Et par feil må utbedres etter EU-kontroll - råd, tips

Anbefalte innlegg

Hadde golfen ('85 Golf 2 1,6 CL) på EU-kontroll idag, og resultatet var ikke direkte nedslående, men noe må utbedres.

Det gjelder følgende to 2er-feiler:

 

1: "Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyeste verdi -Bak"

 

2:- "Slakke på bakre bærearmsforing h/f"

 

 

 

1: Denne er jeg mest usikker på. Hva må gjøres for å utbedre dette??

 

2: Må vel skifte foring da... Er denne vanskelig å skifte? Noen som kan gi meg en pekepinn på hvordan jeg skal gå løs på denne? (step-by-step) Gjerne med bilder fra ETKA e.l. Litt usikker på hvor denne sitter osv.

Hva kan jeg se for meg å betale for denne? EDIT: 143,70 hos Mekonomen ;)

 

 

Ellers fikk jeg 2er-feil på begge hovedlys både på nær- og fjernlys. Jeg syns ikke det er så enkelt å stille inn dette selv, så det spørs om jeg må få verkstedet til å gjøre det :(

 

I tillegg var det to 1er-feiler: Slakke i bege hjullager bak, samt eksoslekkasje i skjøter. Håper det er bare å stramme til både hjullager og eksosanlegg. Sistnevnte er rimelig nytt, så det har vel bare "glidd på plass" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde golfen ('85 Golf 2 1,6 CL) på EU-kontroll idag, og resultatet var ikke direkte nedslående, men noe må utbedres.

Det gjelder følgende to 2er-feiler:

 

1: "Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyeste verdi -Bak"

 

2:- "Slakke på bakre bærearmsforing h/f"

 

 

 

1: Denne er jeg mest usikker på. Hva må gjøres for å utbedre dette??

 

2: Må vel skifte foring da... Er denne vanskelig å skifte? Noen som kan gi meg en pekepinn på hvordan jeg skal gå løs på denne? (step-by-step) Gjerne med bilder fra ETKA e.l. Litt usikker på hvor denne sitter osv.

Hva kan jeg se for meg å betale for denne? EDIT: 143,70 hos Mekonomen ;)

 

 

Ellers fikk jeg 2er-feil på begge hovedlys både på nær- og fjernlys. Jeg syns ikke det er så enkelt å stille inn dette selv, så det spørs om jeg må få verkstedet til å gjøre det :(

 

I tillegg var det to 1er-feiler: Slakke i bege hjullager bak, samt eksoslekkasje i skjøter. Håper det er bare å stramme til både hjullager og eksosanlegg. Sistnevnte er rimelig nytt, så det har vel bare "glidd på plass" :)

 

1: Ta av tromlene bak, må ut med hjullagre og slik da (veldig enkelt). Vask rent og smør opp alle bevegelige deler (evnt bytt bånd og hjulsylindre om det er lekkasje på disse) Må sikkert også demontere bremsebånda, hvis du ikke får smurt opp alt slik det sitter. Husker ikke om det er selvjustering på disse jeg,men mener det er det. Montere på igjen tromlene, juster jullagrene (dra muttera inntil det du klarer med fingra pluss bittelitt til med skralle/fastnøkkel,men IKKE mye,nesten like greit at du såvidt kjenner slakk etter du har skrudd fast igjen hjulet.

 

2: Må demontere bærebroa, må i presse for å få bytta foringa. Grei jobb hvertfall.

De justerer sikkert lysene på etterkontrollen. Burde ikke koste mange kroner :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2: Bytt hele bærebroa, den koster jo ikke mange kronene på f.eks Mekonomen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp følgende nytt når du skal åpne bak :

 

Bremsesko

Fjærsett ( komplett med alle fjærene inne der nye )

Bremsesylinderen ? Denne begynner som oftes å leke etter bytte av bremseband.

 

Har "brent" meg et par ganger på å bare kjøpe deler av dette...

Koster ikke så mange kr mer med alt og kan spare deg for mye rirritasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempesaker!

Takker for alle svar så langt.

 

Om noen flere har noe å tilføye eller vil komme med egne erfaringer er jeg svært takknemlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper litt jeg...

 

Nå er det snart tid for å bytte foringa. Har ikke tenkt så mye på det ennå pga kulde, men det blir vel mildere etter hvert...

 

Hvordan kan man enklest demontere bærearma? Jeg har ikke undersøkt all verden enda, men tenkte å høre her før jeg begynner. Er det "bare" å jekke opp bilen på vanlig vis, ta av hjulet + et par bolter, så sitter man med bærearma i hånda? (arma? :P) Eller er det litt mer hokus?

 

Ser for meg å plukke ut hele bærearma, bryte/sage/banne#&"¤ ut gammel-foringa og presse inn den nye. Har tilgang på skrustikke så det må vel gå an å få til dette...

 

Tar gjerne imot tips på metoder for å presse inn den nye foringa :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen må vel ha vært bort dette før og har noen tips? :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.