#1 Skrevet Januar 3, 2007 hvorfor oppgir bla castrol at det skal brukes VAG gearolje på bilen min: klø : har sterk forkjærlihet til denne olja..... lurer på om jeg kan bruke den... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 3, 2007 Så sant du finner en olje med de riktige spesifikasjonene er det ingen grunn till å bruke "original" vag-olje. Vag lager nok ikke olja selv, dem bare skrur opp prisen.... Men, dersom det skjer en skade innenfor garantitiden kan du risikere å få slengt i trynet at du har brukt feil olje, og dermed ingen garanti. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 3, 2007 Så sant du finner en olje med de riktige spesifikasjonene er det ingen grunn till å bruke "original" vag-olje. Vag lager nok ikke olja selv, dem bare skrur opp prisen....Men, dersom det skjer en skade innenfor garantitiden kan du risikere å få slengt i trynet at du har brukt feil olje, og dermed ingen garanti. litt pussig at castrol ikke hadde olje som passet..... de vil vel selge... sjekket på TT og der hadde de olje... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2007 ingen som vet om jeg MÅ bruke VAG olje og hva som er så spes med den:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 4, 2007 den eneste olja jeg vet er spesiell er hydaulikk olja til VAG hvis denne blir byttet med en annen ryker pakningene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 4, 2007 så hvis jeg skal helle på ny servoolje på en corrado 90 mod så må det være VAG servoolje? Hvor får jeg tak i det da? Møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 4, 2007 den eneste olja jeg vet er spesiell er hydaulikk olja til VAG hvis denne blir byttet med en annen ryker pakningene så da mener du jeg kan bruke red line olja? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 4, 2007 den eneste olja jeg vet er spesiell er hydaulikk olja til VAG hvis denne blir byttet med en annen ryker pakningene så da mener du jeg kan bruke red line olja? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 4, 2007 "vag olja" er ikke noe spesielt, er bare at oljene du skal bruke skal ha en spesifikasjon som heter vw801.5xx eller noe sånt. Denne spesifikasjonen finner du på burken en plass om den har den. Jeg vet ikke hvorfor du må ha disse tallene. Hydraulikkolja er noe helt annet. systemet lekker og blir helt måse om du bruker annet enn org. olje fra vag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 4, 2007 sånne tall er ikke oppgitt på denne olja. men kan brukes på alle normale kasser, race kasser, bakakseler med og uten diff. så syns det er rart om den ikke skulle funke på bilen min.... ja vet at servooljen skiller seg hvis man bruker uorginal olje.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 4, 2007 sjekk denne http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?cPath=43&products_id=206 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 5, 2007 sjekk denne http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?cPath=43&products_id=206 ikke mye å sjekke det..... ikke de hadde verken den motorvarianten el års mod: klø : og når jeg søkte på 1.9 hadde de heller ikke noen opplysninger..... eller misforsto jeg linken: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 5, 2007 Når man skal bytte olje, så må den i det minste ha blitt teste og stått noen krav. Hvis denne Red Line olja ikke står noen krav, så ville jeg ha holdt meg langt borte i fra den. Står den noen amerikanske krav (API)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 5, 2007 Søkte litt på bilen din hos oljeprodusentene, og fant ingen som hadde olje til girkassa di. Det må nok være noe spesiellt siden ingen hadde ei olje som passer. men ellers så tar jeg med litt angående den amerikanske graderingen på gearolje. Her står det også at alle produsenter graderer olja etter denne standaren, men siden ingen oljeprodusenter har til din bil så finne det tydeligvis en gruppe som ikke kommer under denne standaren Oljekvalitet - API Girolje spesifikasjoner API GL ( American Petroleum Institute Gear Lubricant ) API systemet beskriver ikke bare motoroljekvalitet - det beskriver også giroljekvalitet (Auto) Heldigvis for oss er det kun dette systemet som benyttes pr i dag, og det benyttes av samtlige oljeprodusenter. API systemet for gearolje er svært enkelt, ved hjelp av en tall/bokstav kode forteller de oss om mengden / typen høytrykkstilsetninger som finnes i oljen. Bokstavene "GL" etter API viser oss at det handler om en girolje - i tillegg er det alltid et tall. Tallet viser oss mengden høytrykkstilsetninger som er i oljen. API GL 1 - Girolje med lite høytrykkstilsetninger API GL 4 - Girolje med moderate høytrykkstilsetninger API GL 5 - Girolje med spesielle høytrykkstilsetninger - også kalt hypoidolje API GL 4 / 5 - Girolje med moderate til spesielle høytrykkstilsetninger API GL 5 LS - Girolje som GL 5 vist over, men i tillegg antifriksjonstilsetninger for differensial bremser m.m. