#1 Skrevet Januar 8, 2007 I morgen er den store dagen. Da skal bilen inn til biltilsynet for å få godkjent dekk/felg og senkesett. Lurte på om noen her kunne legge ut en liten huskeliste på hva jeg må ha med meg. (har på følelsen at jeg har glemt noe) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 8, 2007 Senkesett betyr i verstefall dette; http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf Dekk; Om du skriver hva du har tenkt å godkjenne, samt hva bilen har originalt (i vognkort), så er det lettere å si hva du trenger, da det vil variere utifra om noe er innafor toleransegrensene eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 8, 2007 Jada gikk litt fort dette. Har Eibach senkesett 40 mm. med tuv papirer. Har tatt 4 hjulskontroll. Har justert grunn instillingen på lysene. Dekk og felg Org 195/65 15 Nå 235/40 18 på 8" foran et 35 235/40 18 på 9" bak et 35 Trenger jeg tuv papirer på felgene også ??????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 8, 2007 Rullomkretsendringen er 1,7%, så den er innafor den lovlige endringen på 5%. Hva er originalt innpress..? Om det jeg fant på nettet stemmer, har Passat 2002 innpress på 45. Om det stemmer, og du skal ha på felger med ET35, trenger du nok papirer, da den lovlige sporviddeendringen er på 7,5mm, dvs at 38 er det laveste innpresset du kan ha før papirer kreves. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 8, 2007 I vognkortet står det min. 37 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 8, 2007 Hvor er den enkleste plassen å laste ned de papirene ?? MilleMiglia F20 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 8, 2007 Hvor er den enkleste plassen å laste ned de papirene ?? Her er det en del papirer på felger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 8, 2007 Jeg fikk min Passat godkjent med ET 32 på 8,5x18 felger. Det var riktignok med TÜV-papirer........på mine orginale vinterfelger står det faktisk ET37 på. Så tror det er litt forskjellige verdier ute å går på org. ET på de bilene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 8, 2007 Jeg fikk min Passat godkjent med ET 32 på 8,5x18 felger. Det var riktignok med TÜV-papirer........på mine orginale vinterfelger står det faktisk ET37 på. Så tror det er litt forskjellige verdier ute å går på org. ET på de bilene. De sjekka typegodkjenningen på bilen hos meg, og der fant de ut ET. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 8, 2007 De sjekka typegodkjenningen på bilen hos meg, og der fant de ut ET.Tror det er mange import-biler som har forskjellig innskrevet i vognkortet. Har faktisk ikke sjekket det på min egen,men ble ikke kommentert en gang på min bil som ble godkjent med ET 32. Regner med jeg hadde fått hørt det hvis ikke De var opptatt med å finne nummeret på senkefjørene enn noe annet virka det som Bake holdt det på to mann (med lommelykt) et kvarter på å finne nummeret. Foran brukte de 5 min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 8, 2007 Jada gikk litt fort dette. Har Eibach senkesett 40 mm. med tuv papirer. Har tatt 4 hjulskontroll. Har justert grunn instillingen på lysene. Dekk og felg Org 195/65 15 Nå 235/40 18 på 8" foran et 35 235/40 18 på 9" bak et 35 Trenger jeg tuv papirer på felgene også ??????? Du trenger/behøver papir på felger,senkesett,lysjustering og hjulstilling. Jeg hadde ikke papir på lysjustering men det er fordi jeg har xenon. De sjekka allikevel lysene med en gang jeg kom inn i hallen. Han justerte de faktisk opp litt også hehe. Ellers var de mest opptatt med å sjekke nummeret på fjærene kontra papirene. De målte tykkelsen på fjærene foran og bak og telte til og med riktig antall vindinger (som også ble skrevet inn i vognkort) Ellers gikk det smertefritt.....kan være greit å vise på felgen hvor det står innstempla/innstøp hvilket innpress den har. Meget enkelt på mine BBS RC hvor jeg bare skrudde av senterkoppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 8, 2007 Her er det en del papirer på felger. Der koster det 12,50 euro. Det må da være noen plasser som