#1 Skrevet Desember 30, 2006 Jeg har et 50 Ah startbatteri som har stått utladet en måneds tid, så jeg satte laderen på det (230-lader, 15A ladestyrke). Jeg passet på å følge med under ladingen, og koblet fra laderen så fort jeg oppdaget at det kokte i batteriet, for jeg vet at koking ikke er bra (utløser knallgasser). Viseren på laderen sto da på ca 6A. Så lot jeg batteriet hvile over natten, og prøvde så å koble til laderen igjen i dag, og da begynte det å koke umiddelbart, kun få sekunder. Viseren gikk opp på 6A. Er dette normalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 30, 2006 Jeg har et 50 Ah startbatteri som har stått utladet en måneds tid, så jeg satte laderen på det (230-lader, 15A ladestyrke). Jeg passet på å følge med under ladingen, og koblet fra laderen så fort jeg oppdaget at det kokte i batteriet, for jeg vet at koking ikke er bra (utløser knallgasser). Viseren på laderen sto da på ca 6A. Så lot jeg batteriet hvile over natten, og prøvde så å koble til laderen igjen i dag, og da begynte det å koke umiddelbart, kun få sekunder. Viseren gikk opp på 6A. Er dette normalt? Ja, alt er normalt. At det "bruser" og bobler i batteriet under lading er helt normalt, dette kan også høres. Å lade batteriet uten at det dannes knallgass er nokså umulig! 6 A i ladetrøm høres fint ut, men batteriet trenger nok mange timers lading om det er utladet. Eventuell etterfylling av destillert vann skal gjøres etter at batteriet er fulladet, aldri før! syrevektmåler er kjekk å ha, da kan du sjekke statusen på hver enkelt celle på batteriet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 30, 2006 Batteriet hadde ladet i ca 7-8 timer før jeg merket brusing. Det er bare det at jeg har fått høre at dette ikke er bra for batteriet? Eller har det ingenting å si, så jeg kan sette på laderen i enda noen timer? Jeg har syremåler, har bare ikke fått somlet meg til å sjekke enda, da det ikke er noe som haster. Det er forøvrig ikke behov for å etterfylle noe vann, nivåene er bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 30, 2006 Er det ikke noe med at om batteriet ikke er vedlikeholdsfritt, så me toppene på cellene være åpne under lading, slik at ikke gassen som dannes på en måte sprenger ut batteriet? Eller er jeg på villspor nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 30, 2006 Det er sant, og jeg har også åpnet cellene. Det minner meg om en liten historie om lading. Den gangen jeg jobbet på Bilomsetningen, så hadde vi en gaffeltruck som hadde dårlig dynamo. Et par kvelder i uka, når vi stengte for dagen, måtte vi sette på laderen over natta for å ha nok strøm til å starte trucken neste morgen. En morgen skulle jeg koble fra laderen, og jeg oppdaget at det bruset godt nede i batteriet, så jeg koblet fra laderen, og åpnet cellene (plugg med 3 lokk). I det jeg gjorde det fikk jeg en god ladning gass rett i nesa! Det var så kraftig at jeg holdt på gå ned for telling, og kjente det i nesa resten av dagen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 30, 2006 ..... I det jeg gjorde det fikk jeg en god ladning gass rett i nesa! Det var så kraftig at jeg holdt på gå ned for telling, og kjente det i nesa resten av dagen. Med sneipen i kjeften hadde du sluppet det problemet Litt ån tåpikk Bare lad ivei, ser jo ut som det tar lading så da er ikke batteriet helt fes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 30, 2006 Bare la batteriet stå på et døgn ved 6A lading og det skal være full ladet. Etter på kan du sjekke tilstanden på battereit ved og la det stå et døgn uten lading. Målt spenningen skal være ca 12,6 V Får du det er batteriet bra. Når det gjelder bobling i batteriet er dette helt normalt så bare lad på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 30, 2006 Nå er det ikke slik at jeg kan selv bestemme hvor mye ampere ladern lader med, det gjør den selv. Så bare at nåla stabiliserte seg rundt 6A etter 2-3 timer, den var på 15A til å begynne med. Jeg skal måle spenningen i morgen en gang, da har den stått godt og vel et døgn uten lading. