#1 Skrevet Januar 9, 2007 Hei har noen spørsmål angående min 200 20v tq Noen der ute som vet? -ca bensin forbruk på blanda kjøring nå på vinteren? (sikkert likt på s4 og s2) Min ser ut til å gå på over 1,5 liter på mila.Dyrt!!!! -Hvor mye skal turboen ladde originalt? Er det 0,7? (skal vel da stå 1,7 i displayet på daschen?) -Bilen min er chippa, men går ikke bra. Skal vel være ca 270 hk. Hvor mye skal den da ladde? Ettersom den bruker så pass med bensin, kan chippen som styrer bensin trykk være ok, mens den som styrer turbotrykk være deffekt? Ville bilen ha gått da? Eller styrer bensintrykket seg etter turbotrykket? Hvis bilen går i nødmodus, hvor mye ladder den da? Vil det være merkbart på andre måter hvis den går i nødmodus? Etter at chippen ble satt i kom det opp feilkode på daschen. Ved avlesing står det at "hiddenhjerne er deffekt" (Det er den ikke, da bilen går). Andre med lignende erfaring ved chipping? er også interresert i ny chip. Gjerne med ny mapsensor (3b motor). Også komlett hjerne med ny mapsensor, slik at det bare er "plug and play" anyone? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 9, 2007 1,5 liter på blanda kjøring med litt herjing på vinter er ikke unormalt høyt. Men med pen kjøring er det mye Skal lade 0.8 orginalt så 1,7 stemmer i display, men hvis den er chippa skal den lade endel mer. Virker kanskje som at den går i nødmodus og at du har stivere wastegatefjær slik at du har grunnladetrykk på 0,7. En annen årsak kan være feil med n75 ventilen som styrer ladetrykket. Prøvd diagnose? Hør med Jonus om chip og map sensor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 9, 2007 Den koden du får ved at du har chippet bilen er fordi at turtallsperra er flytta tenker jeg, og dermed får du feilen om at hjerna er defekt. Jeg har tatt ut pæra til motorfeil lampen i dashen så jeg slipper å se på den heile tida. Bilen din skal lade 0,4 bar når den går i nødmodus. Med 270hk chipen skal du ha ca 1.3-1,4 bar tror jeg. Den måleren i displayet er ikke mye å rette seg etter, den viser ikke riktig med meg hvertfall. Ettermontert måler viser 1,5-1,6 bar og kjøre computer måleren viser bare drøye 2,0. Men du merker jo forholdsvis godt dersom den ikke går skikkelig. Prøv med en annen N75 som nevnt, eller kjøp like greit med en gang en boost controller som erstatter denne ventilen. For eksempel TurboXS Hi-Performance Boost Controller, som dei aller fleste tunerer har. For å få ned bensinforbruket ditt så prøv å rense hele innsugs veien din. Bytt luftfilteret dersom det er gammelt. Kontroller LMM, spray denne med crc electronic cleaner og la tørke, ikke fikl med trådene da kan dei ryke. Plukk av intercooler og kjør mye avfetting inni denne og rist godt. da merker du hvis den lekker også skyll med høytrykkspyler inni og la det renne mye vann igjennom for å rense. Ellers gå på med noe rensemiddel på tomgangsregulatoren med en gang du holder på, og ta for deg gass spjeldet og sjekk etter smuss der. Skru av temp sensoren som er festa med 2 unbracoer på innsuget og rense denne også med electronic cleaner. Denne tåler "litt" mere så tørk denne forsiktig også. Dersom dette ikke bærer frem så bytt lambda/o2 sensor. Oi. ble litt dette her;) men prøv først med en ny N75, deretter kan du prøve tipsene mine dersom du vil. Steinar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 9, 2007 Gjør som Thorvald og Steinar. Tips som reduserer ditt forbruk. CRC Cleaner får du kjøpt på mekonomen og holder lenge. Hvis 200'en går som et "dass" så skyldes dette lmm eller N75. Med mtm steg.1 så merker du 1.0 bar. Orginalt trykk er 0.75 og med orginal map så får du ikke mer en 1.0 med mtm steg.1. Det vises da 2.0 i displayet. Neste steg er mtm steg.2 og map fra S4/S6 som lader 1.5 med orginal turbo. Ladetrykk i nødmodus er vel 0.45 husker jeg ikke helt feil. Dette er grunntrykket fra WG. For å sjekke at N75 fungerer så plukker du den ut og kobler til 12v på den 2-polet kontakten. Du skal da høre et "klikk". Rens denne med CRC Cleaner før og etter tilkobling av strøm. Ny N75 koster ca.650 kr på møller. Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2007 Gjør som Thorvald og Steinar. Tips som reduserer ditt forbruk.CRC Cleaner får du kjøpt på mekonomen og holder lenge. Hvis 200'en går som et "dass" så skyldes dette lmm eller N75. Med mtm steg.1 så merker du 1.0 bar. Orginalt trykk er 0.75 og med orginal map så får du ikke mer en 1.0 med mtm steg.1. Det vises da 2.0 i displayet. Neste steg er mtm steg.2 og map fra S4/S6 som lader 1.5 med orginal turbo. Ladetrykk i nødmodus er vel 0.45 husker jeg ikke helt feil. Dette er grunntrykket fra WG. For å sjekke at N75 fungerer så plukker du den ut og kobler til 12v på den 2-polet kontakten. Du skal da høre et "klikk". Rens denne med CRC Cleaner før og etter tilkobling av strøm. Ny N75 koster ca.650 kr på møller. Lykke til. Grunntrykket kan også være høyre hvis fjæra er strammet eller byttet. Du kan jo også prøve å koble fra n75 og sjekke om bilen går likt med og uten ventilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2007 Grunntrykket kan også være høyre hvis fjæra er strammet eller byttet. Du kan jo også prøve å koble fra n75 og sjekke om bilen går likt med og uten ventilen. Ja du sier noe der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 10, 2007 Hei karar, og tusen takk for svar. Ja 200en går som en "dass" med tanke på at det skal være ca 270 hk i den. (MTM steg 1 chip). LMM, hva er det? er det det samme som luftmengdemåler? Regner med at den er drit dyr hvis den er gåen. Bortsett i fra å rense den som dere sier, hvordan kan man vite om den er ok eller ikke? N75, hva er det, og hvor sitter den? Er ganske grønn på dette området. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2007 Bruk søkefunksjonen så finner du bilder og slik hvor dem sitter. Lmm sitter ved utgangen av filterboksen din, du ser en bred sort kontakt som går inn på den. N75 ventilen finner du hvis du følger slangen fra wastegaten liten sag med noen slanger inn på og en liten kontakt. like ved turbo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2007 Når det kommer til hvorvidt luftmassemåleren din er gåen eller ikke så er det vanskelig å si. Mest sannsynlig har det etterhvert som årene har gått lagt seg på et belegg på trådene som hindrer den i å fungere så godt som den skal. Problemet er også at trådene er innsatt med noe styr originalt, så dersom du er noenlunde sikker at denne er feilkilden din, noe som ofte kan være på disse bilene så legger du bare ut en ønskes kjøpt tråd her. Men søk først for å se om det er noen som har til salgs. Jeg fikk tak i en rimelig ny massemåler for 500,- her inne, så dei trenger ikke være himla dyre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...