Fasiten på quattro fordelinga

Anbefalte innlegg

HEI!

 

Har en diskusjon med en ang. fordelinga av firhjulstrekken.

Jeg mener at de gammle s-bilene s2, s4, s6 og rs2 samt 80/90 quattro osv med samme system hadde 50/50 fordeling.

 

Stemmer det eller ikke?

Veit de nyere er fwd som kommer litt bak etter behov....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ingen quattro som er fwd helt til det er bruk for krefter der bak???

 

de nevnte bilene s2, urs4 rs2 urs6, 80/90 quattro har 50/50 fordeling ja, med mulighet for å overføre 25% frem bak ved behov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kunne jeg forklart dere til det fulle, men dette er forklart i mange tråder tidligere, så jeg gidder rett og slett ikke :rolleye:

 

Noen tips:

En vanlig åpen differensial har 50/50 kraftfordeling, dvs like stor kraft på begge utgående akslinger.

 

En differensial med mekanisk sperre kan overføre all kraften, dvs 100%, til en av de utgående akslingene, men dette skjer i såfall bare dersom motstanden på den ene akslingen er lik null.

 

De gamle S-bilene har noe som kalles Torsen-differensial på mellomakslingen. Den kan overføre inntil ca 70% (husker ikke nøyaktig) av kraften til den ene akslingen. Dette er en dynamisk differensial som fordeler kreftene etter behov. Kjøreteknisk gir dette mange fordeler sammenlignet med en åpen differensial.

Men hva angår fremkommelighet så er det liten tvil om at differensialene med mekanisk sperre er de beste. Dette var det bare quattro'ene på 80-tallet som hadde.

 

mvh

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ingen quattro som er fwd helt til det er bruk for krefter der bak???

 

Jo er nok det..

 

Bilene med tverrstilt motor har Haldex senterdiff istedet for TorSen.. Altså Golf/A3/S3 osv.. Golfen heter jo ikke quattro men alt er likt..

 

Uansett, disse trekker foran helt til forhjula spinner, da overføres inntil 50% av kraften bak.. Men det nye Haldex-systemet er såpass kjapt i reaksjonen at man merker visst ikke så mye til det :)

 

Hvordan det er med de aller nyeste bilene er jeg ikke sikker på, har ikke nye Passat iallefall tverrstilt motor ? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo er nok det..

 

Bilene med tverrstilt motor har Haldex senterdiff istedet for TorSen.. Altså Golf/A3/S3 osv.. Golfen heter jo ikke quattro men alt er likt..

 

Uansett, disse trekker foran helt til forhjula spinner, da overføres inntil 50% av kraften bak.. Men det nye Haldex-systemet er såpass kjapt i reaksjonen at man merker visst ikke så mye til det :)

 

Hvordan det er med de aller nyeste bilene er jeg ikke sikker på, har ikke nye Passat iallefall tverrstilt motor ? : klø :

 

 

jaja, de bilene ja, er jo ikke quattro det,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja, de bilene ja, er jo ikke quattro det,

 

hmm det var rart.. sto jo quattro på min s3 sist jeg sjekket : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm det var rart.. sto jo quattro på min s3 sist jeg sjekket : klø :

 

Heter nok desverre ikje quattro nei, men dem skriver det!

Finner ikke plassen jeg las om dette...

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm det var rart.. sto jo quattro på min s3 sist jeg sjekket : klø :

 

 

står quattro ja, men er svensk haldex kobling, ikke thorsen som sitter i quattro./ sperra diff i gammel quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når skal folk endelig lære at "quattro", "syncro" og "4motion" bare er merkevarenavn!? Quattro er bare navnet på Audis firehjulstrekk, HELT uavhengig om det er haldex, torsen m/u sperrer osv! Det finnes IKKE et eget firehjulstrekksystem som heter Quattro!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heter nok desverre ikje quattro nei, men dem skriver det!

Finner ikke plassen jeg las om dette...

 

Mvh

 

: klø : Kan det vær skrive feil fra Audi si side da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø : Kan det vær skrive feil fra Audi si side da?

 

 

He he tøysegutten!

 

Men sjønner godt at det går i surr for enkelte! Husk det er ikke alle som vet alt, link heller til en side dersom dere mener dette har vært diskutert et annet sted.

 

Mvh Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he tøysegutten!

 

Men sjønner godt at det går i surr for enkelte! Husk det er ikke alle som vet alt, link heller til en side dersom dere mener dette har vært diskutert et annet sted.

 

Mvh Frode

 

 

Ja men altså det står jo QUATTRO på bilen da! : dum : Har jeg blitt lurt? : eek :

Kan legge ved bilde om det trengs...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta det med ro espen.... klart du har quattro:)

quattro har jo ingenting med kan diffa som blir brukt, er jo bare det audi kaller bilene sine som har firhjulstrekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er fordelingen på en A4 2000 modell? Jeg trodde ikke det var 50/50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er fordelingen på en A4 2000 modell? Jeg trodde ikke det var 50/50

 

Joda du har nok 50/50 så vidt jeg vet iallefall.. Så fordeler diffen inntil ca 75% frem eller bak dersom det trengs..

 

Leste et sted nå før jul at S4 2,7 (B5) var den første som fikk annen fordeling enn 50/50.. Den drar 56% bak visstnok. Noen som har lest det samme ? Husker ikke hvor jeg fant det : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste et sted nå før jul at S4 2,7 (B5) var den første som fikk annen fordeling enn 50/50.. Den drar 56% bak visstnok. Noen som har lest det samme ? Husker ikke hvor jeg fant det : klø :

 

Tipper du leste dette i artikkelen til Frisak i siste Treffpunkt! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og da ser man vel at quattro er en fellesbetegnelse på Audi`s firhjulsdrift og gjelder like mye 80 tallets quattro som de nye..

 

Japp... Men las noe annet i ett blad! Skal se om jeg ikke finner det...

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fasit på quattro: Quattro = 4x4

 

Trodde første Audi med fordeling utenom 50/50 var nye RS4 med 40/60 som den blir roset sånn for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm..... en ting jeg blir forvirra at, å det er jo d at ALLE 4x4 som trekker hele tiden er jo reelt 50/50 når du kjører.... ellers ville ikke bilen kune blitt kjørt! så denne 40/60 f.eks slår vel kun inn når den slipper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må bare si at de "gamle" quattro gutta er hårsåre, er dere så redd for haldex, her kjørt med dette nå i noen måneder, har ikke vært for mye snø, men har da fått testa bilen sikkelig, og kan ikke skjønne hva som er feil med min Q. har aldri merka at den har kobla inn, eller ut for den saks skyld. uansett hvor fort jeg prøver å ta i gang eller legge ut sladd har jeg full kontroll og bakhjula er sykt villig. hva mer kan man da forvente???

 

har da også hatt gleden av å prøve de andre systemene til audi og merker ikke store forskjellene, synes faktisk de eldre har mindre krefter bak, dette kan vel da ha med at de er veldig tunge foran og at de får bedre feste der, og da blir tildelt mer krefter foran en bak med torsen.

 

 

jeg ser heller fordelen med disse systemene, det er letter og går lettere, altså man kommer seg dit man vil fortere er det ikke det vi vil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Japp... Men las noe annet i ett blad! Skal se om jeg ikke finner det...

 

Mvh

 

Må ikke tro på alt du leser :nana: Du har trykk knapp å jeg har gass pedal å en haug med dupediter : smil :

 

Og med enda en dupedit så kjører jeg faktisk ræva ta deg! : haha : vist vi ser vekk ifra hk forskjellen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.