#1 Skrevet Januar 3, 2007 Holder på å bygge ny motor til VR6 en til kona, har henta meg blokk som er boret opp til 83mm og har smidde JE stempler å Crower råder samt forsterket racing veiv. lurte da på om det var noe problem å bruke en toppakning med 83,5 boring eller må jeg finne tak i en pakning med større huller i.? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 3, 2007 Holder på å bygge ny motor til VR6 en til kona, har henta meg blokk som er boret opp til 83mm og har smidde JE stempler å Crower råder samt forsterket racing veiv. lurte da på om det var noe problem å bruke en toppakning med 83,5 boring eller må jeg finne tak i en pakning med større huller i.? Går nok bra det skal du se. Hullet i pakningen er jo fortsatt større enn i sylinderen så... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 31, 2008 Går nok bra det skal du se. Hullet i pakningen er jo fortsatt større enn i sylinderen så... hva om pakningen er mindre enn 83 f.eks 81,5 kan den brukes på 83 boring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 31, 2008 Stempelet tar jo ikke oppi uansett, og toppen er vel ikke borra så kan vel fint det vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 31, 2008 Er jo en del motorer som har stempler som stikker over toppdekket på blokka, og er hullet i toppakninga mindre enn sylinderen kan dette komme borti hverandre, og det er ikke bra. Topper blir vel ikke bora på noen måte vel, Torkjell? Steffen: Er litt usikker på om jeg hadde gambla på det. Stempelet er riktignok mye mindre i diameter over ringene enn det som gir bormålet, så kan nok tenkes at dette går, men tror ikke jeg hadde tatt sjansen uten måling og kontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 31, 2008 Er jo en del motorer som har stempler som stikker over toppdekket på blokka, og er hullet i toppakninga mindre enn sylinderen kan dette komme borti hverandre, og det er ikke bra.Topper blir vel ikke bora på noen måte vel, Torkjell? Steffen: Er litt usikker på om jeg hadde gambla på det. Stempelet er riktignok mye mindre i diameter over ringene enn det som gir bormålet, så kan nok tenkes at dette går, men tror ikke jeg hadde tatt sjansen uten måling og kontroll. Det jeg mente var at stempelet ikke går ut av blokka, dvs over. Og vis stempelet går over så må man jo borre/frese tilsvarende diameter på toppen. Derfor tenkte jeg at man ikke behøver større toppakning, får har aldri hørt om og borre toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 1, 2009 Det jeg mente var at stempelet ikke går ut av blokka, dvs over. Og vis stempelet går over så må man jo borre/frese tilsvarende diameter på toppen. Derfor tenkte jeg at man ikke behøver større toppakning, får har aldri hørt om og borre toppen. Det er jo nettopp det som skjer på en del motorer, at stempelet går over toppdekket på blokka, altså litt "inn" i hullet i toppakningen. Veit ikke hvordan dette er på akkurat den motoren det er snakk om i den tråden her, men er i hvertfall ikke uvanlig. Det som er målet på dette, er at man skal aldri ha mindre klaring mellom toppen av stempelet og toppen enn 1 mm. Dvs at hvis feks toppakninga sammenklemt er 1,5 mm tjukk, så kan stempelet med sitt høyeste punkt stikke 0,5 mm over blokka uten at det er noe problem, men ikke mer, da stanger stempelet i toppen når motoren er varm og man har litt turtall. Sorry off-topic i tråden her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...