Hjelp! Bytte vifte på klimaanlegg

Anbefalte innlegg

Er det vanskelig og bytte viften til klimaanlegget på en 99 audi a6 1,8T?

(den ligger på pasasjersiden)

 

Er det noen som kan prøve og forklare meg hvordan?

Har en kompis som skal bytte pga. slark/ulyd i viften, men det er trangt og vanskelig og komme til!

 

Noen gode råd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 98 a4 1.8tq hadde jeg også ulyd i klimavifta. Dette kom av at ledninga til magnetventilen som styrer turbotrykket lå og tok borti. Men dette er vel ikke problemet her, regner med dere har sjekket det? :) Godt nyttår!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 98 a4 1.8tq hadde jeg også ulyd i klimavifta. Dette kom av at ledninga til magnetventilen som styrer turbotrykket lå og tok borti. Men dette er vel ikke problemet her, regner med dere har sjekket det? :) Godt nyttår!

 

har ikke sjekket dette nei.

hvor går de ledningene fra og til??

 

noen andre ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tolker det dithen att Andreas mener klimavifta på radiatoren, mens Jørn mener kupèvifta....

Den er veldig lett å komme til, skru ut hanskerommet er vel 5 skruer, 8mm hode, så ser du rett inn på vifta. så er det bare å ta den ut,

edit: Litt kvining kan ordne seg med å spraye på litt smøring i lagerene du kommer til. Ellers må den kanskje byttes ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tolker det dithen att Andreas mener klimavifta på radiatoren, mens Jørn mener kupèvifta....

Den er veldig lett å komme til, skru ut hanskerommet er vel 5 skruer, 8mm hode, så ser du rett inn på vifta. så er det bare å ta den ut,

edit: Litt kvining kan ordne seg med å spraye på litt smøring i lagerene du kommer til. Ellers må den kanskje byttes ja.

 

er ikke kupevifta, men klimavifta på radiatoren.

hvordan byttes denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser det enkelt hvis du får tak i en ny vifte først, men den er låst med 1stk stjerneskrue langs øverkanten av vifta, når denne er ute må dere lette opp en låse tapp og vri løs vifta... Deretter kan den lirkes ut og rett opp. Litt vanskelig forklart kanskje men som sagt veldig enkelt hvis dere har en ny å titte på. Måtte fjerne luftinntaket på gamle A6n min (med samme feil) for å komme til og det var trangt men gikk tilslutt. Dette var en 1,9Tdi men disse er mer eller mindre like i layout under panseret. Har desvere ikke noen bilder av prosessen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser det enkelt hvis du får tak i en ny vifte først, men den er låst med 1stk stjerneskrue langs øverkanten av vifta, når denne er ute må dere lette opp en låse tapp og vri løs vifta... Deretter kan den lirkes ut og rett opp. Litt vanskelig forklart kanskje men som sagt veldig enkelt hvis dere har en ny å titte på. Måtte fjerne luftinntaket på gamle A6n min (med samme feil) for å komme til og det var trangt men gikk tilslutt. Dette var en 1,9Tdi men disse er mer eller mindre like i layout under panseret. Har desvere ikke noen bilder av prosessen.

 

hva ligger disse viftene på i pris?

søkte på mekonomen, men fant ikke viften.

sendte mail til de, men har ikke fått noe svar enda..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp på Hellanor, der koster ny Valeo-vifte, som også VAG benytter, ca 15-1600 kroner, en Hella-vifte ett par hundre ekstra.

Jeg sjekket prisen på Møller, og den var ca 3500, og frem til jeg fant ut at Hellanor hadde denne vifta til god pris, vurderte jeg å handle i utlandet, ville fått 2 vifter inkl DHL-levering til samme pris som Møller...

Kan være en ide før du bestiller å sjekke om det er rund eller firkantet plugg på ledningen. Den er koblet borte ved servooljetanken på A4 iallefall.

 

På A4 iallefall, tok jeg av det øverste plastdekselet til registerreima, og tok ut de to "pluggene" som holder radiatoren i fronten. Fikk da dyttet radiatoren litt frem, og dette til sammen gjorde det helt greitt å få opp vifta.

Men ring Hellanor, vi har avtale der.

( De har forøvrig en oljekjøler også til rimelig penge, om det skulle være rosa pulver på den over oljefilteret og stadig mindre kjølevæske...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.