Høyglanspolering av metaller

Anbefalte innlegg

Fant litt nyttig info her fra gasolin.. Utstyret kan kjøpes hos http://www.gasolin.no :)

 

HØYGLANSPOLERING AV METALLER

 

 

 

Med enkle midler og litt arbeid kan du selv høyglanspolere metaller på profesjonelt vis. Men for å oppnå de beste resultater bør du kunne litt om emnet på forhånd. Du får her en oversikt over de viktigste aspektene ved polering av metaller.

 

 

 

 

 

Valg av utstyr

 

 

 

Du trenger en benksliper/polermaskin eller en drill med spindel (TSERHT6). Maskinen bør ha en omdreiningshastighet på 2-3000 o/min. Tallene gjelder for 150 med mer. polerskiver, større skiver krever lavere hastigheter for å unngå ”kladding”.

 

 

 

Skiver

 

 

 

150 med mer. skiver er store nok til å gi god avstand fra spindelen, samtidig som de ikke har for stor diameter for drillen.

 

For mindre deler og svake driller anbefaler vi 100 mm. skiver. Disse er mer letthåndterlige.

 

 

 

Pasta

 

 

 

Pasta leveres med ulik grovhet. Fin pasta kan benyttes på grove skiver, men grov pasta bør ikke benyttes på fine skiver. Skiven blir da forurenset med grove partikler og høyglansegenskapene blir ødelagt. Normalt benyttes to skiver og to pastaer separat.

 

 

 

Pasta

 

 

Abramax

Mørk grå

Pasta for grovpolering av stål og rustfritt. Velegnet for fjerning av slipemerker fra 180/220-papir

 

Brillmax

Gul

Medium pasta for stål og rustfritt

 

Sunblue

Lys blå

Pasta for høyglanspolering av stål og rustfritt. Velegnet for fjerning av slipemerker fra 320-papir

 

Maxfin

Lys grønn

To-i-en grov- og finpolering av alle typer metaller. Velegnet for fjerning av slipemerker fra 360/400-papir.

 

Chromax

Rosa

For høyglanspolering av alle typer metaller, velgnet for aluminium og glansing før forkromming.

 

Mirrormax

Hvit

Ekstra fin pasta for maksimal glans på mykere metaller: Også egnet for plast.

 

 

 

 

Forberedelser

 

 

 

Bruk vernebriller og hansker

 

 

 

 

 

Forarbeid

 

 

 

Riper og skader på emnet må slipes bort med slipepapir eller slipepasta. Legg merke til at polerpastaen fjerner slipemerker under korning 400, det er derfor ikke nødvendig å slipe med svært fint papir. Vi leverer slipepasta for bruk på sydde tøyskiver. Denne pastaen gir en halvmatt overflate og er mer skånsom enn slipepapir. Finnes i følgende korninger:

 

 

 

LBA120: korning 120

 

LBA180: korning 180

 

LBA240: korning 240

 

LBA320: korning 320

 

 

 

 

 

Klargjøring av polerskiver

 

 

 

Den groveste skiven monteres på maskinen. Start maskinen slik at skiven roterer. Press grov pasta forsiktig mot skiven. Friksjonen gjør at pastaen smelter og avsettes på skiven. Skiven er klar til bruk når den er dekket av et tynt lag pasta.

 

 

 

 

 

Polering

 

 

 

Arbeidsstykket presses forsiktig mot den roterende skiven: ikke bruk for mye krefter, la skiven gjøre jobben. Øk trykket etter behov, men ikke press så hardt at maskinens turtall reduseres kraftig eller at pastaen smelter og avsettes på arbeidsstykket. Beveg arbeidsstykket frem og tilbake over skiven for å unngå overoppheting.

 

 

 

Pastabelegget slites av etter hvert, og slipeeffekten avtar tilsvarende. Ny pasta påføres som nevnt ovenfor.

