Trenger hjelp feilkoder 2,7T, vagcom

Anbefalte innlegg

Jeg har en sinnsykt irriterende feil på motorelektronikken i min 2001 allroad, med gul lampe i speedometeret.: gråter :

 

Feilkoden lest ut av vagcom er:

Address 01: Engine

Part No: 4Z7 907 551 D

Component: 2.7l V6/5VT G 0002

Coding: 10752

Shop #: WSC 02325

WAUZZZ4BZ1N097797 AUZ7Z0Y1727659

 

2 Faults Found:

17831 - Secondary Air Injection System; Bank 1: Insufficient Flow

P1423 - 35-00 - -

17819 - Secondary Air Injection System; Bank 2: Insufficient Flow

P1411 - 35-00 - -

Readiness: 0000 1000

 

Nå har både Audi Harstad og Audi Ensjø sett på feilen og ikke funnet den.

Jeg vet at disse sensorene har med CO verdien ved kaldstart, da det er en vifte som starter for å få ned CO verdien, og luftstrømmen blir målt med disse sensorene. Problemet er selvfølgelig da at dette er meget vanskelig å feilsøke på, og det kan gå dager etter at feilen er slettet med vagcom til den er tilbake.

 

Har noen noen gode forslag, Audi Ensjø byttet en vacuum slange....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en sinnsykt irriterende feil på motorelektronikken i min 2001 allroad, med gul lampe i speedometeret.: gråter :

 

Feilkoden lest ut av vagcom er:

Address 01: Engine

Part No: 4Z7 907 551 D

Component: 2.7l V6/5VT G 0002

Coding: 10752

Shop #: WSC 02325

WAUZZZ4BZ1N097797 AUZ7Z0Y1727659

 

2 Faults Found:

17831 - Secondary Air Injection System; Bank 1: Insufficient Flow

P1423 - 35-00 - -

17819 - Secondary Air Injection System; Bank 2: Insufficient Flow

P1411 - 35-00 - -

Readiness: 0000 1000

 

Nå har både Audi Harstad og Audi Ensjø sett på feilen og ikke funnet den.

Jeg vet at disse sensorene har med CO verdien ved kaldstart, da det er en vifte som starter for å få ned CO verdien, og luftstrømmen blir målt med disse sensorene. Problemet er selvfølgelig da at dette er meget vanskelig å feilsøke på, og det kan gå dager etter at feilen er slettet med vagcom til den er tilbake.

 

Har noen noen gode forslag, Audi Ensjø bytte en vacuum slange....

 

 

 

Hei Andreas!

 

 

Det er ikke så enkelt som at pumpa sliter med å levere nok blås?

Vet det har vært problemer med nettopp denne pumpa på en del biler, noen har tatt inn vann, andre lager en fæl ulyd ved kald oppstart osv.

Bare en tanke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg nevnte at den pumpa tidvis ikke alltid låter pent til Audi Ensjø, så du er nok inne på noe. Men de ville visst prøve vacum slangene først.

 

Noen som vet hva pumpa koster og hvor mye jobb det er å bytte den, ev hvordan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg nevnte at den pumpa tidvis ikke alltid låter pent til Audi Ensjø, så du er nok inne på noe. Men de ville visst prøve vacum slangene først.

 

Noen som vet hva pumpa koster og hvor mye jobb det er å bytte den, ev hvordan?

 

Det kan nok være at de ville prøve vacuum slanger først da det er litt rimeligere enn å skifte pumpa. Det sies at det ikke behøver ha noen praktisk betydning at den lager ulyd ved oppstart så hvis den fungerer greit får man bare leve med det eller da gjøre et innhogg i lommeboka for å få utbedret dette. Jeg er ikke sikker på hva pumpa koster her til lands, men jeg fant den til en 2-300 USD på nett til min A3, så litt avhengig hvor den sitter og hvor mye jobb det innebærer å skifte den så blir jeg ikke overraska om det blir snakk om noen tusenlapper. Ensjø har sikkert noen meninger og kalkulasjoner på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes vel ikke noen måte og få bypasset disse sensorene, så jeg slipper den gule varsellampa. Det er jo tross alt bare CO utslippet ved kaldstart, så EU CO`n burde jo gå igjenomm uansett ved varm motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eu godkjenninga tror jeg ikke blir noe problem, men bypass og motorstyreenhet som skal vite dette osv. har jeg tro på kan bli kluss.

