Turbokonvertering av sugediesel

Anbefalte innlegg

Som topic... Er dette praktisk gjennomførbart? Mulig å klemme på f.eks. en liten KKK K14 på en 1,4/1,6 sugediesel?:evil:

 

Hvilke andre modifikasjoner må til for at motoren skal følge opp med nok drivstoff? Holder det med å bytte dyser, eller må man regne med å bytte eller bygge om pumpe og masse mer vanskelige ting også?

 

Det er et par grunner til at jeg lurer på dette. Det ene er at jeg har lyst til å finne på noe sprøtt med en billig bil, noe som ikke alle andre i gata har prøvd før meg: smil :

Det andre er at jeg kunne tenkt meg en liten dieselbil, alá VW Polo, som allikevel gikk tålig bra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger egentlig ikke å gjøre noe som helst for å få det til å funke.

 

Det som skiller en original turbodiesel fra en sugediesel på de gamle:

 

* Underspylte stempler

* Sodiumfylte eksosventiler

* Innsprøytningspumpe med kompensering for ladetrykk

* Dyser justert til litt høyere åpningstrykk

 

Det er vel egentlig alt.. Dysene er like, bare justert annerledes. Om du er noenlunde moderat med ladetrykket har ikke stempelunderspylingen og de fylte eksosventilene noen betydning. At pumpen ikke gir mer diesel når trykket øker har ingen annen effekt enn at bilen går litt dårligere enn en ekte turbodiesel ville gjort på samme ladetrykk, da dieselmotorer kan gå hvor magert som helst uten andre bieffekter enn lavere ytelse. Man skal derimot være forsiktig med å skru opp for mye diesel, da mer diesel gir høyere temperatur - omvendt av en bensinmotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Relativt raskt svar her ja... ;) Takker:)

Så motoren er bare litt "svakere" bygget altså... Hmm... Det er jo sikkert en del å hente uansett, men høres ut som det kunne bli litt skummelt. Så først for meg at det burde gått greit å runde 100hk, men da ser det ut til at det blir litt farlig med ladetrykk. : klø :

 

Jaja, men fikk jo egentlig svar på det jeg lurte på med en gang, så da får jeg krype tilbake til tenkeboksen jeg da:) Takktakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke ladetrykket som tar knekken på en dieselmotor men for mye diesel......det er motsatt av en bensinmotor, dieselen går styggvarmt hvis den får får mye diesel. Skal du trimme en diesel er det første du skal kjøpe deg en eksostemp måler!!

 

Jeg kjører 2.4bar i ladetrykk på min TDK motor som til nå har gått 440000km!!

UTEN intercooler.....Pumpa er kraftig modifisert, større dyser og større eksos.

 

 

Std går alle diesel motorene for magert med tanke på effekt så om du monterer turbo på en sugediesel vil du ikke få noe mere effekt uten at pumpa er oppjustert/modifisert. faktisk vil motoren gå kaldere enn uten, siden den får en større mengde overskuddsluft.

 

Ville nok ha satset på en tdk pumpe om du vil over 100hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke ladetrykket som tar knekken på en dieselmotor men for mye diesel......det er motsatt av en bensinmotor, dieselen går styggvarmt hvis den får får mye diesel. Skal du trimme en diesel er det første du skal kjøpe deg en eksostemp måler!!

Er klar over dette med luft-/dieselmengde og temp.. Ble bare litt skeptisk pga. det Eyvind nevnte om underspyling og fyllte ventiler. Høres ut som vanlige dieselmotorer er bygget en del "billigere" enn TD/TDI-motorer.

Nå er dette "prosjektet" helt på planlegginsstadiet ennå, men om det blir noe av, så blir det vel en K14 turbo, eller muligens K24/K27, så det burde ikke være noen fare for å få for lite luft.

 

Må sjekke litt rundt. Ikke minst finne ut om fatters gidder å sveise grenrør for meg... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke benytte grenrør fra en 1.6 eller 1.9 td så slipper`n far å fyr opp sveisen.....finner du tak i en gammal utslitt 1.6td kan du jo bruke både grenrør og turbo samt pumpa....eventuellt flytt over hele motor`n.

 

Uansett lykke til!

 

Diesel er gøy!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjedde her?

Er nysjerrig på hvordan det gikk med prosjektet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.