Hvordan løsne bolten på veiva?Hjelp

Anbefalte innlegg

Har demontert og tatt av toppen og nå skal blokka ut for rådebytte.Tenkte å løsne bolten på veiva mens blokka sitter i, men får den ikke løs Har prøvd å sette den i gir og trå på bremsen men den drar bare det hele med rundt.

Så det jeg lurer på da er om noen har et låseverktøy til denne jobben til låns/leie. Alt har stoppet opp nå som jeg ikke får den av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg løsna denne bolten satte jeg bilen i 4 gir og fikk en kompis til og bremse. deretter blei det en lang latmans arm med rør og dro det jeg kunne, da løsnan

lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det jeg gjorde idag.. uten hell.

Mulig clutchen er litt for slitt og ikke klarer å holde igjen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det jeg gjorde idag.. uten hell.

Mulig clutchen er litt for slitt og ikke klarer å holde igjen?

da får du prøve 6 gir da vell. ellers må du vell få takk i en 1" muter trekker den drar den opp om dne får nokk luft

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å varme opp bolten med blåselampe, da det er mye locktite på denne bolten. Bruk deretter muttertrekker. Holdt selv på i flere dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det ikke noen her på forumet som brukte et trix med å "feste" verktøyet på plass, og vridde på tenningsnøkkelen et lite sekund? Må sikkert være forsiktig så ikke bilen starter da :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolten har vært av ifm regreimbytte for 3 mnd siden ca så den kommer nok av lettere nå enn sist gang:) Jeg får prøve litt til. Skal jo ikke være mulig å dra veiva rundt når den står i gir og holder bremsen inne...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få deg en kraftig muttertrekker du ja, det funker. Skift/sjekk reimhjulet etterpå. Mitt sprakk på kilesporet, forstått det slik at det er en fordel å skifte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lag deg ett låseverktøy du Øystein! Holdt selv på å kuka med dette en stund, men da jeg fikk lånt rette verktøyet var jobben gjort på under 1minutt ;)

Trenger bare ett rør du skjærer ut en liten firkant i + ett flattgjern elr lignende til arm!

Lykke til :)

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som du må ta med monstertrekkeren din og komme på et garasjebesøk Anders:) J..... irriterende når ting ikke løsner!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trall trall.. error i heimen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet spm: Når dere tar ut motoren/blokka,bruker dere elefant ala Biltema

(1900,-)

Eller går det med jekk også bare dra den ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det anbefales å bruke låseverktøy, kan visst skade veiva/kilen i drevet om det ikke brukes. Har hørt historier om girkasser som har tatt skade av å bli brukt som "lås" og. Jeg har opplevd å måtte bruke mellom 1000 og 1500nm for å få løs den bolten. (MYE locktite på den bolten)

Har laget meg 2 forskjellige låseverktøy for veiv til 5er, det er visst 3 typer forskjellige hjul til 5er, men en av disse går helt sikkert ann å bruke på din, bare å komme innom meg i morgen kveld, så skal du få låne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

orginal verktøyet koster ca 1000 kr så har bestilt meg et selv nå, men har har brukt kraftig trekker og har altid kommet løst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det anbefales å bruke låseverktøy, kan visst skade veiva/kilen i drevet om det ikke brukes. Har hørt historier om girkasser som har tatt skade av å bli brukt som "lås" og. Jeg har opplevd å måtte bruke mellom 1000 og 1500nm for å få løs den bolten. (MYE locktite på den bolten)

Har laget meg 2 forskjellige låseverktøy for veiv til 5er, det er visst 3 typer forskjellige hjul til 5er, men en av disse går helt sikkert ann å bruke på din, bare å komme innom meg i morgen kveld, så skal du få låne.

Kjempemessig!!! Da kommer jeg innom i morgen Ole.

Pjuh.. letta:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som du må ta med monstertrekkeren din og komme på et garasjebesøk Anders:) J..... irriterende når ting ikke løsner!!

Alltid klar med monstertrekker'n! Det var bare det med bil/transport da.. : dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Jeg gjorde dette med den største muttertrekkeren bertel o'steen hadde å by på..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg hang på et 2m rør til parabolantenne på enden av pipa før det ga seg. Trodde hele dritten ble vridd av! :P

Husk å bytte bolten også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sett verktøyet mot gulvet eller karroseriet ta av trigger, fordelerlokk el. så den ikke starter og dra på starteren ett lite øyeblikk, funker det, gjort flere ganger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motor skal ut av bilen kan du vente til du tar av bunnpanne og låse veiva med en trekloss inni blokka og bruke muttertrekker type STOR..:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sett verktøyet mot gulvet eller karroseriet ta av trigger, fordelerlokk el. så den ikke starter og dra på starteren ett lite øyeblikk, funker det, gjort flere ganger

Jeg sa jo dette til deg, Øystein... NÅ MÅ DU HØRE PÅ MEG DA!!!:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig, dette blir gjordt på bilverksted rundt om også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sa jo dette til deg, Øystein... NÅ MÅ DU HØRE PÅ MEG DA!!!:P

He he OK Fredrik,jeg hører på deg:) Den kommer av ikveld eller i morgen.

Skal bruke det røret jeg hadde sammen med låseverktøyet.

Hvis ikke så :dødhest:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monster muttertrekker funker uansett. Mer skånsomt mot drivverket ihvertfall fremfor å bruke mye krefter mot girkassen og en til å stå på bremsen. Men nå får du den vel av i løpet av dagen regner jeg med, så da er du vel i boks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.