Hjelp! Defekt tip A6 2.5 tdi ...

Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Kjell Thompsen

I Kiel, hos Audi verksted? evnt hvilket?

 

:) :) Kjell

 

Vet ikke hvilket, men han er en pertentlig kar, så det ble nok gjort på audi-verksted. Det er litt fjern slekt for å si det slik, så treffes ca en gang i året eller no sånn :)

 

Vil anta at prisen ligger på omtrent det samme på alle verksteder i tyskland.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste som er litt rart på sluringen, er at den ikke slurer på høyere gir / tyngre last. Har hørt noen har hatt dette problemet på biler med mye NM (f.eks. din diesel) på tourqe-converteren.

 

Mulig at cluchen til 2 giret er gåen (clutch E). Da kan også symptomene forværre seg (mere sluring) ved olje/filter skift.

 

Får du noe hyling fra kassa eller det klassiske dunket bilen selv girer ned i 2 gir (i auto mode)? På quattro modeller har det vært mye diskusjon om dette er en feil i softwaren på tip'en, som sliter ekstra på de mekaniske delene. Skal ha vært oppdatert i 2001-2002.. Har ikke funnet noe offisiell info på dette. Går en for lenge med dette "dunket" uten noen tiltak, så går til slutt kassa til grunne.

 

Vet ikke om det finnes noen ZF sertifiserte verksteder i oslo området, men det må da være mulig å få tak i en overhalt kasse (??). +/- innbytte av gammel kasse. Min erfaring med importøren ang. automatkasser er heller dårlig. Ring litt rundt til "overhalere" og sjekk ut.

 

Eller om du vil mekke selv ... :-)

http://www.zf-group.com/pdf/5HP19FLA.pdf (am. versjon). Ikke anbefalt ;-)

 

Merk: En annen diskusjon er "lifetime" ATF olje. ZF og andre anbefaller ATF skifte på rundt 120-130'

 

Lykke til ! Føler virkelig med deg - det er ant. det kjedeligste som kan skje med bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste som er litt rart på sluringen, er at den ikke slurer på høyere gir / tyngre last. Har hørt noen har hatt dette problemet på biler med mye NM (f.eks. din diesel) på tourqe-converteren.

 

Mulig at cluchen til 2 giret er gåen (clutch E). Da kan også symptomene forværre seg (mere sluring) ved olje/filter skift.

 

Får du noe hyling fra kassa eller det klassiske dunket bilen selv girer ned i 2 gir (i auto mode)? På quattro modeller har det vært mye diskusjon om dette er en feil i softwaren på tip'en, som sliter ekstra på de mekaniske delene. Skal ha vært oppdatert i 2001-2002.. Har ikke funnet noe offisiell info på dette. Går en for lenge med dette "dunket" uten noen tiltak, så går til slutt kassa til grunne.

 

Vet ikke om det finnes noen ZF sertifiserte verksteder i oslo området, men det må da være mulig å få tak i en overhalt kasse (??). +/- innbytte av gammel kasse. Min erfaring med importøren ang. automatkasser er heller dårlig. Ring litt rundt til "overhalere" og sjekk ut.

 

Eller om du vil mekke selv ... :-)

http://www.zf-group.com/pdf/5HP19FLA.pdf (am. versjon). Ikke anbefalt ;-)

 

Merk: En annen diskusjon er "lifetime" ATF olje. ZF og andre anbefaller ATF skifte på rundt 120-130'

 

Lykke til ! Føler virkelig med deg - det er ant. det kjedeligste som kan skje med bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oh... et par ting til mens jeg leser over,

 

1) Dersom det er en eller flere clutcher som sliter, ville jeg jo prøvd meg på en garanti sak. Iallefall at importøren tok endel av kostnaden. 115' er ingen alder..