 

 

 

Enhver metalloverflate består av ujevnheter, ”topper” og ”bunner”. Disse ujevnhetene reflekterer lyset i alle retninger og gjør at metallet ser matt ut. Ved å polere reduserer man høyden på toppene slik at lysstråler reflekteres mer ensrettet. Målet er å oppnå en helt jevn overflate, uten topper og bunner. Arbeidsstykket bør angripes fra alle kanter, slik at toppene slipes ned fra alle sider.

 

 

 

Grovpoleringen etterlater en jevn, matt overflate. Man kan aldri oppnå høyglans kun med grovpolering, uansett hvor mye man jobber.

 

Man må derfor bytte til finere skive og pasta for den siste finishen. Polering til høyglans er mer tidkrevende enn grovpolering, men med litt tålmodighet blir resultatet svært bra.

 

 

 

 

 

Etterbehandling

 

 

 

Alt bart metall vil oksidere etter polering, dermed forsvinner glansen etter hvert. Bar aluminium kan etterbehadles me V130 Alu Magic for å opprettholde glansen over tid. Man kan også behandle metallet med 10200 Diamond Clear klarlakk. For ekstrem holdbarhet anbefaler vi P600 Glisten PC tokomponent klarlakk.

 

 

har dette settet selv og gjør jobben MYE enklere :)

http://new.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=30&products_id=613&zenid=f93f55da6f166da0c21f0f2484377796

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

linken du la inn til slutt funker ikke, er det dette settet? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=30&products_id=613

 

Vurderer å gå over felgene mine siden jeg ikke er fornøyd med klarlakken på kanten.. Har du gått over f.eks 4 felger? Ca tidsskjema?

 

Det settet jeg har ja.. I 6" skive, men funker ok med 4" også.

 

Spørs litt hva du skal gjøre med felgene. Dele felgene, fjerne klarlakken og polere eller?

Klarlakken må iallefall vekk, og er du "heldig" sitter klarlakken som fy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, grunnen til at jeg vurderer det er at klarlakken satt ikke helt som fy enkelte steder, og andre så satt den ikke i det hele tatt, og det har blitt overraskende fort små riper\hakk i kanten, så jeg tenkte først å prøve å fjerne lakk uten å dele felgen på 1 stk felg, går ikke det må jeg bare bestille opp bolter + verktøy og dele alle sammen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, grunnen til at jeg vurderer det er at klarlakken satt ikke helt som fy enkelte steder, og andre så satt den ikke i det hele tatt, og det har blitt overraskende fort små riper\hakk i kanten, så jeg tenkte først å prøve å fjerne lakk uten å dele felgen på 1 stk felg, går ikke det må jeg bare bestille opp bolter + verktøy og dele alle sammen..

 

Ok, da BØR det jo være grei sak og fjerne klarlakken men vet jo aldri..

Beste er å dele felgene pga at det er vanskelig å komme til helt innerst med den skiva. Skal gå veldig fort rundt og sjansen for at du kommer innpå senteret er vel ganske stor. Alt ettersom hvor fint det skal bli og hvor mye jobb en skal legge i det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har et sånt kit for aluminium fra gasolin liggende, men har ikke prøvd det. tenkte å bruke det på noen alu fangere.

Er det mye jobb for å få skikkelig høyglans med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har et sånt kit for aluminium fra gasolin liggende, men har ikke prøvd det. tenkte å bruke det på noen alu fangere.

Er det mye jobb for å få skikkelig høyglans med dette?

 

Bruker du det riktig er det ikke mye som skal til før det begynner å bli glans i det.. Øvelse gjør mester som dem sier. . :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarlakken fjerner du enklest med Duxola : ja :

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=30704&highlight=duxola

 

Jepp, men noen typer tar du nesten ikke med malingsfjerner i det hele tatt. Prøvd flere typer malingsfjerner men noen typer lakk er et helvete. Men høres da ut som Ben sine er av den snille typen ettersom hvordan man ser på det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forsøkt litt forskjellige sett og metoder for høyglanspolering på diverse felger over det siste året.

