Anbefalte innlegg

Kikka i vognkortet på standard felgdimensjon på bilen(A3 2003mod), der stod det: 6Jx15 H2. Er det noen som kan forklare meg hva det betyr? Hva betyr også "min LI 82" og "min innpress 38"?

Siden jeg lurer på om jeg skal kjøpe nye felger, hva slags dimensjoner er det mulig og ha på den? Er litt beskjeden så jeg vil ikke strekke meg til noe mer enn MAKS 17". :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut ifra at dette er standard felgdimensjon på bilen din. Dvs felgene er 6 tommer brede og har en diameter på 15 tommer. Innpresset er 38mm. Søker du litt på nett eller på disse sidene finner du mye info om akkurat dette.

Om du vil ha 17" felger på den bilen er det ikke noe problem, og det er en del regler som må følges for at dette skal være godkjent.

Rulleomkretsen skal være +/- 5% av standard dimensjon (må vite standard dekkdimensjon for å regne dette ut). Innpresset kan variere med 10mm pr aksling (eller var det 15mm??)

Hvis orginaldekka er 195/60 på 15" felg f.eks har de nesten samme omkrets som 225/40 på 17" felg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LI står vel for load index/lastindeks og forteller noe om hvor mye felgen tåler av belastning. Tallet bak mener jeg er en kode for x-antall kilo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LI står vel for load index/lastindeks og forteller noe om hvor mye felgen tåler av belastning. Tallet bak mener jeg er en kode for x-antall kilo.

Ikke hvor mye felgen tåler men hvor mye dekket tåler.

LI 82 tilsvarer ca. 470 kg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut ifra at dette er standard felgdimensjon på bilen din. Dvs felgene er 6 tommer brede og har en diameter på 15 tommer. Innpresset er 38mm. Søker du litt på nett eller på disse sidene finner du mye info om akkurat dette.

Om du vil ha 17" felger på den bilen er det ikke noe problem, og det er en del regler som må følges for at dette skal være godkjent.

Rulleomkretsen skal være +/- 5% av standard dimensjon (må vite standard dekkdimensjon for å regne dette ut). Innpresset kan variere med 10mm pr aksling (eller var det 15mm??)

Hvis orginaldekka er 195/60 på 15" felg f.eks har de nesten samme omkrets som 225/40 på 17" felg.

Mye riktig her, men jeg vil likevel synse litt rundt et par ting ;)

Jeg tipper felgen er 6x15 ET45 og 38 er minimum offset som i utg.punktet er godkjent. Dette stemmer (tilfeldigvis mon tro?) også godt med regelen for endring av sporvidde som er 15mm pr aksel, dvs 7mm pr felg. 45-7=38. MEN man kan bruke felger som endrer sporvidden mer enn 15mm hvis man har TUV på felgene til den aktuelle bilen.

Dekkene er sikkert 195/65 15 som tilsvarer ca størrelse som 225/45 17 eller 225/40 18, dvs dette er riktige dimensjoner på A3. Man kan også bruke 215/45 17 hvis man er redd for subbing.

I tillegg til regelen om endring av offset og hjuldiamter/omkrets som nevnt (pluss/minus 5%), så må ikke dekkmønstret stikke utenfor skjermen, dekket skal aldri subbe uansett dump og sving og ha riktig loadindex. I tillegg gjelder endel andre regler også, men dette er det viktigste.

Gå rett opp på 18 tom er mitt tips, 17 tom er dyrt og halvkult. Det eneste som kan forsvare 17 tommere er, etter min mening, hvis man ikke skal senke bilen, da er nok 17 tom det største som ser lurt ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.