#1 Skrevet Januar 4, 2007 kan noen hjelpe? ringte det lokale verkstedet i dag og spurte om pris på skifte av reg.reim. fikk da det fantastiske svaret at eg måtte vite om det var strammer som skulle byttes i tillegg(tror det var det han sa). lurer derfor på om noen kan fortelle meg hvilke deler jeg trenger for å skifte reima på en a4 96 1,8t? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 4, 2007 Du trenger tannreima og spennrulla. Mulig din har en type strammer som må skiftes ut fordi den har vist seg å være for dårlig. Hadde søkt hjelp hos Møller om jeg var deg. De har i så fall ombyggingssett for tannreim, strammer og spennrulle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 4, 2007 Tillegg til det Bent Owe sier: Dersom det har vært skiftet tannreim på bilen en gang tidligere, ihvertfall hos Møller, sitter trolig den "nye" typen strammer der nå. Er det første gang reima skiftes må du nok regne med ekstrakostnaden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 17, 2008 Bumper opp denne tråden igjen da jeg lurer på hvordan man kan finne ut om det er bygd om før. Må man se på reg. reima om det er 153 eller 152 tenner? Vannpumpa har sansynligvis tatt kvelden så då er det vel like greit og ta reg.reima samtidigt. Går ut i fra at pumpa går på reg. reima? motoren er langstilt AEB. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 17, 2008 Hei Fillip!. Hvordan veit du at vannpumpa er gåen? bilen blir ikke varm... eller har du en litt spesiell lyd i fra motor romet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 17, 2008 Bilen går seg varm (over 90`) men slangene var kalde. prøvde å spyle igjenom systemet og bytte termostaten, men det funket dårligt. I den grunn kom vi fram til at det er pumpa som er gåen. Sirkulere ikkje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 17, 2008 okey, for på min så vil den ikke bli varm... og nå har det kommet en skurre lyd fra motor rommet... prøvd og lokalisere lyden og virker som den kommer fra pumpa. Røra er varme.. har bytta de to termostatene som sitter bak motoren. + den som sitter i kjølern... men samma greiene.. har spylt det reint to ganger. du kan jo bestille fra USA på ebay.com... følger med vannpumpe og alt du trenger kosta meg 1500.. levert på døra tok ca 2 uker fra jeg bestillte til jeg hadde det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 17, 2008 Vannpumpa går ikke på regreima på disse motorene. Går på egen kilerem fra veiva. Blir ikke motoren varm er nok problemet ikke vannpumpa men termostaten. Ved bytte av regreim ble jeg anbefalt å bytte reim, reimspenner, spennrulle og føringsrulle av Møller. Kom vel på drøyt 3k mener jeg å huske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 17, 2008 Okey, skal skifte regreim og det hele.. alt ligger klart.. må bare ha noen som gidder og bytte det. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 17, 2008 Hvor mange termostater er det på denne motoren da? Den som stod i skifta eg for halvt år siden da denvar gåen. kald motor. Så har eg satt i en ny en i nå nettopp. klare ikkje og se det for meg at det kan være den som er problemet da men. Har dere noen formeininger om hva annet det kan da være vist det ikkje er termostat og ikkje pumpe og systemet er ikkje blokkert? Problemet på min er at den BLIR varm:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 17, 2008 sitter jo to bak på motoren, men mener at de går til dashbordet der du ser tempraturen. så er det en innsugningsluft tempratur sak.. går du på http://www.mekonomen.no så finner du det under reservedeler.. motorstyring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 17, 2008 Eneste eg finne er sensorer under motorstyring. Vil det ha noe og si på sirkulasjon da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 17, 2008 har ikke så mye peil på det her men... det burde jo være den termostaten i vannpumpa di.. siden den skal slippe igjenom når det er 90 grader. min tror jeg bare slipper igjenom konstant. blir maks 70 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 17, 2008 har ikke så mye peil på det her men... det burde jo være den termostaten i vannpumpa di.. siden den skal slippe igjenom når det er 90 grader. min tror jeg bare slipper igjenom konstant. blir maks 70 grader. Sikker på at bilen din ikke blir varm? Jeg hadde samme saken på min.. Riktignok en 93mod 80. Det var selve instrumentet som var gåent og det har de sikkert ikke endret så mye på. Av og til kunne det vise riktig, men som regel gikk det ikke helt opp. Dette kan du jo enkelt sjekke med å få målt tempen på vannet i ekspansjonstanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 17, 2008 jah, men synes det er veldig merkelig at ikke vifta starter heller, den skal jo starte når det blir 90 grader uansett om instrumentene ikke viser riktig?... jeg merker jo at røra er varme men.. kan jo måle og se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 17, 2008 har bytta de to termostatene som sitter bak motoren. + den som sitter i kjølern... men samma greiene Vist det er aeb motor så sitter jo termostaten midt på blokka på høyre side, sett forfra. Ligger under kjølesystem på mekonomen. Hadde samme problem på min at den ikkje blei varmere enn 70` for halvt år siden. Skifta termostat og det var det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 17, 2008 AEB motoren har termostaten sittende skrudd fast i bunnen av vannpumpa. Plasthus festet med to 10 mm skruer og en vannslange inn på seg. Dette er den eneste termostaten på motoren. Det er denne delen som skal sørge for at motortemperaturen holdes på 90 grader. Vannpumpa på AEB motoren drives av egen reim som går fra servopumpa til vannpumpa. Er den defekt vil man se det på at man ikke får vann i den lille slangen inn på toppen av ekspansjonstanken da motoren går. ( vannet sirkulerer ikke ). Dette forutsatt at kjøleanlegget ikke er tett andre steder. Kjølevifta sitter på viscosekobling/slurekobling og går hele tiden mens motoren går ( forutsatt at den store profilreima er i orden ). Vicokoblingen strammer seg mer og mer til etterhvert som motoren blir varmere. Motortempføleren G-62 sitter i bakkant av motoren ned i en vannstuss. Denne er en såkalt dobbeltemperaturgiver og kalles også G-2/G-62. hvorav den ene kretsen gir signal til instrumentet, mens den andre gir signal til motorstyreenhet. Denne styrer uansett ikke motortemperaturen på noen måte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 17, 2008 Hehe. Ett skikkeligt svar. Takker for den bent:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...