1000metere, xenon VS ikke xenon

Anbefalte innlegg

Ja, får da ny firmabil engang mellom nå og april(bestilt, men, ja... TTT)

 

Og dette er en Toyota Hiace, den nye fronten... Den er ikke videre pen, og trenger noe ekstralykter.. Trenger også bedre lys..

 

Det blir til at man kjører 20k-30k i året, og mye på mørke veier uten lys, og med mye dyr..

 

Problemet er at jeg veit ike hva jeg skal velge, det står i mellom litt diverse..

 

2 Hella Luminator Compact Metal Xenon 8000,-

3 Hella Luminator Compact Metal 100W 3500,-

3 Hella Luminator Metal 100W 4000,-

 

Hva skal jeg velge?

Er det noe andre merker som har bra lamper?

Er det verdt å koste på 4-4500 ekstra for Xenon?

HVOR mye mer lys gir det?

 

Har kjørt med 3 Rally 3000 blue med 100W pærer, og det lyser godt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg 3stk Hella Rally 3000 Blue,så skaffer jeg Xenon til deg til de,blir myyyye billigere enn og kjøpe ferdig. ;)

 

Hella Rally 3000 Blue får du for ca 950kr pr stk hos Hellanor med rabatt,og 2sett Xenon får du for 2998kr av meg,så kjøper du 3stk lamper inkl Xenon kommer det på 5850kr,og da får du SYKT lys. ;)

 

Brutter`n skal ha dette nå.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 2 stk Hella Luminator xenon på " brødboksn " min... Kan trygt anbefale disse..

Dagslys 24 timer i døgnet hele vinteren.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel og greit med mye lys, men når det snør?? :P Kunne godt tenkt meg 1000'metere på jobb bilen jeg også, men får ta en prat med sjefen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

xenon er kjempelys:) veldig stor forskjell med 100w og med 35w xenon :) kan jeg skrive under på.: smil : helt rått lys:)

 

eneste dritten jeg har å si med xenon er at dem snør jo igjen med en gang det er meldt snø: bråk :: bh : tiner jo heller ikke av pga den lave effekten på pærene....: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel egentlig disse det står om, enten tre halogen 100W, eller to Xenon. Vil det være verdt det?

 

Eventuelt kunne jeg kjøpt tre sånne og montert xenon i dem....

 

Synes denne typen ser kul ut, ser litt mer solid ut synes jeg...

 

Hella Luminator Compact.JPG

 

Hella Luminator Compact Xenon.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpr 3stk Lumiator og monter Xenon i de. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpr 3stk Lumiator og monter Xenon i de. ;)

 

Hvordan vil det passe i bilen med tanke på spredning? Xenon-pærer er jo noe lengre enn ei halogenpære...

 

Hvordan er de settene du har? Myk start?

Hadde også et sett som ikke tente hver gang også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil det passe i bilen med tanke på spredning? Xenon-pærer er jo noe lengre enn ei halogenpære...

 

Xenon sprer jo lyset mer enn Halogern,så vil tro du får bra lys uansett. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får se da vettu... Noen som har noen andre kommentarer om detta da?

 

(Tom Are; Skal absolutt ha det i bakhue...:))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får se da vettu... Noen som har noen andre kommentarer om detta da?

 

(Tom Are; Skal absolutt ha det i bakhue...:))

 

Den er god. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT, men synes å huske at ekstralys alltid skal monteres parvis i flg. kjøretøyforskriftene!?

Har ofte sett 3 ekstralys montert, nye forskrifter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det siste jeg leste, så er det vel biler før 94 som kan ha inntil 6 fjernlys inkl originale, og 480lux, men biler etter dette kan ha maks 4 fjernlys og 360lux. Lykter skal monteres parvis...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er grunnen til at de skal monteres parvis? Har det en logisk forklaring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er grunnen til at de skal monteres parvis? Har det en logisk forklaring?

 

Tja, kanskje fordi det ser helt bort i natta stygt ut med tre lamper?: dum :

 

Men tror det er for at man skal se at det er en bil og ikke motorsykkel man møter i mørket, ved at man ser forskjell på lyspunktene. Skulle tro det kun gjaldt nærlys, og at fjernlys kan du montere så mange man vil så lenge maks lysstyrke ikke overstiger grensen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke lenger krav til E merking av fjaernlys da de skal slaaes av ved moetende trafikk, det er vel heller ikke lenger luxgrense paa hvor mye lys du kan ha, bare antall lykter og det er vel maks. 6 stk. som lyser samtidig saa vidt jeg vet. Husk paa at de gamle Hella Rallye 2000 og Bosh Big Knick med 100W paerer sprengte luxgrensa dengang, naa er det tillatt med xenonlykter som gir et hav av lys i forhold. Ta kontakt med biltilsynet, de vet dette og biter ikke. Ta kontakt med en av de store trafikkstasjonene, de er av erfaring flinkere paa slikt da dette er vanligere spoersmaal der enn hos de smaa stasjonene, stoerre sjanse for at de har satt seg godt inn i regelverket.

