#1 Skrevet Januar 15, 2007 Hei folkens... Jeg har endelig fått medlemskontingenten i orden, og trenger noe råd. Jeg har fullstendig overhalt AAN motoren i s4'n, og det dukket opp et problem. Motoren går som normalt ved belastning, (pådrag og brems på gir), men på tomgang og når jeg holder den på jevnt turtall så er det fjusking, spesielt når den er blitt varm. Jeg har sjekket for falskluft, prøvd å bytte; lambda, coiler, plugger, tempfølere på toppen, dyser og dobbeltsjekka tenningsmerker, sikkert noe annet så jeg ikke kommer på nå. Alle tips mottas med takk:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 15, 2007 Sjekka LMM? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 15, 2007 Sjekka LMM? Har ikke prøvd å bytta, men når jeg plugger ifra lmm når motoren går på tomgang så går den i nødmodus, og begynner å jage... Vil da tro at det ikke er lmm...? Men jeg mener at den burde nappe ved belastning og pådrag hvis lmm skulle være gåen...? Har tenkt å prøve lufttemp føler på innsug og noe følere når jeg får sammen igjen motoren. Har måtte demontere xosmanifoil for å plane den, kjøpte 034 manifoil, og den vridde seg når den ble varm (ikke noe å anbefale den) Fant da oljelekasje på ventil 4 på xos'n, og har bytta den i dag: bh : Men...tilbake på spor, det virker rett å slett som om den får feil tenning eller for mye bensin på jevnt turtall... ikke opplevd dette symptomet på noe audi før:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2007 Siden det er samme om det på tomgang eller ved jevn gass det fusker, er det sikkert ikke feil på tomgangs-"motoren" på spjeldet på innsuget heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 16, 2007 Siden det er samme om det på tomgang eller ved jevn gass det fusker, er det sikkert ikke feil på tomgangs-"motoren" på spjeldet på innsuget heller. Stemmer, har prøvd å bytta den og.... Skal sette på eksos manifoilen og resten på bilen i kveld, krysser fingrene for at frieksosen kunne forårsaket det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 16, 2007 Har du tatt en titt på forslag som ligger her ? http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vboost.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 16, 2007 Har du tatt en titt på forslag som ligger her ? http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vboost.html ...hmmm....nei...takk for tipset, skal se om jeg får tid til å se over i kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 16, 2007 Da ble jeg desverre ikke ferdig i kveld, starter opp i morra om det ikke dukker opp noe uforutsigbart:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2007 Da har jeg fått sammen motoren og starta på første:D Det er ikke noe frieksos, men fjuskinga på tomgang er der. Men første minuttet når den er kald går den jevnt, kanskje litt "jaging", men ikke noe som har med fjuskinga å gjøre vil tro. Jeg håper og satser på at det er en liten giver eller lambda som er grunnen. Det som er saken er at den får veldig feit blanding, spes på tomgang, det lukter bensin, og CO er altfor høy. Jeg har prøvd å bytta lambda tidligere til en brukt en, uten hell... Lurer på å kjøpe en ny for å prøve, men sjelden 2 lambdaer skal "ryke" av å bli plukket av og montert igjen da jeg veit at begge var i orden på bilene. Noen som har peiling på hva det kan være..??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 18, 2007 Har du chippet hjerne eller standard? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 18, 2007 Har du chippet hjerne eller standard? Hjernen er nok chippet. Det er mtm oppsett på bilen. Men hjernen kan da ikke bli ødelagt av å montere ut og inn moteren. Jeg hadde selvfølgelig kobla fra batteriet før jeg satte i gang. Jeg har nå vært i byen etter jobb, og kjøpt ny lambda: mad : da det er mest trolig årsaken. Det er jo mulig lambdaen ble ødelagt av ojlelekkasjen jeg hadde på ventil 4 på eksossiden. Har bytte ventiltetninga der samtidig, og styringa på ventilen kjentes fin og thight ut. Skal nå ut i verkstedet og prøve å bytte lambda, og bygge om dempertårna bak:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 18, 2007 Hei sann. Jeg har det samme problemet på s4èn min. Har ikke funnet ut hva det er enda, men har ny lmm og sjekket kontaktene med innsug. Har ikke sjekket lamda, og har nettopp hatt olje lekk ifra turbo og ut i eksos: klø : Har du kjørt diagnose på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 19, 