Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte i dag, og så lyste airbagvarsellyset rødt. Jeg tenkte det var en midlertidig feil, så jeg stoppet i ei busslomme og slo av motoren.

 

11 v på batteriet viste defa displayet, og jeg fikk ikke start på bilen.

 

Kan det være batteriet eller dynamoen som er gåen, og hvordan kan jeg se om det er dynamoen?

 

Bilen startet ved hjelp av starthjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være væskebeholdningen på battreriet som er lavt? Eller at det er mye irr på polene..(dårlig kontakt en plass mellom dynamo og batteri??)

Tror man kan sjekke dynamoen ved å bruke et voltmeter når motoren er i drift, Mål da mellom dynamo og evt batteri. Tror det skal vise ca 14,5 V eller noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare å sette voltmeteret over polene på batteriet, måle spenningen, så skru på det elektriske på bilen som lys osv, og se om spenningen faller?

 

Eller må jeg måle direkte på dynamoen en plass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du måler batteriet før du starter bilen, og måler batteriet etter at bilen er startet, burde du få en høyere voltverdi når bilen går. hvis det er det samme eller lavere, så er nok dynamoen sliten. Men dette er jo hvis du har noenlunde de samme strømkildene påkoblet (lys, stereo, etc..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh du har jo voltmeter montert, da.. Defaen skal vise spenning før og etter start, og før og etter stopp. Er du under 11V har du flatt batteri, og trenger enten nytt batteri, eller laderegulator/børster. Smal sak uansett! :o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er det her, men på en tidligere bil hadde jeg akkurat samme oppførsel. Der var det en følekabel fra batteri til dynamo som var røket, og dynamoen fikk ikke noe feedback og ladet heller ikke noe. Satte på igjen, og ting fungerte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm. I dag da jeg var ute å kjørte, sank voltmeteret ned til 11,7 V. Snudde å kjørte hjem igjen. På turen hjem økte den til 13 et eller annet. Senere i dag så sant den igjen ei stund før den igjen økte.

 

Har bestilt ny spenningsregulator. Virker ut som dynamoen lader av og til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte ¤##¤¤... den gamle spenningsregulatoren var utslitt, greit nok, men etter jeg monterte i den nye, så skjer følgende:

 

- Vinduet på passasjersiden virker ikke (alle andre virker).

- Når bilen er startet, så synker volten fremdeles, MEN, volten øker når jeg speeder på. Det gjorde den ikke før (altså, etter jeg begynte å få problemer med dynamoen).

 

Er dynamoen fucket opp, og hva kan ha skjedd med vinduet? (jeg koblet ut batteriet før jeg gikk i gang)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. mye volt har du på maks nå da? er ikke bare tilfeldig at vuinduet ikke virker? kanskje fått for mye spenning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor gammelt er batteriet ditt? levetiden er ca 5 år.. =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriet skal i følge kvittering være 7 måneder gammelt, og har sånn lampe greie som viser "grønt" for at batteriet er i god tilstand.

 

Når jeg var ute å kjørte, var maks volt 13.1.

Men etter 10 min så skjedde følgende. Voltmeteret sank til 10,5, og lå og vippet mellom 10,1 og 10,5

Så etter 1 min økte den til 13.1

Når jeg kom opp til huset og lot motoren gå på tomgang, sank den ned til 11,7, og fortsatte å synke gradvis.

 

Så her så børstene ut:

 

spenningsregulator.jpg

 

Kan det være sylinderen som børstene er presset mot som er slitte?

 

dynamo1.jpg

 

Og børstene på den nye spenningsregulatoren, det skulle vel ikke være noe tape greie som jeg skal dra ut for at fjørene skal presse børstene imot?

 

Vurderer å slenge bilen inn til en bilelektromekaniker, men har ikke lyst til å erklære tapt slag ennå...

 

En annen ting... hvis jeg leverer bilen inn, hvordan i heiteste skal elektrofyren få ut dynamoen? Ser ut som grenrørene (hvis det er de rørene som ligger over) må av for at det skal være mulig å få den ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som skrevet tidligere i en post, har du sjekket om det er en liten ledning i tillegg til den litt tykke som går inn på dynamoen. Uten en slik vil ladespenningen ikke bli rett, dersom det er montert en slik ledning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som skrevet tidligere i en post, har du sjekket om det er en liten ledning i tillegg til den litt tykke som går inn på dynamoen. Uten en slik vil ladespenningen ikke bli rett, dersom det er montert en slik ledning.

 

Hei.. Det gikk en tynn ledning fra en kontakt på dynamoen. Den førte bort hit, hvor kontakten med blå ledning overtok.

 

ledning1.jpg

 

ledning2.jpg

 

Fra dynamo frem til hvor "hun" kontakten er det ingen brudd, men hvor fører den tynne blå ledningen? Den går inn i en sort slange sammen med noen andre ledninger, og så går den inn under batteriet en eller annen plass.

 

Prøvde å starte motoren uten kontakten i, og da ville ikke voltmeteret øke når jeg gasset. Når jeg koblet pluggen tilbake og gasset, da steg voltmeteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 'felt'-tilkoblingen, og må selvfølgelig være der for at dynamoen skal fungere. Tror jeg hadde pelt ut dynamoen og tatt den med for en overhaling! :P Batteriet kan jo også være dårlig, men jeg holder en stoor knapp på dynamoen. Mye mer enn børster og regulator som kan ryke der.. Vet ikke hvor du bor, men Vestfold Elektrodiesel i Tønsberg er i hvertfall kjempeflinke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt ny dynamo... 4000 kr. satser på at det går greit å få den løs fra motoren, og at det er plass nok der luftfilteret sitter, til å få den ut og inn. Takker for hjelpen så langt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja... oppdaterer denne tråden, slik at den kan komme til hjelp for andre også...

 

Monterte den nye dynamoen i dag, og oppdaget at spenningen fremdeles synker...

 

Årsaken: den tykke kabelen mellom motorblokk og batteri mister 3 v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja... oppdaterer denne tråden, slik at den kan komme til hjelp for andre også...

 

Monterte den nye dynamoen i dag, og oppdaget at spenningen fremdeles synker...

 

Årsaken: den tykke kabelen mellom motorblokk og batteri mister 3 v

 

dvs at du har kjøpt en ny dynamo til 4000kr når du kunne ha byttet den kabelen til 20kr?: eek :: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

+ spenningsregulatoren til 800 kr... hehe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KJIPT! Er vell bare å legge dynamoen ut for salg igjen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.