Bensinforbruk AAN S4 automat

Anbefalte innlegg

Siden jeg kjøpe S4`n har jeg målt forbruket fra 1,5 på langkjøring (vinterføre) 1,9 vanlig småkjøring uten lyskryss og køkjøring. Syns det virker litt mye.

Har tenkt litt på å bytte lambda...men vil man ikke merke på motoren hvis lambda er gåen? Har ingen feilkoder, og motoren går som ei klokka. Starter lett, jevn tomgang, fint drag. Står i en chip av ukjent merke. 0-100 går unna på 7blank. Automaten henger fortsatt med...gått vel 200k

Har lest mye om forbruket her på forumet. Virker som folk i storbyer kjører på 1,5ca... Jeg bor jo på landet, så den småkjøringa jeg bedriver burde jo tilsi enda lavere forbruk enn de som bor i byene.

Noen som har noen tips? har ikke så mye erfaring med AAN enda.

 

En ting til. CC virker bare av og til. Kan det være relee nede til høyre på passasjersida? Hører det klikker der når den funker. Er stille når den ikke funker. Noen som har et sånt relee liggende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg en 93 S4 med fem trinns manuell. Den er også chippa. Forbruket mitt ligger på akkurat under litern på langkjøring. Mulig jeg klarer og presse det litt lavere om jeg kjører som en prest.

Blandet ligger på 1,25 l/mila

Mens småkjøring ligger på 1,34 l/mila

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 92 mod. med 5 trinns manuell. Chip'et. MTM303.. Bruker litt under litern på mila på langkjøring, 1,2 på blandet, 1,3-1,4 på småkjøring...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være noe som ikke er som det skal da....får bytte lambda..går for en fra biltema til 398. Møller skulle ha 2500:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var å ta ut Luftmassemåleren og renset denne med "CRC Quickkleen" Tar bare ut hele enheten og spray så det renner ut av den, for så å lufttørke den litt.. Jeg og min far gjorde dette samtidig (han har S6 sedan med 2.2 og aut) og brukte og for mye.. Forbruket hans sank med halvliteren snaut på mila..

 

Bruk kun den rensen jeg har skrevet ned over her, da silikonbaserte produkter ikke er bra for LMM.. Fåes kjøpt på mekonomen.. Leste dette i en tråd på forumet, og er alldceles fornøyd med resultatet : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mine ører høres det ut som at de fleste av dere har et høyt forbruk. Min S4 2.2T med automatgir klarer jeg å få ned i 0.73 pr mil på langkjøring. Da kjører jeg riktignok svært økonomisk, men holder likevel litt høyere hastighet (på speedometeret) enn fartsgrensene.

Svært økonomisk betyr; minimal bevegelse på gasspedalen, bremsing er tabu, og så finner man seg gjerne en trailer som man ligger i dragsuget til :)

 

Nå har jeg riktignok portet topplokket (noe som reduserer drivstofforbruket, samt at jeg har en relativt ny lambdasonde fra biltema. I tillegg har jeg K&N luftfilter. Men eksosanlegget er orginalt, og katalysatorene er temmelig tette, så tette at jeg ikke får maks ladetrykk. Når jeg nå skal fjerne de så regner jeg med at jeg får forbruket enda litt ned.

 

 

mvh

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mine ører høres det ut som at de fleste av dere har et høyt forbruk. Min S4 2.2T med automatgir klarer jeg å få ned i 0.73 pr mil på langkjøring.

 

Henger meg på denne.. Jeg har nyoverhalt topp, og ny BOSCH lamda, orginal eksos.. Klarer 0,73 jeg også, har faktisk sett 6 tallet etter 250km en gang:) Men da kjørte jeg MEEEEEEEEGET økonomisk;)

 

Dette er en 93 manuell 2.2T.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har rengjort LMM for en mnd siden. Brukte en rensespray uten silikon. merket at forbruket gikk ned, men fortsatt ikke under 1,6. hehe... Blir ny lambda og lettere skosåler neste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var å ta ut Luftmassemåleren og renset denne med "CRC Quickkleen" Tar bare ut hele enheten og spray så det renner ut av den, for så å lufttørke den litt.. Jeg og min far gjorde dette samtidig (han har S6 sedan med 2.2 og aut) og brukte og for mye.. Forbruket hans sank med halvliteren snaut på mila..

