#1 Skrevet Januar 2, 2007 alt gikk fint. 1 stk 1`r feil. men har spørsmål angående avgassmålinga. hva er idieelt? og hva betyr de enkelte målingene? dette fikk jeg: 1/min 0 %vol CO 0,078 %vol CO2 14,89 %vol O2 0,28 ppm vol HC 227 Lambda 0,998 % vol COvral 0,079 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 2, 2007 Har ikke veldig peiling, men Lambdaverdi ca 1, co på bil med kat minst mulig, co2 rundt 15. co og co2 skal være til sammen omtrent 15. Har jeg iallefall fått høre en gang.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 3, 2007 noen som kan forklare hva de forskjellige målingene betyr? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2007 noen som kan forklare hva de forskjellige målingene betyr? En fullstendig forbrenning (oksidering) av drivstoff vil gi en eksos som kun inneholder H2O (vanndamp), CO2 og N2 (nitrogen). Luft inneholder litt enkelt forklart ca. 21% oksygen (O2) og 79% nitrogen (N2) og en fullstendig forbrenning tilsier at N2 går ”uberørt” gjennom forbrenningsprosessen. Bensin og diesel består i all hovedsak av hydrokarboner; kjemiske forbindelser av hydrogen og karbon. I tillegg kan det være små mengder av oksygenholdige komponenter (omtales ofte som oksygenater). Såkalte bio-drivstoffer (for eksempel biodiesel og E85) har større innhold av oksygen. I den virkelige verden vil ikke alt drivstoffet forbrenne fullstendig samt at de høye temperaturene i forbrenningen medfører at litt av nitrogenet reagerer med oksygen og danner nitrogenoksider (omtalt som NOx). Alle nye biler er utstyrt med katalysator, men i det etterfølgende tar jeg utgangspunkt i en generell forbrenningsprosess uten å diskutere hva som skjer i katalysatoren. CO2: Kommer fra fullstendig forbrenning av karbonet i drivstoffet CO: Ufullstendig forbrenning av karbon. CO-innholdet påvirkes først og fremst av forholdet mellom luft og drivstoff. Et relativt beskjedent underskudd på luft vil gi markert økning i CO. HC: Uforbrent eller delvis forbrent drivstoff. O2: Oksygen som ikke har deltatt i forbrenningsprosessen. Lambda: Beskriver forholdet mellom luft og drivstoff. Dersom man tilfører akkurat tilstrekkelig med luft til at drivstoffet teoretisk skal kunne forbrenne fullstendig, har vi såkalt støkiometrisk luft/drivstofforhold og dette beskrives som ”Lambda = 1,00”. For å fullstendig forbrenne 1 kg bensin kreves ca. 14,5 kg luft. Luftunderskudd (”fet blanding”) gir Lambda mindre enn 1,00 og luftoverskudd (”mager blanding”) gir Lambda større enn 1,00. For at katalysatoren på en bensinmotor skal ha optimale driftsforhold skal Lambda (gjennomsnittsverdi) ligge like under 1,00 og verdien som oppgis her (0,998) ligger derfor der den skal. Dersom jeg skal driste meg frampå med en ”analyse” av avgassmålingen ovenfor så ser det meste helt fint ut, men HC er etter mitt skjønn i høyeste laget. Forklaringen kan være så enkel som at katalysatoren ikke helt har nådd full driftstemperatur. O2-verdien tyder vel også på det. Når det er sagt er det en relativt komplisert sammenheng mellom motor, drivstoff og katalysator så det kan ofte være vanskelig å trekke korrekte konklusjoner på basis av en enkel analyse fra en slik avgassmåling. ”COvral”…. Denne kjenner jeg ikke til – kanskje noen andre kan bistå her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 4, 2007 ”COvral”…. Denne kjenner jeg ikke til – kanskje noen andre kan bistå her? Ikke hundre % sikker, men mener "COvral" er det samme som "COcor" Dette er en utregnet verdi som forteller om evntuell lekasje på eksosen, denne skal ikke avvike nevneverdig fra Co målingen, dette er en verdi som ikke kommer fram på en 4-gassmåler, men kommer frem ved utskrift, når måleren har regnet ut verdiene.. Ser at Co Og Covral er "helt" like, så da er nok eksosen i orden.. Er enig i at Hc er litt i høyeste laget, men ikke noe farlig, kan være som du sier at kat. ikke er tilstrekkelig varm, men kan også indikere en liten tenningsfusk, eller litt brent olje.. Mvh Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 5, 2007 tror ikke det kan være brent olje, har ingen blå røyk. men er mulig kat ikke er varm nok. tenninga skal også være bra. ikke noe fusk jeg har merket. mulig det har noe med at jeg har montert kammer og ikke chippet bilen mot kammene etter det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 30, 2007 Slik ser avgassmålinga på Golfen GTi`n min: 1 /min 0 % vol CO 0.093 % vol CO2 15.20 % vol O2 0,22 ppm vol HC 58 Lambda 1.004 % vol COvral 0,093 ser vel bra ut? Synes HC var lav..? Men ser ut som eksosen på VR6`n faktisk var renere? Sikkert pga ny katalysator.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 30, 2007 HC er jo lavere, jo bedre. Samme med CO etter katalysator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...