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers kan det lønne seg å ringe Monty Karlan på 22524000 og spørre litt om PIAA. Da kan du få veldig gode kvalitetslamper iallefall. Og han er gammel rallyfører og kan et og annet om temaet.

 

Jeg fikk tilbud på to stk PIAA PRO 80 XT til min jobbebil (Toyota Kick-Ass), med ledninger, reeler og bryter til 2675,- + mva. Herda glass, aluminiumshus og veldig robuste. Brukes på klassiske rallybiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=9139487&sid=1aIPzAVCt805427&pos=2&tot=66

 

Ingen formening om hvor bra disse er, men de aller fleste xenon-ettermonterings-kit fungerer jo bra, så da burde en komplett lampe også funke.. meget bra pris ihvertfall. Regner med dette skal betales av et firma, så greit å kjøpe fra noen som selger ting + mva, og ikke privat et annet sted.. :)

 

Det som er dritt med å ettermonterer xenon i ekstralys er at det er litt mer "hassel" å sette opp ballasten.. må trekke forlengde ledninger til denne, og gjemme bak grillen i tilfelle..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers kan det lønne seg å ringe Monty Karlan på 22524000 og spørre litt om PIAA. Da kan du få veldig gode kvalitetslamper iallefall. Og han er gammel rallyfører og kan et og annet om temaet.

 

Jeg fikk tilbud på to stk PIAA PRO 80 XT til min jobbebil (Toyota Kick-Ass), med ledninger, reeler og bryter til 2675,- + mva. Herda glass, aluminiumshus og veldig robuste. Brukes på klassiske rallybiler.

 

Oppdattering: Jeg gjorde alvor ut av det og bestilte, fikk de samme dagen og har kjørt med de en uke nå i dag.

 

De gir et utrolig intenst og hvitt lys, rimelig bredt (20% vinkel på hovedkjegla). Disse er av aluminium og med kjøleribber på baksiden, så 120w pærene burde ikke klare å matte reflektorene. Utrolig fornøyd sålangt og kjempeservice hos Monty.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver meg på tråden om ekstra fjernlys.

Jeg har en Sharan 2002 med orginal xenon nærlys.

Fjernlysene er halogen, og ikke mye å skryte av.

Så til spørsmålet...

Kan jeg montere ekstra fjærnlys på bilen med xenon som er lovlige?

Finner ikke noe stempel på lyktene som forteller meg hvor mange % de er.

Hadde selvfølgelig vært morsomt med mange store bøtter, men som nevnt.. Jeg vil ha det lovlig!

Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke nøyaktig reglene for dette, men på nyere bilder så er det vel en maksgrense slik at du kan summere hva ekstralys og originallys kan ha sammenlagt.

Fant noe her:

http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?a=11&z=5

 

Kortversjon:

I praksis så er det ikke noe problem å montere ett sett med ekstra fjernlys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på Hella DE xenon, Rally 1000 xenon eller Comet 200 xenon..

Må bare tenke vel og lenge på hva som kler bilen best..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt DE Xenon i et par tidligere biler. De gir kurant lys, og har den store fordelen at de kan monteres diskret.

De lampene med større reflektor gir en del mer lys, men kan stort sett bare stå foran grillen på fangeren på de fleste biler, og det er jo ikke alltid like pent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt DE Xenon i et par tidligere biler. De gir kurant lys, og har den store fordelen at de kan monteres diskret.

De lampene med større reflektor gir en del mer lys, men kan stort sett bare stå foran grillen på fangeren på de fleste biler, og det er jo ikke alltid like pent.

 

Eneste bekymringen jeg har med så små lykter som DE, er at de ikke gir tilstrekkelig lys.

På min gamle Voyager hadde jeg Rallye 3000.

Kjører mye, og syns det er greit med lys som gir litt ekstra lengde. Mange lamper fyller bare ut lysbildet til orginallyktene.

Men, så var det dette med hva som passer nesa på bilen og ikke...

Som du sier kan DE lyktene gjemmes litt mere bort...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste bekymringen jeg har med så små lykter som DE, er at de ikke gir tilstrekkelig lys.

PIAA-lampene jeg nevnte er endel mindre enn rally 3000 iallefall. Men gir vesentlig mer lys. Hadde en uformell sammenligning med sjefen min her om dagen. (Vi stilte oss opp pararelt på en slette og sammenlignet, siden han ikke forsto hvorfor de skulle være "dobbelt så dyre")

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.