Anbefalte innlegg

Sjekka litt på innlegg på forumet her uten egentlig å få noe svar.

 

Er det noen her inne som kjører nyere volkswagen på Biodiesel ?

Jeg har en passat 2004 mod 130 PD, og kunne godt tenkt meg å bruke biodiesel.

Etter flere samtaler med Møller (Ryen og Lillehammer) får jeg til svar at ...tja ..nei tror ikke det er så lurt osv. tank og slanger kan morkne og sprekke.

 

Det er jo litt teit at det bilmerket som selger mest Dieselbiler i norge ikke kan gå på Bio.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka litt på innlegg på forumet her uten egentlig å få noe svar.

 

Er det noen her inne som kjører nyere volkswagen på Biodiesel ?

Jeg har en passat 2004 mod 130 PD, og kunne godt tenkt meg å bruke biodiesel.

Etter flere samtaler med Møller (Ryen og Lillehammer) får jeg til svar at ...tja ..nei tror ikke det er så lurt osv. tank og slanger kan morkne og sprekke.

 

Det er jo litt teit at det bilmerket som selger mest Dieselbiler i norge ikke kan gå på Bio.

 

På en kompis sin 02 passat TDI står det i håndboka at den kan kjøres på biodiesel.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nettopp FBI på NRK, der WV importøren ANBEFALER 15000 WV eiere å kjøre påBiodiesel.

Var også en NAF "mann" intervjuet som selv hadde en 2001> Passat. Han hadde kjørt med 100% biodiesel leeenge... Står i instruksjonsboken ja.. Ellers så har FBI lagt ut lin til liste her:

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.1820731

 

Viktig å skifte filter oftere, og olje litt oftere også. Ellers så gjaldt faktisk motorgarantien fra forhandler når man kjørte på biodiesel..

 

Var vel snakk om å fylle 50% om vinteren. Er man opptatt av miljøet, så er jo ikke dette dumt da! :)

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk, se f.eks http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=74081

 

Så det er ikke nødvendigvis slik at de nyeste er de "beste" her.

 

Interessant link om hvilke VW som kan kjøres på diesel, ettermontering, partikkelfilter/DPF, kombinasjon med dieselvarmer etc:

http://www.hvitvinter.no/nyheter/bruk-av-biodiesel-pa-volkswagen-og-volkswagen-nyttekjoretoy/

 

Importøren burde vel kunne legge ut en slik offisiell liste, kanskje? (VW, Audi osv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært på kurs på serviceskolen hos Møller på Lillestrøm de seneste dagene. På kurset var det blant annet snakk om biodiesel. Husker ikke eksakt hvilke modeller av VAG som kan og ikke kan benytte denne typen drivstoff, men felles for alle er negative faktorer som: Lavere ytelse, høyere forbruk, ikke for bruk under -10 grader utetemperatur og viktigst av alt: IKKE for biler med DPF ( dieselpartikkelfilter ) pr-nummer 7GG. Om regjeringen da får gjennomslag for sitt påbud om DPF er biodiesel fint lite brukbart.

 

Møllerbedrifter rundt om har i løpet av de siste dagene mottatt liste over hvilke biler som kan, ikke kan og evt. kan bygges om for bruk av biodiesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring etter å ha kjørt mye biodiesel er at ytelsen blir litt bedre og forbruket er akkurat helt likt. I tillegg ryker det ikke svart og eksosen lukter mye mindre enn på vanlig diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I instruksjonsboken til min 04 passat 130hk, står det at den kan kjøres på biodiesel HVIS denne(biodieselen) er laget av rapsolje. (Boken min er på tysk.)

 

Jeg tolker det dit hen at biodiesel laget av gammel frityrolje og annet slik dritt ikke bør benyttes.

 

Kunne tenke meg å høre kommentar fra noen med bok på norsk.

