toleransegrense slitasje 2.2 20vt

Anbefalte innlegg

har bare manual på 10v. der er grensa:

gap stempelring: 1mm

Stempel ring-> spor i stempel: 0.2 (mener jeg å huske)

Slark ventil ex: 1.3mm

Slark ventil in: 1.0mm

er det samme verdier på 20v ligger jeg godt innenfor:)

men er vel sannsynlig andre grenser på 20v?

(skal uansett til motorværksted for kontrol, men er uansett litt artig å sjekke selv for å få litt erfaringer og perspektiv)

Foresten noen som har noen formening om bolter til bærelagre MÅ byttes ved overhalning. Ifølge autohidden trenger dem ikke byttes. Men har også hørt at dem må byttes: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut om vi driver med den samme vi, bare du driver med 5er og jeg 4er 16v Turbo.

Målte ringgapet på min jeg også, havnet på 0,60mm og slitegrensen på denne var også 1mm så lurer på om det er likt på det meste.

(skal måles 15mm nedi sylinderen)

Angående rådebolter, anbefaler jeg å bytte disse, i boka her jeg jobber (møller) står det at de skal byttes, er jo strekkbolter.

Har kjøpt nye til min hvertfall, så jeg skal bytte dem, koster 80kr pr.stk hos møller + mutre 8kr pr.stk... godt å være på den trygge siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, får håpe det er samme kraveet på min da;)

men var altså bolter til veivlager jeg mente. rådebåltene blir nye da jeg bytter til H-råder.

vet du tillat slark på ventil og? igrunn den jeg er mest i tvil om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet du tillat slark på ventil og? igrunn den jeg er mest i tvil om.

Hmm, de tallene du opplyste om trur jeg stemmer, vet jeg har lest om det en gang, men kan sjekke for sikkerthetsskyld hvis jeg får tid idag.

AAN?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer er AAN. hadde vært kjempe fint om du kunne sjekket det ja:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

AAN 20vT

Innsug 1,0 mm (max)

Eksos 1,3 mm (max)

Ringgap kompresjonsfjør max 1mm

Tatt rett ut av boka. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg er deg hjerteleg takknemleg;) da tror jeg den ligger greit an;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei. bare hyggelig å hjelpe :)

FRAKK bil du har!!!: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg så tvil om Audis egne toleranser, men er ikke 1 og 1,3 mm slark mellom ventil og styring veldig mye? For ikke å snakke om 1 mm ringgap?

Er dette såkalte service- eller produksjons-toleranser?

Har vært litt borti dette, og jeg er vant til at en grei tommelfingerregel for klaring mellom ventiler og styringer er 5/100 mm, blir jo litt annerledes hvis man måler slark da men allikevel....

Og når det gjelder ringgap er en grei tommelfingerregel 0,1 mm pr tomme boring, altså kanskje litt over 0,3 mm på 81 boring som er aktuelt her.

Prøver absolutt ikke å si at jeg veit bedre enn vag, men syntes det hørtes ut som gode klaringer....:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,3 høres jo fryktelig galt ut ja, men tror det høres mye værre ut en det egentlig er. måles når toppen av ventilstamme flukter med toppen av styring.

så måles det ytterst på "ventil-tallerken". det vil jo si at ventilen står meget langt ute, noe som jo forsterker slarkern

det er vel grenser for maks tillatt slitasje vil jeg tro??

på mine gamle stempelringer målte jeg ca 0,4, så da kan det vel ikke være så galt...men noe som vel er værre er dette med ovalitet?? da jeg satte stempler ned i syl og roterte kunne jeg tydelig se at det var ovalt, men det kan vel umulig være så galt etter som ringgapet var såppes bra? har heller ikke mye slitekanter...

men du kan vel dette ganske godt fredrik?

men men svaret får jeg sikkert i neste uke, da jeg leverer inn blokk for kontrol imorgen.... blir det boring ryker budsjettet med 12-14tusen bare der:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men men svaret får jeg sikkert i neste uke, da jeg leverer inn blokk for kontrol imorgen.... blir det boring ryker budsjettet med 12-14tusen bare der

Velkommen i klubben-da er vi to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men men svaret får jeg sikkert i neste uke, da jeg leverer inn blokk for kontrol imorgen.... blir det boring ryker budsjettet med 12-14tusen bare der

uffda.. boring og nye stempler på deg med andre ord? jaja trøsta er jo at bunndel blir steike bra etterpå da: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slapp av nå, Øystein...det var jo ikke helt sikkert da...: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja.... ble boring på meg ivertfall, syntes ikke det så så galt ut jeg, men karen på maskinværsted så den måtte bores om det skulle bli skikkelig greie på¨det....men da får jeg en skikkelig bunndel i allefall;)

men lykke til med deg da øystein;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en skikkelig strek i regninga det der.... Men det er som du sier, at blokka blir jo som ny igjen da!:) Veit du hvor mye den må borres forresten??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal bytte boltene til bæringene avhenger vel litt av hvor mye du skal ta ut av motoren din. Men hvis du skal bytte boltene til noe annet enn originalt, feks arp-bolter, er det ofte nødvendig å linjehone lagerleiene i blokka....greit å vite mens det allikevel er i deler....:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier noe der Fredrik.

Helge: vi får se om det blir borring etter at alt er målt etc. Hadde tenkt å bruke original stempla men det vil jo tiden vise.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, har hørt at for mitt effektmål (å runde 500hk) turboen setter vel begrensning opp mot 600 (netics super 60 ar68) ,så er det ikke nødv å bruke arp bolter på bærelagre.?

tja.. hvilke boring jeg velger avhenger litt av hvilke stempler som er tillgj må undersøke.

men blir vel kansje 81,5 eller 82,5. han mente det skulle være nok å bore 0.5 men skal høre litt med han til uken igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.