har dette gratis. På vinter dekkene (orginale stål felger) er det et 35. Jeg får ta med meg felgene å se om de kan skrive de inn i vognkortet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 9, 2007 Da var bilen godkjent med senkesettet, men ikke med felgene. De ville ikke godkjenne felgene, siden jeg ikke kunne dokumentere at alle parametrene som står i tuv papirene var oppfylt. De være seg at det ikke subber o.l. Det holdt ikke å si at jeg kunne sette de felgene på bilen, så han kunne se at det ikke subber ved fullt ratt utslag o.l. Det måtte dokumenteres. P.S husk Del 2 av vognkortet, når du skal på biltilsynet for å godkjenne div. ting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 9, 2007 Da var bilen godkjent med senkesettet, men ikke med felgene.De ville ikke godkjenne felgene, siden jeg ikke kunne dokumentere at alle parametrene som står i tuv papirene var oppfylt. De være seg at det ikke subber o.l. Det holdt ikke å si at jeg kunne sette de felgene på bilen, så han kunne se at det ikke subber ved fullt ratt utslag o.l. Det måtte dokumenteres. P.S husk Del 2 av vognkortet, når du skal på biltilsynet for å godkjenne div. ting Så kjipt da,har ikke du funnet noe papir på nettet om de felgene dine da ?? Har du sendt mail til produsenten ? Verdt et forsøk iallfall...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 9, 2007 Hmm...åssen skal det dokumenteres da? Sette to og to diagonale hjul på klosser så hele fjæringsveien presses inn, og ta bilder? Eller må en til tyskland på TÜV for å få det sjekket... Jeg skal ha felger med feil innpress på bilen, men med TÜV, og der står det noe om å bøye litt plastikk og sjekke at det er klaring. Må jeg få ett verksted til å dokumentere at det er gjort da eller?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 9, 2007 Så kjipt da,har ikke du funnet noe papir på nettet om de felgene dine da ?? Har du sendt mail til produsenten ? Verdt et forsøk iallfall...... Joda fant tuv på noen andre mille felger( i samme dim), men i de papirene står det at du kansje må valse hjulbuer etc. etc. Det må dokumenteres at det er plass til hjulene. Det står masse koder, må være en "kløpper" i tysk for å få oversatt alt. Han kunne sette det som en mangel så jeg hadde fått en frist til å utbedre/dokumentere at det var plass. Jeg sa Nei Takk, jeg kjører heller med de hjulene å håper at jeg ikke blir stoppet i tekniskkont. Blir jeg stoppet tar vi problemene da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 9, 2007 Joda fant tuv på noen andre mille felger( i samme dim), men i de papirene står det at du kansje må valse hjulbuer etc. etc. Det må dokumenteres at det er plass til hjulene. Det står masse koder, må være en "kløpper" i tysk for å få oversatt alt. Han kunne sette det som en mangel så jeg hadde fått en frist til å utbedre/dokumentere at det var plass. Jeg sa Nei Takk, jeg kjører heller med de hjulene å håper at jeg ikke blir stoppet i tekniskkont. Blir jeg stoppet tar vi problemene da. Du kan bruke de papirene så lenge felgene dine har samme innpress og bredde. Er jo bare design-forskjeller ute og går sånn sett stort sett. Men står det at du må valse eller fjerne innerskjermer så må du nok det.........de bruker å være pirkete på slikt. Jeg er forundret over at jeg fikk godkjent mine felger med så lavt innpress som er på de. Hvis org.-innpress er 45 så har jeg da 13 mm sporvidde-endring på hver side å det er jo mer enn det som er "lovlig" i Norge. Men men det står iallfall innskrevet i vognkortet mitt Skal smyge på noen 5 mm spacere til våren så jeg får ET 27 selv med ET32 er det god plass både foran og bak på 8,5 toms felg med 225 dekk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 9, 2007 Felgene hadde samme impress og bredde de. Det står ikke at jeg MÅ valse/fjerne innerskjermer. Det står at jeg kansje må, for å få plass till de dekkene. Jeg skal få noen til å oversette alt som står der, så får jeg vurdere om jeg reiser opp en gang til eller om jeg bare setter de på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...