2007 Hei sann. Jeg har det samme problemet på s4èn min. Har ikke funnet ut hva det er enda, men har ny lmm og sjekket kontaktene med innsug. Har ikke sjekket lamda, og har nettopp hatt olje lekk ifra turbo og ut i eksos: klø : Har du kjørt diagnose på bilen? Har tatt diagnose ja, og fikk opp feil på styreenhet, men det er nok fordi den er chippet. Fikk og opp "ingen signal tutallsgiver", men jeg tror det var fordi han tok ut feilene når kun tenninga var på, og motoren ikke snurret: dum : Etter lambdabytte, gikk den fint i ca 2-3 min, og så kom feilen tilbake. Har et tips om at temp givere kan forårsake sånt, spes den i bakkant av toppen. Skal prøve å bytte den i morra om noen har den på lager. Det er og 2 tempgivere i kjølerør som går under innsuget. Men den 4polede giveren koster 1000kr på merkeverksted: faint : Tror ikke det er den da jeg ikke hadde signal til tempmåler i instrumentet før jeg begynte å overhale, byttet den til en brukt mens jeg holdt på å overhale, og har nå signal på inst. Den lille 2 polede er for tempsignal når tenning er av... Gi meg gjerne beskjed om du finner ut noe: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 19, 2007 smør tomgangsstilleren,motoren som sitter på innsuget...bruk crc verktøykasse på boks,dissa blir vaneligvis fulle av oljegraut og må smøres...om ikke det,bensinfilter,tendingsmodul,veivføler...tempføler skal få den til å kutte hele tida?eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 19, 2007 smør tomgangsstilleren,motoren som sitter på innsuget...bruk crc verktøykasse på boks,dissa blir vaneligvis fulle av oljegraut og må smøres...om ikke det,bensinfilter,tendingsmodul,veivføler...tempføler skal få den til å kutte hele tida?eller? Om du leser tråden, så står det at den får for mye bensin, har altfor høy CO verdi på test. Og tomgangsmotoren kan ikke forårsake for mye suppe gjennom dysene... Heller ikke bensinfilter, tenningsmodul eller veivføler. Tempgiver kan gjøre det da motoren skal ha mer bensin når den er kald, så om giveren gir beskjed til hjernen om at motoren hele tiden er kald kan dette problemet oppstå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 19, 2007 Hei sann. Jeg har det samme problemet på s4èn min. Har ikke funnet ut hva det er enda, men har ny lmm og sjekket kontaktene med innsug. Har ikke sjekket lamda, og har nettopp hatt olje lekk ifra turbo og ut i eksos: klø : Har du kjørt diagnose på bilen? Da har jeg byttet thermobryteren i bakkant av toppen, og det forandret ingenting. Skal nå ut å prøve det minst trolige, den 4polede tempgiveren under innsuget. Skal da bytte tilbake til den gamle da bilen ikke hadde dette problemet før overhalingen og bytte av denne: mad : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 20, 2007 kubber den på tomgang og? s4èn min har en tendens og ikke gå på tomgang i det heletatt: klø : Klarer og holde den igang på tomgang vist jeg kobler ut lmm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 20, 2007 Fikk byttet den 4 polede tempgiveren, svinghjulsensorer og lmm i dag, men til ingen nytte: bh : Da står jeg på stedet hvil og har kun bensintrykksregulator å prøve igjen...tror jeg... Hvis det ikke er den og ingen har noen gode tips så spørs det om jeg må ta turen til ES tuning i tr.hjem Noen som kjenner noen som kjenner noen som kan ha et godt råd...????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 20, 2007 kubber den på tomgang og? s4èn min har en tendens og ikke gå på tomgang i det heletatt: klø : Klarer og holde den igang på tomgang vist jeg kobler ut lmm. Hva mener du med kubber? hmmm... kan ikke det tyde på tomgangsregulator problem?? Når du kolbler ut lmm vil den gå i nødmodus, og få mye mere bensin og lavere turbotrykk, blir omtrent som en 2.2 uten snurrebass?!! Men du burde prøve å ta av tomgangsreg og plugge slanger og prøve da tror jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 20, 2007 kansje jeg er helt på villspor.. men siden du allerede har prøvd å bytte så mye!? burde du prøve å bytte multigivern det er en 3-4 pins oransj giver! Denne fikk jeg nettopp fra http://www.quattroco.no for 730kr som brevpost. dette pga av att jeg sendte pengene til dem på forskudd så det sparte meg 180kr oppkrav.. Hører møller skal ha Psycho med penger for den.. Verd å prøve i hverfall, kan jo hende ecu i bilen tror det er konstant kald motor?. Blir det ikke litt for fet blanding da?++ Sjekka alle vacum slanger?