Hastverk: Femmern går bare på fire

Anbefalte innlegg

Typisk, rett før jeg skal kjøre til Sigdal, så er det et lite problem. Femmern går bare på fire.

 

Rettere sagt, den går delvis bare på fire, den gjør det på tomgang, men når jeg kommer opp til ca 3000 rpm, så merker jeg at den går på 5. Hvis jeg kjører på konstant turtall rundt 3000, så merker jeg også at en av sylinderne kommer og går. Med andre ord, problemet er "midlertidig".

 

Bilen har stått parkert i ca 2 måneder, for planen var at den skulle til lakkering i høst. Fikk aldri tid til det, og nå når det er isbanekjøring på gang, så har jeg montert det lille jeg fikk demontert i høst for å bruke denne i Sigdal.

 

Når jeg oppdaget at den gikk på fire, så sjekket jeg ut tenningsanlegget, og så at fordelerlokk og rotor var ganske svidd på polene, det satt til og med en stor "perle" på pol til sylinder 2 (inne i lokket altså). Tennpluggene så i tilleg veldig svarte ut, så jeg satte inn nye plugger (NGK BUR6ET), og ny rotor og fordelerlokk (original Audi). Dette hjalp ingenting.

 

Jeg trodde også at problemet kanskje kunne være kondens i bensinsystemet, for bilen sto med ca 10 liter på tanken, og det har vært forholdsvis fuktig vær de siste 2 månedene. Jeg helte på 2-3 desiliter kondensfjerner og fylte tanken i dag, men dette har heller ikke hjulpet.

 

Noen gode tips? Har bare morgendagen å finne ut av dette på :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle cq var også slik, da var det overslag i coilen, eller rettere sagt mellom tilkoblingene på coilen. Kunne faktisk høre det. Bare justerte litt på ledningene og den ble helt 100.

Edit: Har du på "hylsene" som sitter i enden av hver pluggledning? Disse kan også lage overslag, er bare å fjerne dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overslag i tennkabler, prøv å bytt litt rundt, så finner du nok synderen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tennkablene er originale Audi (byttet i 1991) så det kan sikkert være disse som er problemet ja. Får se om jeg kan rote frem noen som passer på lengden i morgen, og se om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tennkablene er originale Audi (byttet i 1991) så det kan sikkert være disse som er problemet ja. Får se om jeg kan rote frem noen som passer på lengden i morgen, og se om det hjelper.

hadde samme symtomer på min 2.3 5'er, men der var det dysa på 5. sylinder som sviktet meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden toppen har vært overhalt? En sykdom på disse med en coil er at o-ringen som tetter gjennomføringen ved fordeleren begynner å slippe ut olje i fordeleren. Har du sjekket fordeleren etter at du satte inn ny? S2'n min hadde denne sjukdommen når jeg kjøpte den.. Lugga iblant og gikk i blant bare på 4.. En fin olje-film i hele fordeleren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En er faring rikere har jeg blitt i dag. Jeg pratet med Egil på Bilomsetningen, han fortate meg om dyse som kunne være tett. Jeg tok ut tennpluggene og så at stempel i sylinder 2 var mistenkelig tørt, så der lå nok feilen. Dette var etter at jeg hadde testet forskjellige pluggledninger. Dysen ble tatt ut, slangen frakoblet og dysen satt i skrustikka (så jeg slapp å holde den). Jeg fylte opp med rustløsende olje (tilsvarende 5-56 eller WD-40) og satte trykkluftpistolen på og ga jernet. Dysen åpnet med et tydelig klikk! Deretter montering og femmeren maler som en kjælen kattunge :D

 

Lenge siden toppen har vært overhalt?

 

Toppen har aldri vært overhalt, jeg kan heller ikke se noen grunn til å gjøre det da motoren (og resten av bilen) bare har gått 165.xxx kilometer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk et verktøy av metall med godt isolert håndtak og stikk det ned mellom tennplugghettene og toppen så det berører godset, er det overslag i nærheten av hettene vil gnisten slå over i verktøyet. Hender at det er overslag inne i røret som pluggledningene går gjennom og, er som oftest mulig å høre en "tikkelyd" som fra et strømgjerde. Kobler du av en og en tennplugghette vil du for merke hvilken sylinder som fusker. Er det ingen feil på tenningsanlegget kan du prøve å løse dyserøret til den sylinderen som fusker og prøve å sammenligne trykk og bensinmengde med en sylinder som går. Ser det ut som den får nok bensin ut til dysa er det mulig at dysa er deffekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt seint ute der, bra du fikk fiksa det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.