Er jo ikke umulig at det ikke er all verdens kostnad å få denne delen skiftet (hvis det nettopp er denne delen da) så jeg ville nok forhørt meg litt med verkstedet og fått deres synspunkter også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har bilen vært på Audi Ensjø ennå et par ganger. Konklusjonen er at pga av at bilen min er chippet gir den mest sannsylig noe høyere CO verdier, og denne CO verdien har en fast grense, bilen min avgir derfor CO over denne grensen og følerne gir en feilmelding spesielt ved kaldt eller fuktig vær.

 

Jeg lurer da på om flere har hatt problemer med disse CO verdiene på trimmede 2,7T`er eller om det rett og slett for lite trykk i pumpa på bilen min??

 

[17831 - Secondary Air Injection System; Bank 1: Insufficient Flow]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en `01 A6 med samme motor, men som (foreløpig) ikke er chipet...Den har samme symptomet med feilmld. som dukker opp i instrumentpanelet, spes. ved fuktig vær! (Gul varsellampe) Husker ikke hvilken kode som kom opp sist feilminnet ble lest av, men det var ikke den du beskriver i tråden..Lurer på om det var instrument feil eller noe sånt. Uansett, så forsvinner den gule lampa etter en stund, tydeligvis når motoren blir tilstrekkelig varm. (Evt når fuktigheten har fordampet??)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk slanger til pumpen og resten av systemet.

Var borti en 2001 a4 1.8T som ga lignende felimld. Der var det noen morkne vakum slanger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk slanger til pumpen og resten av systemet.

Var borti en 2001 a4 1.8T som ga lignende felimld. Der var det noen morkne vakum slanger..

 

Alle slanger er sjekket på ensjø, og et par er byttet. Feilen kommer fortsatt tilbake.

Den kommer ca 20 -30 sek etter oppstart av kald bil, og forsvinner ikke uten å bli slettet med vagcom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du noen gang ut av dette problemet? Var det problem med pumpen? Har selv dette problemet på en 2.7T nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7831/P1423/005155 - Secondary Air Injection System; Bank 1: Insufficient Flow

Possible Symptoms

 

* Malfunction Indicator Light (MIL) active

 

Possible Causes

 

* Fuse for Secondary Air Injection Pump blown

* Vacuum Hose(s) leaky

* Piping between Secondary Air Injection Pump and Secondary Air Injection Valve leaking

 

Possible Solutions

 

* Check Fuse for Secondary Air Injection Pump

* Check Vacuum Hose(s)

* Check Piping between Secondary Air Injection Pump and Secondary Air Injection Valve

 

17819/P1411/005137 - Secondary Air Injection System; Bank 2: Insufficient Flow

Possible Symptoms

 

* Malfunction Indicator Light (MIL) active

 

Possible Causes

 

* Fuse for Secondary Air Injection Pump blown

* Vacuum Hose(s) leaky

* Piping between Secondary Air Injection Pump and Secondary Air Injection Valve leaking

 

Possible Solutions

 

* Check Fuse for Secondary Air Injection Pump

* Check Vacuum Hose(s)

* Check Piping between Secondary Air Injection Pump and Secondary Air Injection Valve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg hadde dette på min 2.7t, og feilen den gang var stort hull i den fingertykke plastslangen som går fra den sekundære luftpumpen (midt på motoren, bak) og ut til "klokkene" som sitter på hver sin side av motoren(over toppdekselet, bak på motoren). "Check Piping between Secondary Air Injection Pump and Secondary Air Injection Valve " ref. over er altså et godt tips.

 

Mvh

Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt rask kikk på slangene før men ikke enkelt å komme til de på alle sider, så tenkte jeg skulle demontere alle for en skikkelig sjekk. Ville bare høre om det kunne være andre ting som typisk ryker før jeg demonterer alt fremme i motorrommet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet slanger og overhalte pumpa, byttet sikring. Men ble aldri kvitt feilen. Så da kjøpte jeg meg ny bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hatt "motor" lys på min. Det har ingenting med chipping å gjøre. Resirk. ventil og kaldstart pumpa er kjente feilområder. Er lyset på hele tida, går det bort når motor er varm og ny oppstart? Kjør til S-Sentrum, Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant problemet, var hull på en vakum slange i overgang fra gummislange der hvor vakum rør var presset på ved ventil på høgreside under LMM. Så ikke dette første gang da det var helt i kanten på nedsiden. Eneste som hjelper er å rengjøre godt og bruke skikkelig lys for å finne sånt. Tapet hull og ikke flere feilmeldinger etter reset. Ny 078131492C "Vacuum pipe right" er bestillit (280kr) og jeg slapp å selge bilen : smil :

 

Vacuumlineright.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.