Anbefalte innlegg

Dersom jeg skal teste om lambdasonden fungerer. Kan jeg da bare koble den ut å se hva som skjer eller vil det bli feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambdaen begynner å generere ei spenning når den blir varm.

Før den er varm ligger verdien fast på 0,5v. Når den er varm vil nivået variere alt etter hvor mye CO som kommer ut. Den skal være 0,5 -0,6 v for å være ideel.

Er verdien høy opp mot 1 v er blandingen fet og motsatt hvis den går ned mot 0. Når lambdaen min var ødelagt målte jeg 0,02v når den ble varm.

 

Dette kan du måle. Hvor mange ledninger det er på en Audi vet jeg ikke, men jeg hadde MB og da var det 3 ledninger. 3 hvite og ei grønn. Den grønne inneholt lambda signalet og de 2 hvite ga spenning for oppvarming(12 v)

Sjekk av lambda signalet kan du gjøre med at du måler den på signalkabelen mens den er tilkoblet. (stikke + målepinnen i gjennom ledningen?) - setter du på jord.

Oppvarmingen kan du måle på to måter, sjekk at den får 12 v + at du kan måle motstanden (Ohm) det skal ca være 2-4 Ohm hvis jeg husker riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for veldig gode svar, men skal bilen være i gang når jeg måler eller bare varm???

 

har forresten VW corrado, med tre ledninger 2 brune og en lilla... monterte i dag lambdasonde fra Biltema (2 sort en hvit) , men ikke 100% sikker på om den fungerer som den skal...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den må være i gang da den måler avgassene i eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.