Anbefalte innlegg

Holder på å bygge ny motor til VR6 en til kona, har henta meg blokk som er boret opp til 83mm og har smidde JE stempler å Crower råder samt forsterket racing veiv. lurte da på om det var noe problem å bruke en toppakning med 83,5 boring eller må jeg finne tak i en pakning med større huller i.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på å bygge ny motor til VR6 en til kona, har henta meg blokk som er boret opp til 83mm og har smidde JE stempler å Crower råder samt forsterket racing veiv. lurte da på om det var noe problem å bruke en toppakning med 83,5 boring eller må jeg finne tak i en pakning med større huller i.?

 

Går nok bra det skal du se. Hullet i pakningen er jo fortsatt større enn i sylinderen så...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går nok bra det skal du se. Hullet i pakningen er jo fortsatt større enn i sylinderen så...:)

 

hva om pakningen er mindre enn 83 f.eks 81,5 kan den brukes på 83 boring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempelet tar jo ikke oppi uansett, og toppen er vel ikke borra så kan vel fint det vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo en del motorer som har stempler som stikker over toppdekket på blokka, og er hullet i toppakninga mindre enn sylinderen kan dette komme borti hverandre, og det er ikke bra.

Topper blir vel ikke bora på noen måte vel, Torkjell? :)

 

Steffen: Er litt usikker på om jeg hadde gambla på det. Stempelet er riktignok mye mindre i diameter over ringene enn det som gir bormålet, så kan nok tenkes at dette går, men tror ikke jeg hadde tatt sjansen uten måling og kontroll. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo en del motorer som har stempler som stikker over toppdekket på blokka, og er hullet i toppakninga mindre enn sylinderen kan dette komme borti hverandre, og det er ikke bra.

Topper blir vel ikke bora på noen måte vel, Torkjell? :)

 

Steffen: Er litt usikker på om jeg hadde gambla på det. Stempelet er riktignok mye mindre i diameter over ringene enn det som gir bormålet, så kan nok tenkes at dette går, men tror ikke jeg hadde tatt sjansen uten måling og kontroll. :)

 

Det jeg mente var at stempelet ikke går ut av blokka, dvs over. Og vis stempelet går over så må man jo borre/frese tilsvarende diameter på toppen. Derfor tenkte jeg at man ikke behøver større toppakning, får har aldri hørt om og borre toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg mente var at stempelet ikke går ut av blokka, dvs over. Og vis stempelet går over så må man jo borre/frese tilsvarende diameter på toppen. Derfor tenkte jeg at man ikke behøver større toppakning, får har aldri hørt om og borre toppen.

 

Det er jo nettopp det som skjer på en del motorer, at stempelet går over toppdekket på blokka, altså litt "inn" i hullet i toppakningen. Veit ikke hvordan dette er på akkurat den motoren det er snakk om i den tråden her, men er i hvertfall ikke uvanlig.

 

Det som er målet på dette, er at man skal aldri ha mindre klaring mellom toppen av stempelet og toppen enn 1 mm. Dvs at hvis feks toppakninga sammenklemt er 1,5 mm tjukk, så kan stempelet med sitt høyeste punkt stikke 0,5 mm over blokka uten at det er noe problem, men ikke mer, da stanger stempelet i toppen når motoren er varm og man har litt turtall.

 

Sorry off-topic i tråden her :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.