#1 Skrevet Januar 15, 2007 Skal bestille nytt senkesett og nye sommerdekk/felger til 80`n og lurer på om dette går. Settet senker 60-60 også har jeg også lyst på nye felger/dekk, Disse har dim 205/40-17. 7,5x17 et38 eller 7x15 et 42. Går dette uten å subbe og hvilken felgdim anbefales? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 15, 2007 Skal bestille nytt senkesett og nye sommerdekk/felger til 80`n og lurer på om dette går. Settet senker 60-60 også har jeg også lyst på nye felger/dekk, Disse har dim 205/40-17. 7,5x17 et38 eller 7x15 et 42. Går dette uten å subbe og hvilken felgdim anbefales? Har ikke oversikt over orig.dim på hjul til Audi 80 B3, men jeg mener 205/40 17 skal være en bra dimensjon når bilen skal bli lav, typ 60mm senk som nevnes her. 7,5x17 ET38 kommer neppe for langt ut og kan bli bra, jeg sitter på referanser som tilsier noe annet. Ser i Rieger-katalogene at tyskerne både bruker 16 og 17 tom på B3, så 205/40 17 høres "rett" ut som stylinghjul. 215/40 16 krever grisesenk og ser, etter min mening, litt rart ut. Ellers har det jo kommet masse lave dekk i 18 tom i det siste, f.eks 225/30 eller 205/35 18. Men da blir sikkert jakten på felg med rett boltsirkel og prisen på dekk en annen saga 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 15, 2007 Har ikke oversikt over orig.dim på hjul til Audi 80 B3, men jeg mener 205/40 17 skal være en bra dimensjon når bilen skal bli lav, typ 60mm senk som nevnes her. 7,5x17 ET38 kommer neppe for langt ut og kan bli bra, jeg sitter på referanser som tilsier noe annet. Ser i Rieger-katalogene at tyskerne både bruker 16 og 17 tom på B3, så 205/40 17 høres "rett" ut som stylinghjul. 215/40 16 krever grisesenk og ser, etter min mening, litt rart ut. Ellers har det jo kommet masse lave dekk i 18 tom i det siste, f.eks 225/30 eller 205/35 18. Men da blir sikkert jakten på felg med rett boltsirkel og prisen på dekk en annen saga Kan ikke finne noe i 18"nei, men MANGE varianter og prisklasser i 17" Blir vel sikkert så jeg prøver meg på 205/40-17 da. Takk for svar Runar.. Noen som vet hvordan rulleomkretsen blir på et sånnt dekk kontra orginalt? (175/70-14) Har 205/50-15 sommerdekk nå, de er jo faktisk litt lavere en vinterdekkene som er i org. dim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 15, 2007 205/40-17 har en diameter på 595 mm mens 175/70-14 er på 600 mm i følge denne dekkalkulatoren: http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp?action=submit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 15, 2007 Her er ett par bilder av den første Audien min Den var senket 60/60 og hadde 8x17 med 205/40-17 dekk..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 15, 2007 205/40-17 har en diameter på 595 mm mens 175/70-14 er på 600 mm i følge denne dekkalkulatoren: http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp?action=submit ok, så de blir fortsatt LITT mindre altså? men 5mm på rulleomkretsen utgjør vel kanskje ikke så mye på høyden da... Takk for tips om kalkisen.. kjekt å ha.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 15, 2007 Her er ett par bilder av den første Audien min Den var senket 60/60 og hadde 8x17 med 205/40-17 dekk..... Se dær ja.. Det så ikke dumt ut.. Da blir det nok 17" og 60mm senk på meg også Takk for hjelpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 16, 2007 Kan ikke finne noe i 18"nei, men MANGE varianter og prisklasser i 17"Blir vel sikkert så jeg prøver meg på 205/40-17 da. Takk for svar Runar.. Noen som vet hvordan rulleomkretsen blir på et sånnt dekk kontra orginalt? (175/70-14) Har 205/50-15 sommerdekk nå, de er jo faktisk litt lavere en vinterdekkene som er i org. dim Hjulstørrelser til orientering: 175/70 14: D=60,06 cm (referanse) 205/50 15: D=58,60 cm (-1,46 cm) 205/40 17: D=59,58 cm (-0,48 cm) 215/40 17: D=60,38 cm (+0,32 cm) 205/35 18: D=60,07 cm (-0,01 cm) 215/35 18: D=60,77 cm (+0,71 cm) 225/30 18: D=59,22 cm (-0,84 cm) Dette er teoretiske mål, men gir en pekepinn på hva du kan bruke av hjul. Tok ikke med 195/40 17 og 225/35 17 fordi de er "unødvendige lave og dyre" ift 205/40 på bilen din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 16, 2007 ok, så de blir fortsatt LITT mindre altså?men 5mm på rulleomkretsen utgjør vel kanskje ikke så mye på høyden da... Takk for tips om kalkisen.. kjekt å ha.. Ca 5 mm forskjell i diameter på de to dekka, ikke rullningsomkrets. Men dette er nok så lite at det ikke gir merkbart utslag m.h.p. turtall og avvik på speedometer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 16, 2007 OK! Takk skal dere ha! Hva med 215/40-17? vil det gå på bilen min med 60mm? blir det kanskje ikke så pent med tanke på at felgene er bare 7" og7.5? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 16, 2007 OK!Takk skal dere ha! Hva med 215/40-17? vil det gå på bilen min med 60mm? blir det kanskje ikke så pent med tanke på at felgene er bare 7" og7.5? Du kan sikkert bruke 215/40 17 også, spørsmålet er om du vil ha et dekk som beskytter felgen litt bedre, gjør bilen litt høyere og gir litt mer fare for subbing eller ikke. Til ca samme pris og med lav bil som mål ville jeg valgt 205/40 17. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 16, 2007 Du kan sikkert bruke 215/40 17 også, spørsmålet er om du vil ha et dekk som beskytter felgen litt bedre, gjør bilen litt høyere og gir litt mer fare for subbing eller ikke. Til ca samme pris og med lav bil som mål ville jeg valgt 205/40 17. OK, da blir det nok 205:) Takk for svar. Da var det bare å bestemme seg for hvilken felg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...