#1 Skrevet Juni 23, 2004 Hei I min rep manual står det at man skal bruke et VAG verktøy for å sentrere lamellplaten når clutchen monteres. Men det står også at man kan ta det på øyemål hvis man bare er nøye nok. Hvor viktig er det at lamellplaten er 100% sentrert? Er det tilrådelig å forsøke å sentrere uten dette verktøyet? Det er ikke mye man kan justere lamellplaten feil, men hvor kritisk er det egentlig? Any tips? På forhånd takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 23, 2004 Hvilken bil/motor er det? Jeg har gjort dette på min og kan kanskje gi deg noen tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 23, 2004 Denne fra biltema burde vel funke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 23, 2004 På de clutcher jeg har skiftet har det vært et lite h****te å få på girkassen uten 100% skikkelig sentrering. Det ideelle verktøy for å sentrere lamallplata er en aksel fra en gammel - men lik girkasse. Da VET du at det passer.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2004 Takker for svar Bilen det gjelder er Corrado G60 1990 mod. Tester den fra Biltema, funker sikkert greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 23, 2004 Hvis du bruker et skyvelær så gjør det også nytten. Bare kontrollmål rundt på 4 punkt, 90 grader på hverandre, så er du i mål. Så enkelt er det.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 23, 2004 Det settet fra Biltema kan ikke brukes på min girkasse i hvert fall...som Thomas sier...bruk skyvelæret, det er alledeles perfekt. Hvis det ikke er mer forskjell enn 0,5mm fra side til side så treffer girkassa perfekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2004 Fant ut at Biltema settet ikke kunne brukes på min golfII men null problem å bruke skyvelære. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2004 Hei, Tusen takk for alle svarene Regner med da at Biltema settet ikke funker på min G60 heller. Golf 2 sin clutch er vel rimelig lik tipper jeg. Er senter hullet på lamellplaten til Golfen serratert, og er det derfor Biltemasettet ikke passer? Tenkte også på metoden med skyvelæret, men vurderte det dithen at det blir ugreit å måle eksakt når avstanden mellom lamellplate og trykkplate er så stor (3cm ca). Hadde de ligget plant ville det vært lett. MEN, jeg prøver allikevel metoden med skyvelæret! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 23, 2004 Det er formen på trykkplaten som gjør det...det er halvmåneformet og ikke et hull rett inn som akslinen på verktøyet går inn i. Hullet i clutchen og akslingen på girkassen er ikke serratert, det er splines. Serratering er grunne spor som går i kryss på hverandre...på en måte... Ofte benyttes på ulike typer håndverktøy og er bare for at det skal være litt mer gripevennlig enn et "flatt" rør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 23, 2004 Du kan også dra et lite råtriks ved å bruke en 12mm pipe type lang(eller en som passer inn i lageret på motorsiden) Så surrer du teip i den andre enden av pipa til den akkurat går inn i lamellplaten. Det har funka bra de gangene jeg har gjort det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 23, 2004 pleier ofte å følge med sentreringspinne av plast i clutch sett.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 24, 2004 Da er lamellplaten sentrert så godt det lar seg gjøre. Jeg brukte hjulvinna som passer ganske så bra + skyvelær og det ser ok ut i første omgang. Vil vise seg om alt er ok når motoren monteres. Takk for alle svar og tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 24, 2004 Å bruke noe sentreringsverktøy for å få en lamell på rett sted er for amatører og pingler:D Av de ca 2 dusiinene med clutcher jeg har byttet har alt gått på øyemål og det har gått på første forsøk i 99% av gangene... Trenger ikke være professor for å få dette til:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 24, 2004 Å bruke noe sentreringsverktøy for å få en lamell på rett sted er for amatører og pingler:D Av de ca 2 dusiinene med clutcher jeg har byttet har alt gått på øyemål og det har gått på første forsøk i 99% av gangene... Trenger ikke være professor for å få dette til:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...