 

2) Har du satt på "sport" modusen på kassa? Mao. re-kodet fra 10010 (tror jeg) til 10032? (Da får du ikke kjøremønster tilpasning og auto-giring på redline i tip modus). Hvis så resett denne før du leverer inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oh... et par ting til mens jeg leser over,

 

1) Dersom det er en eller flere clutcher som sliter, ville jeg jo prøvd meg på en garanti sak. Iallefall at importøren tok endel av kostnaden. 115' er ingen alder..

 

2) Har du satt på "sport" modusen på kassa? Mao. re-kodet fra 10010 (tror jeg) til 10032? (Da får du ikke kjøremønster tilpasning og auto-giring på redline i tip modus). Hvis så resett denne før du leverer inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ikke det "tradisjonelle" dunket.

 

Regner med å høre fra NAF mandag om:

1) dekker bruktbilforsikring bytte av tiptronic i Tyskland/Frankrike. Hvis så er det muligens ikke så mange lapper å betale (over 35' som garantien dekker) ...

2) vil de (NAF) tilstrebe å få Møller til å ta det som garanti.

 

Hvor lang tid bruker et verksted på å bytte tiptronic?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ikke det "tradisjonelle" dunket.

 

Regner med å høre fra NAF mandag om:

1) dekker bruktbilforsikring bytte av tiptronic i Tyskland/Frankrike. Hvis så er det muligens ikke så mange lapper å betale (over 35' som garantien dekker) ...

2) vil de (NAF) tilstrebe å få Møller til å ta det som garanti.

 

Hvor lang tid bruker et verksted på å bytte tiptronic?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvor lang tid verkstedet regner på dette, ganske omfattede jobb. Starter i motorrom med å demontere endel, deretter under med eksos og startmotor før de kan komme til kassa. (+ alle ledninger, sensorer, varmeskjold, tourqe-conv ++).

 

Hvis noen her har en A6Q manuell, så har de sikkert skiftet clutch og kan svare bedre enn meg, og det gir vel en pekepinn. Husker iallefall at på min mondeo4x4 så regnet verkstedet ca. 14 timer. (skal ikke si hvor lang tid jeg brukte....... ca. halvparten gikk vel til å nevne fy-fy ord)

 

Hold oss oppdatert på hvordan det går !! Veldig interessant også å høre hvordan NAF kan hjelpe deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvor lang tid verkstedet regner på dette, ganske omfattede jobb. Starter i motorrom med å demontere endel, deretter under med eksos og startmotor før de kan komme til kassa. (+ alle ledninger, sensorer, varmeskjold, tourqe-conv ++).

 

Hvis noen her har en A6Q manuell, så har de sikkert skiftet clutch og kan svare bedre enn meg, og det gir vel en pekepinn. Husker iallefall at på min mondeo4x4 så regnet verkstedet ca. 14 timer. (skal ikke si hvor lang tid jeg brukte....... ca. halvparten gikk vel til å nevne fy-fy ord)

 

Hold oss oppdatert på hvordan det går !! Veldig interessant også å høre hvordan NAF kan hjelpe deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei dere og takk for bra tips.

 

Status er:

1. NAF betaler ut 35' til meg som er maks beløp for bruktbilgarantien så kan jeg bruke pengene når og hvor jeg vil (les: Norge eller Tyskland) :)

2. Automatic Transmission Service (ATS) på Fetsund kan ta ut kassa og overhale den for ca 30' - 35' + mva (langt billigere enn Møller som tar 100'+). De regner med å bruke en uke på jobben. Noen som har erfaring med dem? Club rabatt? :)

 

Videre mente ATS at jeg kunne fortsette å kjøre med automatkassa slik den er. Det blir ikke noe verre fordi de må ta ut kassa uansett og overhale...

 

Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra. Kommer du til å sove godt i natt? :P

 

Spør om de kan komme med en uttalelse du kan ta med tilbake til Møller (om de kan påbevise at dette er fabrikkfeil eller slitasje), så kan du høre om de dekker noen av kostnadene også. (DA ville jeg snakket med møller og ikke en forhandler - da kan du jo få gudveithva for et svar). Og nevn gjerne at du har NAF i bakhånd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.