Problem AAF motor Transporter

Anbefalte innlegg

Har en kjenning som har et ganske stort problem med sin transporter. Skulle starte bilen på morgenen men den dro ikke rundt på startern, prøvde så å dytte bilen i gang - men førte bare til at julene sto: eek :

 

Fikk bilen på verksted og de mente at toppakning hadde gått og at en sylinder hadde fyllt seg opp med vann og dermed gikk ikke motoren rundt. Forsøket med å dytte i gang bilen har nok ført til at råden på den ene sylinderen har bøyd seg. Ble forespeilet et beløp rundt 30 000 for å fikse den igjen og tok dermed bilen ut av verksted uten å gjøre noe mer.

 

Spørsmålet da er:

 

Er det noen fare for at veiva har tatt skade av dette? Hvis ikke er det jo bare å bytte en råde, toppakning, reim osv?

 

Er det samme rådene på en AAT 2,5 TDI motor som på AAF bensin motoren?

 

Vil en ACU motor fra en 93 modell passe rett inn uten spesielle modifikasjoner?

 

Hvor er det billigst å kjøpe toppakning sett osv til denne?

 

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det ikke har vært noe mer enn at dere har prøvd å taue den i gang og dermed bøyd en råde, vil jeg gjette på at veiva har klart seg...men ikke sikkert.. Er ikke enig i at det bare er å bytte en råde og toppakn, kan gjøres, men ingen fullgod rep. Bør bytte lagre, stempelringer, hone osv mens det er oppe...

 

Men før dere begynner å ta ut hele motoren, ta ut alle dysene og se om det går an å sveive motoren rundt da, er det vann i syl som er problemet så kan du sveive den rundt når dysene er ute:)

 

Tviler sterkt på at det er samme råden som i en bensinmotor.

 

Om den motoren passer aner jeg ikke.

 

Alt av motordeler som lagre, stempelringer, pakninger osv kan du kjøpe hos Oslo Sylinderservice. Har sikkert en brukt råde til deg også om det trengs

 

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådene er ikke like ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det ikke har vært noe mer enn at dere har prøvd å taue den i gang og dermed bøyd en råde, vil jeg gjette på at veiva har klart seg...men ikke sikkert.. Er ikke enig i at det bare er å bytte en råde og toppakn, kan gjøres, men ingen fullgod rep. Bør bytte lagre, stempelringer, hone osv mens det er oppe...

 

Men før dere begynner å ta ut hele motoren, ta ut alle dysene og se om det går an å sveive motoren rundt da, er det vann i syl som er problemet så kan du sveive den rundt når dysene er ute:)

 

Tviler sterkt på at det er samme råden som i en bensinmotor.

 

Om den motoren passer aner jeg ikke.

 

Alt av motordeler som lagre, stempelringer, pakninger osv kan du kjøpe hos Oslo Sylinderservice. Har sikkert en brukt råde til deg også om det trengs

 

Lykke til:)

 

Det andre problemet er at han ikke har de beste skru muligheter/erfaring og det er 50 mil for meg å kjøre for å se på det... (Bergen)

 

Han tenker på å skrote den, men det er egentlig litt fælt det og hvis resten av bilen er grei. Er det mulig å få av bånn panne på disse uten å ta ut motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ganske greit hvis det ikke er syncro. Er det det må vinkelgiret/forgreningskassa skrues vekk først.

 

Sitter i en hel masse 5mm umbracoskruer, noen 13 mm vanlig sekskant og to 6 mm umbrako.

 

To av 5 mm boltene sitter inne i clutchhuset. Til disse trengs ei lang umbracopipe. For å komme til må motoren dreies rundt til utsparinger i svinghjulet stemmer med hullene i bunnpanna. Da ser du skruen. Disse må tas en og en da det kun er ei utsparing i svinghjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror rådene er 150mm med 23 el 24mm kryssbolt. Har stempler og råder liggendes hvis det trengs. Brukte AAF blokk og veiv i 2.5 prosjektet mitt og de orginale rådene og stemplene ble ikke brukt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.