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2006 Batteriet er oppbygget av flere celler. Når batteriet har vert tomt kan 5 sv disse cellene ta i mot strøm "rett" vei mens den siste tar i mot "feil" vei ( byttet om + og - ) En vil da kunne få opp i 12 volt på batteriet for det. Men med en gang en belaster det så faller spenningen mye. Tror som oftes mengden arbeid og irritasjon ved forsøk på å "berge" et batteri ikke svarer seg. Det har fått en knekk uansett. Kjøp nytt å spar deg for alt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 31, 2006 Batteriet hadde ladet i ca 7-8 timer før jeg merket brusing. Det er bare det at jeg har fått høre at dette ikke er bra for batteriet? Eller har det ingenting å si, så jeg kan sette på laderen i enda noen timer? Jeg har syremåler, har bare ikke fått somlet meg til å sjekke enda, da det ikke er noe som haster. Det er forøvrig ikke behov for å etterfylle noe vann, nivåene er bra. Denne brusingen, eller kokingen som det også kalles, er en forutsetning for at batteriet i det hele tatt skal ta til seg strøm. Batteriet tar ikke til seg strøm før gassespenningen er oppnådd og det er denne spenningen som utløser boblingen. Når det gjelder hvilespenningen og syrevekt så skal de være hhv. 12,78 og 1,28 for et batteriet som er HELT fulladet. Hvilespenningen måles 3-4 timer etter at laderen er koblet fra og uten at batteriet har vært belastet. Hvis du er i tvil om laderen din kan du komme ned å låne min... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 31, 2006 Låner denne tråden litt jeg om det er ok. Lurer litt på noe ting om batterier. De som er vedlikeholdsfrie, er det noe form for lufting på de da når en lader de? Samme med tørrbatterier og gelebatterier, dannes det gass i disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 31, 2006 Hvis du er i tvil om laderen din kan du komme ned å låne min... Er ikke i tvil om den, den er av Biltema's fineste sort! Jeg lot batteriet stå og bruse i noen timer i dag, måleren på laderen krøp ned til 3A, så da koblet jeg fra batteriet og tok det inn i huset. Skal måle i morgen og se hva spenningen er da. Jeg trodde jeg hadde kjøpt en måler for syrevekten, men der tok jeg feil. Det var for kjølevæske jeg hadde kjøpt. Jeg har en syremåler, men den er av den forholdsvis enkle typen med 4 kuler. Dvs at hvis alle 4 kulene flyter er spenningen bra, hvis bare en kule flyter er det 25%. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 31, 2006 Låner denne tråden litt jeg om det er ok. Lurer litt på noe ting om batterier. De som er vedlikeholdsfrie, er det noe form for lufting på de da når en lader de?Samme med tørrbatterier og gelebatterier, dannes det gass i disse? Ja, alle bly/syrebatterier har ventiler som slipper ut gass. Gelebatterier har ikke ventiler, men så inneholder de heller ikke flytende syre. Det er en av grunnene til at gelebatterier kan monteres opp/ned hvis man ønsker det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 31, 2006 Vær obs dere som måler syrevekt nå på vinteren at et batteri er helt i orden selv om du måler 1,22g. Det endrer seg nemlig med temperaturen. Dersom en enkelt selle viser mye lavere vekt enn alle andre kan du bare kassere batteriet med en gang. Tjuvtriks: har hørt at du kan blåse liv i gamle batterier med å koble til et svaiseapparat på polene, da skal du vist brenne i fra hverandre platene. At platene i batteriet gror sammen er den hyppigste årsaken til at batteri ryker. anbelafer ingen å prøve dette men jeg lurte litt på om noen har erfaring med det... (Eksplosjonsfaren er stor) For dere som måtte lure på det: Moderne batteriladere og noen biler er utstyrt med pulserende liksstrøm på ladesystemet, (du får det som ettermonteringsett) da lager du sjokkbølger i batteriet og du hindrer partiklene som pleier å legge seg i bunn av batteriet å kortslutte mellom platene. Dersom du har ett slikt system på bilen din forlenger du levetiden på batteriet fra 4-5 år til over 20 år. Det er mye brukt på lastebiler der en ny batteripakke gjerne koster mer enn ett slikt ladesystem. Husk at blybatteri skal behandles med forsiktighet, kortslutning kan føre til eksplosjon med påfølgende øyeskader og hudskader, batterisyre ødlegger også klærne. Når du lader battri må du huske på dennelsen av knallgass, koble alltid på strømmen til laderen sist. Dersom du må gi start hjelp bør du sette på jord sist og ikke i nærheten av noen av battriene. (finn en annen plass med god jording) Når du monterer batteri i bilen monterer du alltid minus sist, for å hindre at du uheldigvis kommer borti jord når du kobler plussen med påfølgende gnistdannelser og korstslutning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 31, 2006 Tjuvtriks: har hørt at du kan blåse liv i gamle batterier med å koble til et svaiseapparat på polene, da skal du vist brenne i fra hverandre platene. At platene i batteriet gror sammen