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 7, 2007 Søkte litt på bilen din hos oljeprodusentene, og fant ingen som hadde olje til girkassa di. Det må nok være noe spesiellt siden ingen hadde ei olje som passer. men ellers så tar jeg med litt angående den amerikanske graderingen på gearolje. Her står det også at alle produsenter graderer olja etter denne standaren, men siden ingen oljeprodusenter har til din bil så finne det tydeligvis en gruppe som ikke kommer under denne standaren Oljekvalitet - API Girolje spesifikasjoner API GL ( American Petroleum Institute Gear Lubricant ) API systemet beskriver ikke bare motoroljekvalitet - det beskriver også giroljekvalitet (Auto) Heldigvis for oss er det kun dette systemet som benyttes pr i dag, og det benyttes av samtlige oljeprodusenter. API systemet for gearolje er svært enkelt, ved hjelp av en tall/bokstav kode forteller de oss om mengden / typen høytrykkstilsetninger som finnes i oljen. Bokstavene "GL" etter API viser oss at det handler om en girolje - i tillegg er det alltid et tall. Tallet viser oss mengden høytrykkstilsetninger som er i oljen. API GL 1 - Girolje med lite høytrykkstilsetninger API GL 4 - Girolje med moderate høytrykkstilsetninger API GL 5 - Girolje med spesielle høytrykkstilsetninger - også kalt hypoidolje API GL 4 / 5 - Girolje med moderate til spesielle høytrykkstilsetninger API GL 5 LS - Girolje som GL 5 vist over, men i tillegg antifriksjonstilsetninger for differensial bremser m.m. står ikke noe på den olja.... er en gear olje som er beregnet på hardt bruk, lav friksjon og holder tempen nede. senker tempen med opptil 40 grader i forhold til normal gear olje. legger seg på alle steder som en fin film. olja er helt blå. den funker på dogshift, lammel differ +++ men ikke på AUDI: bh : hva kan være spes med kassa mi: klø : . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 7, 2007 Måtte inn på nette for å sjekke denne olja de. Beskrivelsen som følger fant heg blant de tekniske beskrivelsene: http://www.redlineoil.com/products_gearlubricants.asp?categoryID=6&subCategoryID=16 ShockProof™ EP Gear Oil - a unique lubricant containing a suspension of solid microscopic particles as an extreme pressure agent. The viscosity characteristics allow the lubricant to resist throwoff and provide a film thickness greater than an SAE 250 grade, with the same low fluid friction as with the 75W90. Recom-mended for off-road racing and problem gearboxes. Also available in LightWeight and SuperLight viscosities. Som du ser så er dette ei olje som er beregnet for Offroad racing og "utslitte" gearkasser. Men de har jo ander oljer som står GL 4 / 5,feks SuperLight Gear Oil - a 70W/75W GL-5 http://www.redlineoil.com/whitePaper/18.pdf Problemet er bare at man ikke finner ut hvilken standard som kreves til din kasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 9, 2007 Måtte inn på nette for å sjekke denne olja de. Beskrivelsen som følger fant heg blant de tekniske beskrivelsene: http://www.redlineoil.com/products_gearlubricants.asp?categoryID=6&subCategoryID=16 ShockProof™ EP Gear Oil - a unique lubricant containing a suspension of solid microscopic particles as an extreme pressure agent. The viscosity characteristics allow the lubricant to resist throwoff and provide a film thickness greater than an SAE 250 grade, with the same low fluid friction as with the 75W90. Recom-mended for off-road racing and problem gearboxes. Also available in LightWeight and SuperLight viscosities. Som du ser så er dette ei olje som er beregnet for Offroad racing og "utslitte" gearkasser. Men de har jo ander oljer som står GL 4 / 5,feks SuperLight Gear Oil - a 70W/75W GL-5 http://www.redlineoil.com/whitePaper/18.pdf Problemet er bare at man ikke finner ut hvilken standard som kreves til din kasse. har jo snart gått 90000km så da er den vel snart utslitt..... tenkte mest for å få ned friksjon i kassa jeg, men når man ikke vet hva som går på er jeg litt usikker hva jeg skal gjøre: klø : men takk for ett godt forsøk: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 9, 2007 Den orginale oljen er vel ikke så mye dyrere enn den uorginale.¨Hvis du bruker orginalen er du sikker. Ikke noe og lure på det vell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 9, 2007 Den orginale oljen er vel ikke så mye dyrere enn den uorginale.¨Hvis du bruker orginalen er du sikker. Ikke noe og lure på det vell pris er ikke tema, redline koster ca 200.- pr liter... hva org koster vet jeg ikke.. men tanken var å få mindre effekt tap i drivverk og lavere temp ved banekjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 31, 2007 Bumper denne litt halvgamle tråden... Har nemlig vært ute å jakta girolje i hele dag selv. Endte opp med at den beste oljen jeg klarte å finne var "Omega 699" (manuell-ekvivalenten til denne blir vel Omega 690). Disse oljene overgår alle produsenters spesifikasjoner med veldig god margin, og skal i utgangspunktet holde evig. http://www.4x4shop.nu/omega.php Men hvor kjøper folket olje? Jeg skulle hatt minst 10 liter Dexron III, og det billigste jeg har funnet til nå er 39,90/liter hos Biltema... Gidder ikke å kjøpe Omega-olje til 300kr/liter når jeg skal selge bilen innen et halvt år uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...