#1 Skrevet Januar 9, 2007 Har opplevd at jeg har fått sporadisk ventilklakk på RS2'en min i det siste. (er ganske sikker det er ventilklakk, for det følger turtallet). Den forsvinner som oftest etterhvert, men ser ingen sammenheng med at motoren er kald eller lignende.. Er det noen som har tips om hva som har forårsaket dette? Motoren er original bortsett fra filter og ventil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 9, 2007 Hvor langt har den gått.? Type olje kjører du på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 9, 2007 Hvor langt har den gått.? Type olje kjører du på? Den er gått 155'. Jeg har ikke skiftet olje på den enda. Kjøpte den i desember. Kan det være at et oljeskift hjelper? Men den er gått 3500km siden jeg kjøpte den nå, så det er jo på tide med et oljeskift snart. I den sammenheng, hva slags olje skal jeg velge? Har lest på diverse innlegg om at Castrol oljen er bra.. Men hva slags viskositet o.l. bør det være på den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 9, 2007 Har du peilet oljen? Skal ikke mye under streken før disse motorene tikker litt etter litt "leken" kjøring Skiftet olje på hver 5000km på S2`en min, og kjørte på Castrol TWS 10-W60. Var lite plaget med ventilkakling da, og den hadde rullet 240000km. Castrol er dyr, men RS2`en er vel verdt å koste på Evt. så har jeg hørt mye skryt om Agip sin 10-W60 olje, og denne er bare halvparten så dyr som Castrol. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 10, 2007 Har du peilet oljen? Skal ikke mye under streken før disse motorene tikker litt etter litt "leken" kjøring Skiftet olje på hver 5000km på S2`en min, og kjørte på Castrol TWS 10-W60. Var lite plaget med ventilkakling da, og den hadde rullet 240000km. Castrol er dyr, men RS2`en er vel verdt å koste på Evt. så har jeg hørt mye skryt om Agip sin 10-W60 olje, og denne er bare halvparten så dyr som Castrol. Den er såvidt innpå ok-nivå nå, så da kan det være det! Det er iallefall verdt å koste på bilen.. Den har en tendens til å ville ta meg med på lekne turer.. skjønner ikke det der E e frå Tingvoll forresten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 10, 2007 Den er såvidt innpå ok-nivå nå, så da kan det være det! Det er iallefall verdt å koste på bilen.. Den har en tendens til å ville ta meg med på lekne turer.. skjønner ikke det der E e frå Tingvoll forresten.. Min S2 begynnte å tikke når den var midt imellom max-min etter litt "leken" kjøring..Dei liker å ha en del olje i bunnpanna disse motorene her.. Bare å ta et oljeskift og hold olje nivået oppe så tenker jeg at det går seg til min erfaring ivertfall. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 11, 2007 Dette er jo et evig spørsmål har jeg skjønt. Mye personlige meninger angående olje. Men var å hørte på et verksted i dag. Og de sier at det er kun ved veldig høye temperaturer at man trenger 10W60 olje. Og castrol sin er jo fette dyr, så jeg kommer nok til å gå for FINA 5w 50 tenker jeg. da har jeg iallefall en god olje til en enda bedre pris. 10w 60 olja er jo ikke akkurat bra for kaldstart må man jo også nevne i denne sammenhengen, den er jo noe mer tyktflytende.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 11, 2007 Den er såvidt innpå ok-nivå nå, så da kan det være det! Det er iallefall verdt å koste på bilen.. Den har en tendens til å ville ta meg med på lekne turer.. skjønner ikke det der E e frå Tingvoll forresten.. Jasså, finnes det flere RS2`er i nærheten ja Få ut noen bilder av bilen også da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2007 Ja jeg jobber med saken! Men NÅ skal jeg ta en lang omvei på tur hjem fra jobb.. For her er det kommet snø Jeg bor i Kongsberg, så du kommer nok ikke til å se så mye av den... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 11, 2007 Jeg kan sterkt anbefale Castrol rs formula 10-60 olje. Kjørte før på 0-30. motor hadde da oljetrykk på 1,8 bar (på tomgang)som er minimum og motor tikket hvis motor ble for varm. Nå har jeg ca 2.2 bar på tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 12, 2007 Jeg kan sterkt anbefale Castrol rs formula 10-60 olje.Kjørte før på 0-30. motor hadde da oljetrykk på 1,8 bar (på tomgang)som er minimum og motor tikket hvis motor ble for varm. Nå har jeg ca 2.2 bar på tomgang. Nå hadde jeg Castrol 0-30 på den da.. Skulle lest litt her først Men jeg får se an hvordan dette fungerer å heller skifte igjen om noen 1000km.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 12, 2007 Har gått over til Castrol RS 10w60 pga tikking/kakkling etter en del spøling i snøen når jeg bruke vanlig castrol 10w40. Ble noen mil på funesdalen med full pedal uten problemer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 12, 2007 Merker godt når det blir under midt på peilepinnen, da kakler bilen min også, det er en 3B som står i min 200 da.. Jeg kjører på Castrol Edge 0w-40 og ingen kakling etter frisk kjøring her. Har kjørt på TWS olja jeg også, veit om et sted den selges for 100kr literen. Denne var jo grei den, men skifta pga kaldstart egenskaper nå om vinteren. Det har jo vært pokker meg 20 minus i fjordstrøka nå i det siste! Da er det greit med ei 0w olje. Regel er for min del å peile olja alltid når jeg tanker bilen.. Man veit aldri liksom, og så er det litt sliten turbo så den bruker litt der.. Så har jeg en 4 liter med edge i bagasjen som jeg slumper nedpå litt av og til når det kommer under midt på. Ellers er jo mobil1 5w-50 å få tak i, og denne var jeg veldig fornøyd med.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 13, 2007 Bytta i fra Agip til Castrol på min diesel. Skal tilbake på Agip igjen da det ble mye mere Diesellyd (hardere gange) med Castrol. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 13, 2007 Ventiltikking kan også komme av slitne løftere... Men prøv å bytte til annen type olje først... Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 7, 2007 Jeg er så langt fornøyd med 0 30 olja til castrol. Tikkinga er borte etter leken kjøring, og oljetrykk på tomgang er på ca 1.8. Så dette ser jo bra ut. Men nå skal det sies at oljen ikke er satt på de store prøvene enda.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 20, 2008 Drar opp en gammel tråd eg.. Hvordan er jobben å bytte ventilløfterene på AAN? evt ka tar et verksted for å gjøre denne jobben? Snakk om en S4 2.2t som er gått 234000km no, og tikker litt. og kjører jeg hardt, så tikker det JÆVLIG... skal ha oljebytte på den no neste uke, men burde nok overhalt litt på toppen med tanke på effekt og trykk eg kjører med... Ellers har jeg pleid å bruke Mobil1 5-50 rally formula, som eg har vært fornøyd med, men pga oljeforbruk, og er vel 5-7000km siden eg byttet no, så har det vært på en del andre "bensinstasjon oljer" i tillegg.. Noen som har noen erfaring med sånn olje rensemiddel? sånn som renser oljekanaler og fjerner innvendig skitt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...