 

Bruk kun den rensen jeg har skrevet ned over her, da silikonbaserte produkter ikke er bra for LMM.. Fåes kjøpt på mekonomen.. Leste dette i en tråd på forumet, og er alldceles fornøyd med resultatet : ja :

 

Hm... dette på prøves.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har relativt tung høyrefot og minimal tolmodighet... Så den ideen om å ligge bak en trailer er helt uaktuell ;)

 

Men med kjørestil tatt i betraktning, så er jeg ikke misfornøyd... mtp at coupe quattro'n ikke brukte mye mindre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 92 mod. med 5 trinns manuell. Chip'et. MTM303.. Bruker litt under litern på mila på langkjøring, 1,2 på blandet, 1,3-1,4 på småkjøring...

 

Samme bil, samme chip, samme forbruk ;)

minste jeg har klart er 0.74 på LAAAAAAAAAg kjøring, bremsene brukes minimalt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med peen langkjøring sniker jeg meg under liter'n så vidt. MTM 305-330+ chip, hybrid turbo og nyoverhalt topp. Har sett 0.8-tallet kun én gang, snittet gjennom året ligger på ca. 1.15 med 2.5 mil blander kjørevei til jobb. Lar meg nok lure til etpar WOT om dagen, ja.. Hva skal man ellers ha en slik bil til? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg en 93 S4 med fem trinns manuell. Den er også chippa. Forbruket mitt ligger på akkurat under litern på langkjøring. Mulig jeg klarer og presse det litt lavere om jeg kjører som en prest.

Blandet ligger på 1,25 l/mila

Mens småkjøring ligger på 1,34 l/mila

 

 

 

Samme her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den S4'en jeg hadde kunne jeg presse ned i 0.75 på langkjøring, brukte 0.95 på blandet kjøring om sommeren og litt mer om vinteren. Lå stort sett rundt 0.9 på en tank om sommeren om det ikke var noe helt spesielt..

 

Når jeg hører folk bruker 1.5 i snitt tror jeg de må ha ekstremt tung høyrefot (kjører ikke som en 90 år gammel prest jeg heller), kjøre kun bykjøring eller ha en bil med en eller annen feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på hær :) Min har blitt helt EKSTREM på bensin i det siste :P Klarer ikke å få den under 2.5liter mila, det er faktisk så mye at jeg kan se målern røre seg når jeg kjører :( Før klarte jeg 1.3 på langkjøring, noe som også er veldig høyt, men uansett en god del bedre enn 2.5.. Bilen har også vært rar i det siste, virker som om den går i nødmodus, funker i ett til to pådrag, men etter det er den veldig død... Kan luftmengdemålerern være skylden til alt dette? Skulle ikke tru den brukte så mye bensin i nødmodus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på hær :) Min har blitt helt EKSTREM på bensin i det siste :P Klarer ikke å få den under 2.5liter mila, det er faktisk så mye at jeg kan se målern røre seg når jeg kjører :( Før klarte jeg 1.3 på langkjøring, noe som også er veldig høyt, men uansett en god del bedre enn 2.5.. Bilen har også vært rar i det siste, virker som om den går i nødmodus, funker i ett til to pådrag, men etter det er den veldig død... Kan luftmengdemålerern være skylden til alt dette? Skulle ikke tru den brukte så mye bensin i nødmodus?

 

Først må du sjekke feilkoder, kan jo være noe annet. Men uansett kan du prøve å pelle av pluggen på LMM, og se om bilen går likt. I såfall er det rett på Mekonomen og oppgi Bosch-nummeret og få en ny! (Var vel billigste løsningen for meg, men søk på forumet!) Dette var nemlig akkurat det samme som skjedde for meg, ved omtrent 220'km.

Bytt O2-sensor med det samme, Biltma sin funker bra. Bare å lodde på de gamle ledningene. Skift luftfilter også.

Se også http://www.sjmautotechnik.com, mener Scott har litt info rundt dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. CC'en din. På passasjersiden bak hanskerommet sitter styringsboksen til CC'en. Inne i den er det ett relé som klikker når du slår av/på CC'en. Jeg slet også med CC'en på S6'n jeg hadde, og kom frem til å det var enten styringsboksen som var gåen, eller vakuumpumpa som ikke lagde godt nok vakuum. Jeg kom dessverre aldri i mål før jeg solgte bilen, men jeg vil tro at ett godt utgangspunkt er å sjekke om du har 12V på riktig pinne på kontakten til boksen, når bryteren for CC slåes på. Siden den fungerer nå og da, kan det jo bare være snakk om en dårlig kontakt. Vet noen har gått over loddingene inne i boksen og på denne måten har fisket problemet. Min var i alle fall tuklet med før jeg så på den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går den i nødmodus har jeg hørt om mange som får ekstremt høyt bensinforbruk.. Du kan jo sjekke magnetventlien din f. eks, i tillegg til LMM.. Men det må sjekkes :) Ikke bare leses her ;)

 

Evt kan du lese ut feilkoder med vagcom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.