er den hyppigste årsaken til at batteri ryker. anbelafer ingen å prøve dette men jeg lurte litt på om noen har erfaring med det... (Eksplosjonsfaren er stor) Dette vil jeg på det sterkeste fraråde...det er ekstremt stor fare for at noe går i luften ved et slikt forsøk. Batteriet er på ingen måte dimensjonert for å ta i mot de strømmene et sveiseapparat gir. Hvis man skal sjokke et batteri gjør man det med utstyr som er beregnet til dette bruket, enkelt og greit. Det er ikke risikofritt det heller, men på langt nær så farlig som sveiseapparatet er... For dere som måtte lure på det: Moderne batteriladere og noen biler er utstyrt med pulserende liksstrøm på ladesystemet, (du får det som ettermonteringsett) da lager du sjokkbølger i batteriet og du hindrer partiklene som pleier å legge seg i bunn av batteriet å kortslutte mellom platene. Dersom du har ett slikt system på bilen din forlenger du levetiden på batteriet fra 4-5 år til over 20 år. Det er mye brukt på lastebiler der en ny batteripakke gjerne koster mer enn ett slikt ladesystem. Det du snakker om er sulfatering og skjer i alle batterier hver gang det lades og utlades. Det disse løsningene gjør er å sende strømpulser inn i batteriet slik at sulfateringen reduseres. Man oppnår omtrent samme effekten ved å lade batteriet maskimalt opp med jevne mellomrom. Jeg ville forøvrig være forsiktig med å reklamere med 4-5 ganger levetiden slik enkelte produsenter gjør. En levetid på 20 år på et batteri er ekstremt mye... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 31, 2006 Jeg ville forøvrig være forsiktig med å reklamere med 4-5 ganger levetiden slik enkelte produsenter gjør. En levetid på 20 år på et batteri er ekstremt mye... Det er ganske mye ja. men det er uansett ikke tema å montere ett slikt anlegg på en personbil, da batterier til personbiler er relativt billige forholdt til prisen på ett slikt annlegg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 1, 2007 Det er ganske mye ja. men det er uansett ikke tema å montere ett slikt anlegg på en personbil, da batterier til personbiler er relativt billige forholdt til prisen på ett slikt annlegg. Finnes veldig rimelige løsninger på dette, et eksempel er EuroPuls. Koster mindre enn et nytt batteri og gjør jobben. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 1, 2007 Så var det dette batteriet ja. Nå ahr det stått ca 24 timer siden sist laderen var tilkoblet. Spenningen er nå 12.38 volt. Syremåleren viste noe helt annet. På celle 1 og 6, dvs. nærmest pluss- og minuspolene, var det 2 kuler som fløt, noe som betyr 50% lading. På de 4 cellene i mellom, var det bare 1 kule som fløt i syremåleren min, dvs. 25% lading. Det er nok på tide med et nytt batteri til Coupeen. Dette batteriet, av fabrikat Scanbrit, er forøvrig produsert i 2000, så jeg er ikke overrasket. Jeg kjøpte det forøvrig på høsten i 2002, så det var allerede et par år gammelt når jeg kjøpte det på BilXtra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 1, 2007 du får stikke innom meg på jobb en dag så kan vi se om vi finner noe som passer da...til en hyggelig pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 1, 2007 Her r en side som skriver masse om batterier generelt, samt litt om bilbatterier. Mye å lære her: http://www.batteryuniversity.com/index.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 9, 2007 Jeg må lade batteriet i Audien min, og det er av denne typen: Det er jo kjent for alle at korkene må løsnes, slik at knallgassen får fritt leide ut og ikke ligger og lurer inne i batteriet. MEN er det slike korker på dette? Ligger de i så fall under toppdekselet? Og hvis jeg skal ha dette av, hva er den beste måten? Prøvde meg med et skrujern, men plasten ga etter: haha : Et bedre bilde av dekselet: Håper noen vet: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 9, 2007 Det er av typen vedlikeholdsfritt, all damp ledes tilbake til batteriet. Du skal ikke åpne noe som helst, bare å lade. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 9, 2007 Okå, supert, tusen takk for femenalt kjapt svar:D *løpe ut og lade* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 9, 2007 jeg har et vedlikeholdsfritt batteri i min bil, og etter service, fikk jeg beskjed om at syrevekten var lav. Hvordan kan man klare å måle dette når det ikke er noen steder å hente syre fra? Bløffer Audi eller måler de spenningen, så inn i tabell for å finne syrevekta?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...