forskjellig blokk på 1,8T?

Anbefalte innlegg

er det noen som vet om det er noe forskjell på 1,8T blokka på en AGU (tverstilt) å en AEB (langstilt) motor? Vet toppene er like (likt dele nr). Ulikt dele nr på blokene men noen som vet forskjellen?

 

skal ha agu blokka i en audi a4 vis dette passer da.

 

Espen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert forskjell på fester og slik kan jeg tenke meg, men er ingen mekaniker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal til med samme operasjon nå. Har både en AEB og AGU motor stående og slik jeg ser det er det bare å føre over motorfestene. Jeg skal bruke innsugsmanifolden fra AEB på AGU toppen. Ellers skal det være ganske likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det så ikke helt ligt ut. ser ut som vi mangler et hull til ene feste på oljefilter sia hvertfal. det er heller ikke samme dele nr på de to blokkene. men toppen er lik (samme dele nr)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vest det stemmer så lager vi nytt motorfeste der! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva tyid begynner du å bygge om? lurte på å bare bruke den org blokka mi men alt annet fra aguen får det meste nytt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva tyid begynner du å bygge om? lurte på å bare bruke den org blokka mi men alt annet fra aguen får det meste nytt:)

 

Jeg begynner å bytte neste helg. Har hørt at blokka på AGU motoren er kraftigere enn AEB blokka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke hørt dette men mulig det stemmer. hold meg opdatert da hcordan ting passer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man leser på vwwortex forumet virker det som ar de bruker AEB topp og bunn på de motorene som trimmes der borte. Virker som 500hk+ er dagligdags i USA? GT35 og GT4088 turboer...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man leser på vwwortex forumet virker det som ar de bruker AEB topp og bunn på de motorene som trimmes der borte. Virker som 500hk+ er dagligdags i USA? GT35 og GT4088 turboer...:)

 

Toppene på AGU og AEB er uansett helt like. AGU kom vel også med 180 hk orginalt menst AEB hadde 150 hk? Er ikke sikker på hva som sitter i TT men der er det vel 210-220 hk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikker på det? De snakker om "big bore" AEB og "small bore" AGU på inntaksiden? hmm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikker på det? De snakker om "big bore" AEB og "small bore" AGU på inntaksiden? hmm

 

Pratet litt med Magnus hos ES i går og han sa at delenr. på innsugsmanifold pakningen var lik på AEB og AGU men nå skal jeg ikke sitte her å påstå at dem er 100% like. :)

 

Og bruke AEB blokka til 500 hk er vel på grensen? Må vel i så fall borres opp og sette i noe sint innmat. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både AGU og AEB har Big port head ja. Det vil si store innsugskanaler i både toppen og selve innsugsmanifolden;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må sette i andre råder men org. stemplene skal hvis funke greit opp dit har jeg forstått...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er store forskjeller mellom de to motorene. AEB motoren har den "gamle blokken", Går under design koden "058", med ekstern vannpumpe og oljepumpen drevet av intermediate shaften og kamreimen (Slik som alle gamle golf motoren har hatt i 20-30år snart)

 

Mens alle tverrstilt 1.8T 20Ver og nyere langsstilte (De som kom med variable kammer i A4, A6 osv) har den nye design utgaven "06A" med vannpumpen plassert inne i blokken på enden drevet av kamreimen, og oljepumpen drevet av veivakslingen med kjededrift.

 

Det er ikke mulig å bytte over bunnpannene eller oljepumpene fra 058 til 06A blokkene så hvordan har dere tenkt å løse dette problemet? Bytte om til en bunnpanne og oljepick-up fra en langsgående montert 06A blokk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fordelen me å bruke agu toppen må være at jeg kan få porta den mens bilen enda virker. er bruksbil så skulle helst stått minst mulig i garasjen. for toppene er helt like har eg forstått? er forskjell på insugsmanifoil å exsosmanifoilen blir skifta:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt søking på vwvortex fant jeg også ut dette med design kodene... Blir iallefall å brukeen komplett AEB motor på mitt 450-500hk bygg...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, det skjemaet har jeg sett før... Men er CR tallene rett 9,5:1? Trodde org. va 8,5:1?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener disse skal stemme. bestilte nye stempler som senker kompen til 8,5 nå.

må muligens bytte om veiva da vis den passer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompen stemmer den men visste ikke at AGU motoren hadde smidd veiv. Men alle veivene passer uansett om hverandre. Det som var litt rart med den lista var at det sto at AGU motoren ikke hadde VVT på min AGU motor er det nettopp dette. Har ikke åpnet motoren enda heller så time will show men ingenting er jo bedre enn smidd veiv da.

 

Sleng ut litt kjappe specs på motorene deres da vel........gøy å høre hva andre holder på med å alltid litt man kan lære.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

driver å samler deler

 

nye mahle stempler 8.5-1

o34motorsport råder

walero bensinpumpe

atp feulrail/trykreg

 

nye clutch/svinghul wanted

 

har en motor stående (agu) som har en garret t25/28 turbo 390dyser atp grenør stor ic å litt div. klarer ikke bestemme meg om jeg skal selge denne har kjøper. eller om eg ska plokka av toppen å veiven å levera inn te porting balansering osv å gå for skikkeligt versting hehe. må då ver sikker på at den veiven e smidde:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ka e dette? automatisk justerbare kamdrem eller någe sånn (isje skyd meg vis eg e på jorde nå.)

 

å kos ser eg om eg har det? AGU motoren e fra ein 98mod a3 me wire spjeld

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VVT også kalt VCT som er mere riktig altså en variabel cam timing. Men denne er med på og redusere utslippet ditt. Fungerer som ett slags EGR system Exhaust Gas Recirculation. Denne har ingenting med motoreffekten å gjøre. Tar du av det øvre registerdekselet så skal det stå en klokke på innsugskammen med en stikke på hvis du har VCT.

 

Mye effekt satser du på..........støpejerns veiva skal holde til over 600 den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

satser på 400 på hjula ser ikke ut til at veiva blir noe problem da hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.