Står det noe annet i norske bøker er jeg skeptisk... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frityrolje er stort sett rapsolje, så.. ;)

 

Men ellers er det en DIN-norm biodieselen må tilfredsstille. I praksis er all biodiesel som selges gjennom pumpe og kjente firmaer i tråd med denne normen, så man har nok ikke noe å frykte. Det aller meste som selges av biodiesel er laget på rapsolje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser forresten at trådstarter bor på Lillehammer. Tenkte du på biodiesel-pumpen på Hydro Texaco Smestadmoen? Den er i praksis ubrukelig hele vinteren fordi den udugelige stasjonen ikke klarer å få blandet den sånn at den flyter i minusgrader, og derfor lar den seg ikke pumpe opp av tanken engang i vinterhalvåret.. Akkurat som vanlig diesel ville være uten tilsetning, bare at denne biodieselen ikke blir tilsatt noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Allroaden min så står det et merke inne i diesellokket med biodiesel med et STORT kryss over :)

Tror ikke jeg fyller det på den med andre ord :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noen oversikt over hvor man får fyllt biodiesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har ikke alle TDI levert nye i Norge std diesel tilleggsvarmer (for motor, ikke kupe)? Og det vet vel ikke en gjennomsnittlig VW/Audi-eier?

 

Såvidt jeg vet er det samme brenneren men utvidet med kretsløp for varmeapparat, samt kjøring av viften? Og hvis det er brenneren som sliter, så gjør den vel det uansett kupevarmer eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke standard med tilleggsvarmer på alle TDI. Har fått inntrykk av at det er mer vanlig på de nyeste modellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har ikke alle TDI levert nye i Norge std diesel tilleggsvarmer (for motor, ikke kupe)? Og det vet vel ikke en gjennomsnittlig VW/Audi-eier?

 

Såvidt jeg vet er det samme brenneren men utvidet med kretsløp for varmeapparat, samt kjøring av viften? Og hvis det er brenneren som sliter, så gjør den vel det uansett kupevarmer eller ikke?

 

:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For Caravelle T4 med TDI har det vært standard med motor-tilleggsvarmer siden facelift/TDI kom i 1996 såvidt jeg vet. Dvs at kun 24D kan kjøre biodiesel. Mener også at alle Touran levert nye i Norge har tilleggsvarmer (noe som rimer med tabellen - ingen Touran kan kjøre Biodiesel står det der).

 

Konklusjonen blir vel at det sikreste er å ringe Møller eller forhandler og få info for sin bil. Håper også at ikke folk nå fyller Biodiesel og ødelegger tilleggsvarmeren sin (som de ikke visste de hadde).

 

Men det er mulig at dette er kun teori - jeg finner ingen som selger 100% Biodiesel........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Webasto i bilen min, men problemet løser seg igrunn av seg selv. Inntil 50% biodiesel går fint på slike varmere, og om vinteren er den biodieselen man får kjøpt her til lands blandet med rundt 50% vanlig diesel. Om sommeren blir ikke varmeren brukt, og da kan jeg kjøre på 100% biodiesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jobber på skoda verksted, og vi fikk et A4 ark om biodiesel på skoda i forrige uke, og det er som en skrev her, att det bør brukes rapsolje. var også noen bilder der av dritt som oppsto hvis man brukte feil biodiesel osv osv. dette gjelder vel i stor grad vw også. sikkert flere her som jobber på vag verksted som har fått dette? og evt kan scanne dette arket. kan evt ta med arket hjem selv og scanne det hvis det er av interesse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier serviceskolen til Møller noe om bioetanol, og event ombygging av biler til dette?

I albumet har jeg sett at det er egne dyser merket for etanol-bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier serviceskolen til Møller noe om bioetanol, og event ombygging av biler til dette?

I albumet har jeg sett at det er egne dyser merket for etanol-bruk.

 

Tja...Møllers svar til bioetanol ( E-85 ikke sant ) er NEI. IKKE til bruk på noe VAG produkt hvor evt. garantisaker kan gjelde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja...Møllers svar til bioetanol ( E-85 ikke sant ) er NEI. IKKE til bruk på noe VAG produkt hvor evt. garantisaker kan gjelde.

 

Hvordan kan de nekte å at det på garanti ? så lenge det står i intruksjonsboka at man kan bruke det ?

 

Jan Brede

 

edit.. leste at det var snakk om bioetanol.. og ikke biodiesel som jeg trodde ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om man derimot ikke har noen garanti på bilen... Kjør på med 50-60% E85 og få en positiv overraskelse.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sporet litt av her på slutten, og gikk over på E85.....det som er saken er at E85 har et helt annen AFR enn bensin har...pga dette trenger E85 ca 30% mer drivstoff for å gjøre samme jobben som en gjør med bensin.

 

derfor anbefaler det ikke å bruke E85 på bilen som ikke er lagt til rette for det....men med et E85 program (chip) som f.eks BSR leverer til Saab, så vil det være fullt mulig. (evt med hjelp av hiddensprut som noen her har)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.