#1 Skrevet Januar 9, 2007 Et forummedlem på et lokalt forum holder på å prøve å få godkjent en bmw med turbo. Han har da fått problemer. Limer inn det han har skrevet : E det noen flere så har hørt om de fine reglene me har her i landet for å godkjenna trim i ein bil? Hvis bilen du trimme e nyare enn 89 modell, dvs med katalysator så må bilen EU-typegodkjennas når det gjelde avgass. Detta kan kun skje i et spesial-laboratorium, og det nærmaste Norge ligge i Sverige. Detta ska visstnok kosta 30000,- Eg syns det e rart at biltilsynet e satt te å håndheva ein regel de verken har kompetanse eller utstyr te. Denna regelen gjelde ALLE formar for modifisering av motorytelse. F.eks chip, trimkammar, annen type innsug, annen type eksosmanifold osv osv. Bygge ein turbo har ein ihvertfall et seriøst prøblem då det e litt vanskeligt å gjømma an noen plass. Heia Norge uansett. Er det noen som kjenner til - har hørt noe om disse reglene ? Det gjør det jo komplett umulig ?? å få godkjent en hver form for trimmet bil ? Han skriver videre : Nå har eg itte å ha ringt alle i heile verden så styre med detta søknad om fritak fra regelen. Eg ringte te stortinget og snakkte med ledaren for ein miljøkomite og sa at Norge kan jo ikkje innføra et direktiv de ikkje har utstyr eller kompetanse te å håndheva. Han anbefalte meg å søka om fritak, og viss ikkje eg fekk gjennomslag for det så sko eg senda det videre te han så sko han ta det opp med ein statsråd. Tror eg har skaffa meg ein evige fiende på biltilsynet, men det får nå våga seg. Kan jo vær at forholdene blir lagt bedre te rett itte kvert då. Og det siste inlegget : Då fekk eg endelig avslag på Biltilsynet om fritak fra EU reglene når det gjaldt avgass. Eg tilbydde di ein 4 gass måling på rullande landevei før og itte turbokonvertering, men det va ikkje godt nok. Detta vil med andre ord sei at alle bilar biltilsynet får ein liten mistanke te e trimma eler lignande kan de kreva dokumentasjon for. Det e alltid bileigaren så e ansvarlige for å skaffa den, og laboratorietest koste cirka 50000,- i Sverige. Relativt merkelige regler spør du meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 10, 2007 Merkelige regler Det er vel bare en ting å si HEIA Norge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 10, 2007 Tror det er noen på Biltilsynet som har missforstått totalt noe regler her..? Ville anbefalt han å ringe BT en annen plass i landet og spørre.. Men, trodde det var slik at for å få godkjent turbo i Bmw så måtte dette Tüv godkjennes i tyskland uansett? Og har man Tüv godkjenning så har vell ikke BT så mye di skulle sagt? Eventuelt det, eller så er jeg helt på jordet her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 10, 2007 Nå var det egentlig ikke dette konkrete eksempelet jeg tenkte på. Mer at om disse reglene stemmer så kommer det til å bli mye bråk om trim fremover. Kan jo bare glemme å få godkjent noe som helst moddifikasjoner på motor fremover. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 10, 2007 Vel.. alt som har med trimming og GENERELT bil i NORGE er jo håpløst.. dette er fordi vi har en regjering som .. ******************'**************************************************************************** 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 10, 2007 Disse reglene det henvises til er ikke regler som skal hemmeligholdes og kun kan sees dersom man jobber høyt oppe i systemet. Kan ikke noen finne disse reglene (be om henvisning til personen på Biltilsynet som sier dem eksisterer), slik at det finnes noe håndfast å se til? En hissig person på et forum har ofte en tendens til å overdrive noen hakk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 10, 2007 Disse reglene det henvises til er ikke regler som skal hemmeligholdes og kun kan sees dersom man jobber høyt oppe i systemet.Kan ikke noen finne disse reglene (be om henvisning til personen på Biltilsynet som sier dem eksisterer), slik at det finnes noe håndfast å se til? En hissig person på et forum har ofte en tendens til å overdrive noen hakk. Støtter denne.. Reglene står til enhver tid oppdatert på http://www.Lovhidden.no, fritt frem for alle å se, samtidig som en også kan dra til Biltilsynet/Vegvesenet og be om å få lese alle relevante skriv, regler osvosv. For disse instansene har nemlig plikt til å hjelpe deg med opplysning om lov og regler. At mange går på en smell med Tilsynet er i 9/10 saker kun dems egen feil; Dem møter opp hos tilsynet med en ferdigskrudd bil og en bunke Tüv papirer og forlanger at den skal godkjennes. Dem har ikke fulgt de forskriftene som produsenten eller annen instans har satt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2007 Prøvde å finne noe men fant ikke noe konkret. Her er begrunnelsen slik han formulerer det : Di bruke regler som blei innført i 1989 om at ein bil ska kjøras i noe som hette "landevei-syklus". Detta innebære at bilen ikkje ska sleppa ut mer avgass av forskjellige typar per kjørt kilometer enn det så e kravet. Denna testen e ikkje lov å gjennomføra på ein rullande landevei, men blir kun godkjent viss an blir utført i et EU godkjent laboratorium. Det laboratoriumet som ligge nærmast Norge hette AVL og e lokalisert i Sverige. Ein sånnein test koste cirka 50000 viss bilen e nøye tuna inn på forhånd og ikkje kreve for mongen "striper" i laben. Får biltilsynet mistanke te at det e noe uregelmessigt med bilen din kan di plombera an, og legge heila ansvaret med dokumentasjon på bileigaren. Detta vil i praksis sei at ALLE modifikasjonar utøve typegodkjenning på ein bil ska godkjennas i laboratorium. Detta kan vær større turbo, andre kammar, andre dyser, aen dumpventil så sleppe trykk rett ut osv osv. Har du ein bil så e 1988 modell eller eldre falle jo detta heilt ut selvfølgelig. Eg syns det e rart at me har regler i Norge så me ikkje har verken kunnskap / kompetanse eller utstyr te å kontrollera. Så regelen de då bruke er vel omfattet her : http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-025.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 10, 2007 Men, det jeg ikke ser er hvorvidt han har hatt bilen til godkjenning? Og tok han kontakt med Tilsynet før han satte igang med ombyggingen? Hvis han står helt fast så hvorfor ikke bare ringe en annen plass, ring til Fauske eller Bodø for den saks skyld.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...