Registerreim bytte på AAN motor

Anbefalte innlegg

Hei

 

Snart på tide å bytte registerreim igjen, og i den forbindelse vurderer jeg å gjøre jobben selv.

Ser da et potesielt problem:

Senterbolten skal strammes til med 450Nm (350Nm hvis man bruker AVG tool 2079), hvem i huleste har slike momentnøkler i verktøyskassen ??

 

Så da er mitt spørsmål, hvordan blir dette gjordt i praksis ?

Men en sykt stor momentnøkkel eller (f.eks. 200Nm + x/4 omdr ??)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Cato Andersen

Hei

 

Snart på tide å bytte registerreim igjen, og i den forbindelse vurderer jeg å gjøre jobben selv.

Ser da et potesielt problem:

Senterbolten skal strammes til med 450Nm (350Nm hvis man bruker AVG tool 2079), hvem i huleste har slike momentnøkler i verktøyskassen ??

 

Så da er mitt spørsmål, hvordan blir dette gjordt i praksis ?

Men en sykt stor momentnøkkel eller (f.eks. 200Nm + x/4 omdr ??)...

 

Det strammes med det momentet som er skrevet vist det ikke står oppført tillegsgrader på momentet.

 

Har nøkkel å lånebort, men er i lengste laget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Cato Andersen

Hei

 

Snart på tide å bytte registerreim igjen, og i den forbindelse vurderer jeg å gjøre jobben selv.

Ser da et potesielt problem:

Senterbolten skal strammes til med 450Nm (350Nm hvis man bruker AVG tool 2079), hvem i huleste har slike momentnøkler i verktøyskassen ??

 

Så da er mitt spørsmål, hvordan blir dette gjordt i praksis ?

Men en sykt stor momentnøkkel eller (f.eks. 200Nm + x/4 omdr ??)...

I praksis blir det brukt / skal det brukes momentnøkkel som går opp til 450 Nm. Nøkkelen er ikke så stor som det høres ut til, og burde vel være å få lånt på ett eller annet veksted.

Husk Loctite !!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk loctite? loctite er no forbanna drit,trekker du til med riktig kraft trengs ikke loctite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Loctite SKAL brukes, gjerne type 243 (blå). Denne sitter ikke så jævli, og lar seg skur opp igjen. Alternativet kan i verste tilfelle være motorhavari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedene bruker en forlenger som ganger opp momentet, men jeg brukte en 'fast'pipe, (ikke skralle) og en skikkelig forlenger (røret til en parabolantenne) og litt matematikk.. Verktøyet for å holde fast reimskiva har jeg tegning på, ellers er det sikkert noen du kan låne det av. Forlengeren hadde jeg info på, men den må jeg lete litt lengre etter..

Locktite er din venn, i hvertfall i dette tilfellet.. ;)

Husk også å ha 'tannhjulet' som sitter på reimskiva for hånden, da kilen er støpt fast i denne, og ofte er ødelagt! (Min var helt borte, den koster en 300-lapp på møller)

Ellers er vel det rimeligste stedet å kjøpe deler i USA eller Mekonomen, bortsett fra vannpumpa som faktisk er rimeligst på Møller av en eller annen grunn..

(Ga vel under hundrelappen for tannreima hos The parts connection sist..)

Jeg bytta også simmeringen nederst, selv om den så fin ut. Det finnes et spesialverktøy for å ta den ut, men jeg brukte trikset med små skruer inn i kanten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne tenkt med tegning av verktøyet du nevner, må vel bytte register reima snart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se om jeg kan få laget en pdf-fil, men ikke hold pusten, jeg har litt for mye å gjøre for tiden! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Johan Heide

Kunne tenkt med tegning av verktøyet du nevner, må vel bytte register reima snart.

Sett bilen i høyeste gear og få noen til å holde inne bremsepedalen mens du strammer. Funker greit :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du rive av kilen på tannreimskiva, siden du bare holder igjen 'bosset'.. Men ja, det kan svært ofte gå helt fint! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du rive av kilen på tannreimskiva, siden du bare holder igjen 'bosset'.. Men ja, det kan svært ofte gå helt fint! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du tegning på det verktøyet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.