 

Det beste verktøyet man kan ha er tålmodighet!

 

Mitt første forsøk på polering besto av et enkelt sett med to porskjellige pasta og rondeller fra "Clas Gøran" Det ble blankt, men ikke bra.

Etter dette har jeg har gått den harde og kjedelige veien fra 180 korn og hele veien opp til 1500/2000 korn og så over på pasta/høyglansmiddel.

 

Resultatet ligger nemlig i forarbeidet med de grove papirene om en har mye skader/ujevnheter å fjerne ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vurderer å ta en runde på felgene mine pga at klarlakken holder på å slippe div steder.. også kanten har noen skader.. men ser ikke behovet for nye felger hvis de er å redde.. (de kler bilen bra)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dere denne kan funke på isntrumetpanel, plexiglass osv?

 

Mirrormax

Hvit

Ekstra fin pasta for maksimal glans på mykere metaller: Også egnet for plast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plexiglass ol. kan du bruke tannkrem.

Helst for røykere (inneholder bakepulver eller lignende).

God tid, så blir gammelt matt plexiglass, som nytt.

Har selv brukt dette flere ganger på mobiltelefoner, kompassglass, båtvinduer, instumentpanel, etc...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vurderer å ta en runde på felgene mine pga at klarlakken holder på å slippe div steder.. også kanten har noen skader.. men ser ikke behovet for nye felger hvis de er å redde.. (de kler bilen bra)

 

Lakken på dine er i allefall håpløs å få av om det er ASA felgene. Var gjennom det samme selv, og Duxola, sotfjerner ogalt jeg prøvde virka ikke. Må pusses av ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dra fram ein litt gammal tråd eg.

eg har dette store polerings settet fra gasolin, men skal pastaen vera hard??

eg kjøpte dette sette for ca 3 år og begynnte å bruka det igår.

 

det står at den eine pastaen skal ta slipemerker fra 400 papir men eg har sluttet med 800 og så polering, men når eg går over med den siste pastaen så er det forsatt små slipemerker, virker som det kommer fra slipeskiva endrer eg vinkelen på skiva så endrer vinkelen på stripane.

er det best å ha 6" skiver og flytane pasta??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går den faste pastaen ut på dato??

eg får ikkje felgane blink nok, dei er mørkare enn krom, + striper, men ser ut som skivane er forurensa. for når eg begynner å slipe så kladder det seg på anleggsflaten og skiva ser ut som den har blitt "glassert".

så eg trur eg skal kjøpe meg eit nytt sett med 6" skiver og flytanes pasta, viss ingen har noko anna meining.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går den faste pastaen ut på dato??

eg får ikkje felgane blink nok, dei er mørkare enn krom, + striper, men ser ut som skivane er forurensa. for når eg begynner å slipe så kladder det seg på anleggsflaten og skiva ser ut som den har blitt "glassert".

så eg trur eg skal kjøpe meg eit nytt sett med 6" skiver og flytanes pasta, viss ingen har noko anna meining.

 

Rufs opp skiva mot en skrutrekker du setter fast i skrustikke el.l. Hvor mange omdreininger har du på drillen forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har ein kraftig borremaskin på ca 3200omdr/min, men eg kjøre ikkje full guffe.

leste på det arket eg fekk fra gasolin at man skal ha bevegelse heiletida men det kladder seg uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har ein kraftig borremaskin på ca 3200omdr/min, men eg kjøre ikkje full guffe.

leste på det arket eg fekk fra gasolin at man skal ha bevegelse heiletida men det kladder seg uansett.

 

Ok, du må rufse opp skiva først iallefall. Mulig du har på for mye pasta og trykker på for mye. Bare å prøve seg fram så blir det bra. Men viktig å rufse opp skiva innimellom når den blir hard og "oppbrukt".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.