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 21, 2007 kansje jeg er helt på villspor.. men siden du allerede har prøvd å bytte så mye!? burde du prøve å bytte multigivern det er en 3-4 pins oransj giver! Denne fikk jeg nettopp fra http://www.quattroco.no for 730kr som brevpost. dette pga av att jeg sendte pengene til dem på forskudd så det sparte meg 180kr oppkrav.. Hører møller skal ha Psycho med penger for den.. Verd å prøve i hverfall, kan jo hende ecu i bilen tror det er konstant kald motor?. Blir det ikke litt for fet blanding da?++ Sjekka alle vacum slanger?? Har sjekka alt av trykk/vakum -slanger, og bytta den 3/4 pols multitempgiver i kjølerøret under innsuget.... Møller skal forresen ha 1250,- for den saken... Og thermobryteren i bakkant av toppen Den ville de ha 560,- for 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 21, 2007 1: gikk bilen\motorn fint før du overhalte den? 2: sjekk pluggene å ta en komp test evt trykk prøve for og sjekke ventilene på nytt samt ringene på stempla. så vet du 110% att alt er ok der. 3: Du kan også ta en box startgass og sjekke alle slangekoblinger og innsugsdeler for lekasje(spray godt rundt mens motorn går). Drar den falskluft vil den jage veldig på turtall spess på tomgang. 4: Kan gass spjelde være en årsak? har lest om mange som er plaget med dem og TPS sensorn. mener den må kalibreres hver gang du tar av batteriet! sjekker du punkt 1-2 så vet du ihverfall att motorn er rett montert.. visst du ikke hadde skreve tidligere att du har prøvd ny lamda og lmm ville jeg garantert trodd det var det!! har du mulighet til og prøve en annnen ECU? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 21, 2007 1: gikk bilen\motorn fint før du overhalte den?2: sjekk pluggene å ta en komp test evt trykk prøve for og sjekke ventilene på nytt samt ringene på stempla. så vet du 110% att alt er ok der. 3: Du kan også ta en box startgass og sjekke alle slangekoblinger og innsugsdeler for lekasje(spray godt rundt mens motorn går). Drar den falskluft vil den jage veldig på turtall spess på tomgang. 4: Kan gass spjelde være en årsak? har lest om mange som er plaget med dem og TPS sensorn. mener den må kalibreres hver gang du tar av batteriet! sjekker du punkt 1-2 så vet du ihverfall att motorn er rett montert.. visst du ikke hadde skreve tidligere att du har prøvd ny lamda og lmm ville jeg garantert trodd det var det!! har du mulighet til og prøve en annnen ECU? Har sjekka pluggene, brukt 1,5 boks med startgass!! Om du leser hele tråden, så står vel alt der: klø : Kan vel ta en komp test jah... kanskje jeg skal prøve det i dag... Kan og prøve gass spjeld med tilhørene sensorer, men den skulle da ikke kunne forårsake feit blandig?? (Heldig som har en kompis med en prosjekt motor i garasjen med alt av deler) Hva er TPS sensoren? Skal prøve BensinTrykksRegulatoren i dag håper jeg... Har hørt at det kan gå hull på membran på den så den ikke gir rett trykk, men for mye er litt rart... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 21, 2007 Jeg skulle prøve å bytte BensinTrykksRegulator, og da jeg tok ut den var det MYE rester av bensinfilter, eller anna møkk!!! Fikk tatt ut dritten, rensa BTR og satt på nye O-ringer Hadde heldigvis nytt bensinfilter liggende, og da kom åpenbaringen: faint : Bensina var SVART Slik så bensina som kom ut av det ut.... Jeg må nok ut med tanken, og gå over alle slanger, rør, pumpe osv.... Merkelig at den skulle få for mye suppe av det, men..... Jeg anbefaler folk å bytte filter når de kjøper "ny" brukt bil, og med jevne mellomrom.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 22, 2007 var regulatoren i orden ellers? eller var den også gått pga skitten?? kansje vi alle må sjekke den visst den samler opp skit? Ta og kutt opp filteret for og sjekke om det bare var tett eller om dette kan være en feilproduksjon.. er bare nyskjerrig lurer litt på hvordan dysene dine ser ut etter dette: klø : Grattulere med jobben,, Bestandig artig når man finner nesten umulige feil:p TPS sensorn er vell den svarte boxen som står på gass spjelde tror den heter throttle position sensor.. den mener jeg skal kalibreres.. Har du VAG-com? Møller tar 4000 for ett sett!! quattroco.no tar 1030kr!! og det er med kabel og adapter til model fra 92-96.. du kan selfølgelig bruke den på alt av vag audi opp til 2005. kabeln er 2 delt for odb og odb2 systemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...