitt bytta, hadde ikke stola blindt på det som står der!

 

Men dette er bare forslag fra erfaring... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært ute å prøvd bilen at litt nå i kveld.

Kuttet oppleves slik.

Legger bilen i tungt gir, f.eks 3.gir fra lavt turtall gir bånn pedal, og akkuratt ved 3500-3800-4000rpm blir det først et lite nykk så et litt større.

Hvis jeg da heller prøver å tar det med ro til 4000 og gir på full pedal igjen etter 4500 så går den som faen (helt OK *hehe*)

(KAN IKKE GI FULL PEDAL FRA BUNN)

 

Angående plugger så er de kjøpt 02/08-2005 hos Jahre Motor Hamar AS dette er sikkert uorginale plugger med nr 22PR-ZU

Når så mange nevner plugger og tenningsfjusk så skal jeg titte på pluggene og prøve å skaffe nye (Orginale)

 

Monica: Chippen jeg har er MTM 303 og skal vel være tilpasset orginal oppsettet? med org.dyser osv

Er liksom så rart, fordi feilen har kommet gradvis, blitt verre og verre og nå tilslutt er den der HELE tiden.

Vet jo at du / han har RIMELIG god peil på dette eller 5er guruer som jeg ville sagt. :) :)

Hvordan ville det vært hvis en bankesensor kødder til? (noe jeg lurer litt på?)

 

Takker igjen for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er liksom så rart, fordi feilen har kommet gradvis, blitt verre og verre og nå tilslutt er den der HELE tiden.

 

Trykklekasje?

 

-best tilpassende ditt symptom samt det er et problem som faktisk bare blir værre og værre. har vært igjennom samme driten selv og det er bare å bytte ut alle trykk slangene med silikon slanger med en gang så er det gjort.

Bilen er trots alt gammel og ikke umulig at slangebytte på den er skippet uten vider...

 

:)

 

Kjør en trykktest å sjekk først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Har sett over alle slanger, og de ser bra ut.(inkl alle de tynne vacumsl)

Rart om det er trykklekkasje en stand, siden turbotrykket stiger og holder stabilt 1.2 - 1,3, ikke hører jeg at det blåser eller freser noen stand.... den går jo virkelig godt når jeg får den over fjuske grensa.

 

Er så jævlig kjett denna "prøv og kjøp metoden" av deler blir fort dyrt....

Men plugger skal testes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, min aan lugger også, men ved 2050-2100 O/min....Ellers helt fin..!!

 

Men kan heller ikke gi flat pedal fra lave turtall på 1. og 2. gir..."drukner" liksom litt.

 

Da høres det omtrent sånn ut: BABB..BABB..BLUURP..BAAABB...også: BLLÆÆÆÆÆRRRP går den som F...: rock :

 

Har funnet en sprekk i slangehalsen som går inn på turbo under slangeklemmen (komp.huset), så prøver å bytte denne. Er vel mulig det draes inn falsk luft der.

 

Kanskje du også har noe lekkasje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, min aan lugger også, men ved 2050-2100 O/min....Ellers helt fin..!!

Men kan heller ikke gi flat pedal fra lave turtall på 1. og 2. gir..."drukner" liksom litt.

Da høres det omtrent sånn ut: BABB..BABB..BLUURP..BAAABB...også: BLLÆÆÆÆÆRRRP går den som F...: rock :

Har funnet en sprekk i slangehalsen som går inn på turbo under slangeklemmen (komp.huset), så prøver å bytte denne. Er vel mulig det draes inn falsk luft der.

 

Kanskje du også har noe lekkasje?

 

Hehe, måtte gjenta den lyden som du har, men på S2'n høres det ikke, bare merkes på bilen, nykker men ingen lyder.

Er så jævlig kjett og ta forbikjøringer, bilen stopper nesten opp, slutter og dra, virker ikke noe særlig heldig ut for den stakkars femmer oppi der....

(Femmern er jo til for å brukes jo!!!!) F... :confused:

Du sier at din lugger ved ca 2000rpm det vil jo si akkurat da den skal begynne å lade å få overtrykk, mens på s2'n er det ved ca.1bar.

 

Når jeg skiftet n75 i går så jeg etter lekkasjer på slanger og tilslutninger, men kunne ikke finne noe, men kan prøve å gå grundigere til verks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, sjekket at det er riktige plugger? Er ikke helt ukjent at noen kjøper standardplugger istedetfor de originale Bosch F5DP0R-pluggene, og da blir det ofte trøbbel under trykk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med plugger skal sjekkes i dag regner jeg med.

Leste litt på Nordic Audi.com, er veldig kresne på plugger dissa S-bilene.

Skal visstok ha Bosch BF5DPOR eller orginale.

 

Jeg har også trua på plugger, er jo uorginale som sitter der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når bilen din topp av hva den lader når du får nøkkinga? Noen ganger finner man ikke sprekk ved og titte på slangen eller ved hjelp av startgass,men kommer ved trykk, hadde problem med noe lignende på gml bilen min, slet lenge med og finne feil pga lekasjen kunn kom når den sniffet opp mot 1.3bar, og når den ladet 1,2 som den skulle gikk den bra igjen. Hadde og problemer med nøkking når pluggene mine var helt gale, er ingen god følelse. Så mine tips er og sjekke/låne tennings komponenter og se om det hjelper, sjekke alle slanger fysisk for lekasje ved og ta de ut og klemme og kose litt på de, du kan jo og få en god indikasjon på problemet ved og ta ut pluggene og se på dem:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sett litt på S2'n igjen, skrudde av coil rekken.

-Ut med pluggene, og kontrolert.

DENSO PLUGGER, HUFF HUFF. : eek :

 

Stygge var de, ikke direkte pene, så feilen ligger nok her tenker jeg, pusset rein pluggene og i gnist gapet.

Plugg 1 var det også større gnist gap på, ca. 0,85mm mens de andre var 0,8

 

Justerte gapet på plugg 1 og renset de andre.

Så var det ut å prøvekjøre, feilen var bedre, så vidt jeg kjente et par napp, men mye bedre enn dagen før (vanskelig å få feste også, kommet MYE snø her, ca 20 cm ny snø, men SKIKKELIG QUATTRO FØRE *HEHE)

 

-Så nye plugger blir handlet så fort som mulig, kjøper orginale der jeg jobber,Møller Lillehammer.

 

HÅPER S'n blir i form igjen.:) :) :)

 

(Lurer også på toppdekselpakning, var en del olje nedi plugghull 2 og 3.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er nye orginale plugger (Bosch F5DPOR) handlet inn.

Skifter de i kveld tenker jeg.

Så skal jeg kaste de helvettes Denso pluggene...

 

Kommer tilbake med resultatet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje nede i pluggbrønn kan også gi de symtomene du beskriver..

Ville byttet pakningen i samme slengen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er S2 i orden igjen : smil : : smil : : smil : : smil :

Hjalp med pluggskift til BOSCH BF5DPOR!

Takk for tips folkens, genialt med noen som har peil på S-biler her på forumet :)

 

Var litt svett nedi noen av plugghullene, skal skifte pakning så fort jeg får tid, tørket godt reint enn så lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.