Problem etter bytte av bremseklosser Passat 3B

Anbefalte innlegg

Har fått en merkelig situasjon på min '99 Passat 3B etter bytte av bremseklosser....

I min ringe uvitenhet, trodde jeg det å bytte bremseklosser foran skulle være en enkel oppgave:confused:

Fikk byttet bremseklossene på begge sider foran iløpet av jula, hele operasjonen tok bare en times tid og det eneste som ble gjort var å ta av calipperen (??, ihvertfall den med stemplet på), tatt ut de gamle bremseklossene, presset stemplet tilbake for å få plass til de nye klossene , satt i de nye klossene og skrudd alt sammen igjen....

 

Problemet mitt er bare det, at når jeg skulle ut og teste bilen, så har jeg en veldig laaaang vandring på bremsepedalen, men hvis jeg pumper en par-tre ganger, så er vandringen OK. Dessuten virker det også som om bremsene ikke tar "veldig " godt heller : klø : : klø :

 

Det skal da ikke være nødvendig å lufte bremsene etter å ha byttet klosser?

 

Evt. kan det være "for mye" bremseveske i beholderen etter at jeg presset tilbake stemplene?? (hører med til historien at den ene bremseklossen var HELT nedslitt.....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om det er en liten lekkasje i den calippen der den ene bremseklossen var helt nedslitt. Evt at glidepinnene skulle vært oppsmurt med litt kobberfett, om at det henger litt der. Kan også være at stemplene har korrodert/simringen på stemplene har begynt å lekke etter siste innpressing.

Hva "sier" bremsevæskebeholderen da?? Ser jo fort om det er noen lekkasje på systemet der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Kjenner problemet.

 

Da jeg hadde problemet jekket jeg bare opp bilen en gang (alle hjulene fri) og vred på rattet (hjulene) fra side til side noen ganger. Da løste problemet seg. Antar at det kan ha noe med at noe lå i klem, eller at det hadde kommet luft i systemet som forsvant ved at jeg jekket opp bilen og vridde på rattet. Mest sannsynlig har det noe med luft i systemet å gjøre.

 

Jeg trodde det værste ved at bremsemastersylynderen var gåen som gir nogenlunde samme symptomer (må pumpe bremsen flere ganger for å få trykk), men heldigvis var det ikke det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde akkurat det samme på min Passat i sommer og det viste seg at jeg måtte renste litt på skivene.

 

Skivene så bra ut men det lå bittelitte skitt/metall igjen etter den mest slitte klossen. Det er nesten ingen bevegelse der men den bittelille ujevnheten presset klossene litt for mye tilbake etter bremsing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode tips her: rock :

 

Det virker som om "det går seg til her...", men synes ikke bremseeffekten er så bra som jeg forventet med nye klosser....

 

Spørs ikke på om jeg må plukke av klossene igjen og rense litt ekstra på skiver og klosser....

Gliderene ble oppsmurt når jeg hadde av calipperen, så de skal være bra, var uten spor av rust og grader også når jeg hadde de ute..

 

To be continued...: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.