#1 Skrevet Januar 15, 2007 skulle starta jettaen idag men det var ikkje så lett. motoren går rundt, bensin kommer, gnist kommer det men ingen start. eg må tvangs kjøra bensinpumpa pga den rele'et eg har laga til vil ikkje funka skikkelig. når eg kinner bilen og stopper og kinne så tikker det i dysene, vertfall 3 av dei. det tikker i ca 3 sek så stopper det. er det normalt?? dei første gangane eg prøvde så blåste belgen som er på bensinmengdefordelaren av, me det skjedde ikkje etter eg justerte spjeldet på fordelaren slik at den stod ca 3mm åpen. kva kan vera gale, kor skal eg begynna?? motoren er 2L 16v 9a fra corrado/passat i ein jetta. motorstyring er cis-e motronic 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 15, 2007 har du prøvd å dra ut en dyse å sett at det kommer bensin ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 15, 2007 jepp. dro ut ein og det spruta. fant og uta at på det røret som går til kaldstartdysa var det ekstremt trykk på. skulle sjekka om det var noko bensin der. løsna på skuren så vidt og da spruta det ut skjølv om bilen hadde stått i ro i 5 min. bensin pumpa på utsida av tanken trur eg er på vei til å ryka. den bråker ein del men den klare å levara bensin fram. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 15, 2007 bump. trenger hjelp snarest 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 16, 2007 kansje litt dumt,men står plugg ledningene i riktig rekkefølge? siden belgen blåste av,mener jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 16, 2007 Det kan ikke være samme problem som på min 10vt? Der sto fordeleren 180grader feil vei. Om du har vært av med den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 16, 2007 Kan være at tenninga står feil...Skjedde akkurat samme med meg,røret til belgen blåste av.. Da var tenninga 180 grader feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 16, 2007 så er må vri fordelaren 180 grader eller snu den mao?? før eg starta så sjekka eg at alt var ok. reg.reima og hjula stod på merka sine og sylinder nr 1. var på topp. da stod rotoren i fordelarn ca kl 8 og da er vel det tenning på sylinder nr 1 vel?? nr 1 er den mot luftfilteret.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 16, 2007 Stilte du inn reima etter merkene? Vist rotot står ca. kl. 8 så ligger nok feilen der da rotoren pleier å stå litt over kl. 12 når registeret er nullstilt. Merke på veiva finner du på svinghulet under plastik proppen Merke på kam med eit hakk på bakside av kam hjulet som skal passe med oppsida av toppen i forkant. Og merket på tenninga skal vera med eit hakk litt over kl. 12 i fordelaren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 16, 2007 slik står rotoren no når merket på reimjula står i linje. TDC. og da er sylinder nr 1 på topp. slik må den stå pga den passer bare ein vei fordi det er spor i kam og fordeler. men eg kan snu huset. prøvde det og men det hjalp ikkje. før så stod hallgiver ca kl 7 og no står den ca kl 1. det skjedde ingenting etter eg snudde den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 16, 2007 OOiiiii, av ein eller annen grunn så tenkte eg på 8v motor:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 16, 2007 Rotoren peiker jo mot hakket sitt så ser jo riktig ut, 180 grader blir det iallfall feil viss man ser etter hakket som er i kransen under rotoren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 16, 2007 på alle 16v'ene jeg har vært borti har halvgiver kontakten liggi på undersida og ikke på oversida som du har det her. så fordelern kan veldig godt være 180 grader feil ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 17, 2007 på alle 16v'ene jeg har vært borti har halvgiver kontakten liggi på undersida og ikke på oversida som du har det her. så fordelern kan veldig godt være 180 grader feil ja. Samme her, har alltid stått på undersiden av det jeg har sett, både på toern og treern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 17, 2007 bensin pumpa på utsida av tanken trur eg er på vei til å ryka. den bråker ein del men den klare å levara bensin fram. denne bråker ofte fordi den ikke får nok bensin fra tanken. sjekka at pumpa i tanken går rundt også. regner med at du har pluggretningen riktig. tenningsrekkefølge 1 2 4 3 . Merker du at den tenner i hele tatt? Bra nok jording på motor? selv om du får gnist kan det hende du ikke har bra nok gnist. og tenningen kan jo godt være såpass off at du ikke får start selv om fordelern står riktig vei. EDIT: etter å ha sett på bilde av fordelerlokket kan det se ut til at du har bytta om plugg 2 og 3 hvis de ligger riktig i strømpa foran på motoren. sjekk tenningsrekkefølgen din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 17, 2007 denne bråker ofte fordi den ikke får nok bensin fra tanken. sjekka at pumpa i tanken går rundt også. regner med at du har pluggretningen riktig. tenningsrekkefølge 1 2 4 3 . Merker du at den tenner i hele tatt? Bra nok jording på motor? selv om du får gnist kan det hende du ikke har bra nok gnist. og tenningen kan jo godt være såpass off at du ikke får start selv om fordelern står riktig vei. EDIT: etter å ha sett på bilde av fordelerlokket kan det se ut til at du har bytta om plugg 2 og 3 hvis de ligger riktig i strømpa foran på motoren. sjekk tenningsrekkefølgen din Dersom du plugger de til 1 2 4 3 så funker det nok dårlig..... er vel 1 3 4 2 som er korrekt Rart at 16v`en går sier bare jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 17, 2007 Dersom du plugger de til 1 2 4 3 så funker det nok dårlig..... er vel 1 3 4 2 som er korrekt Rart at 16v`en går sier bare jeg spørs hvilken retning du kobler det for jeg har kobla på den måten på den du kjørte hjem i går og den går helt fint. hehe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 17, 2007 masse tips her. fordelare pleide å stå med hallgiveren ned men eg bare prøvde den opp. tenningsfølga er vel 1 3 4 2 i følge haynes. men er det med klokka eller mot?? kan vel sei at motoren er jorda nok. det ligger ein jording fra motor til jodringspunktet til batteriet. (25mm2) + div andre jordinger. begge pumpane går. har sejkka begge. før eg starta bilen så kobla eg til pumpa i tanken og løsna tilførsel slangen framme slik eg såg at den pumpa rett vei og at bensin kom ut. så kobla eg til pumpa som er uttafor tanken og sjekka om den og pumpa rett vei, og det gjorde den. lot egentlig pumpa i tanken få pumpa bensin i systemet og da meine eg at kammeret til pumpa uttafor tanken ville fylla seg opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 17, 2007 litt svakt men ser kanskje nummerne på hver pluggledning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 18, 2007 no har eg prøvd igjen. men ingen start. har prøvd å skifta plugger og tenningsrekkefølga men ingen start. trenger meir hjelp. prøver å sjekka med haynes boka men det står ikkje så mykje om 16v der, vertfall det innsprutet eg har. står meir om KR motoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 18, 2007 Går motoren fort rundt når du skinner? At det er nok guff i batteriet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 18, 2007 motoren går lett rundt. batteriet er litt dårlig men skal skifta det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 18, 2007 jei!!! fått start på den no. var "litt" gale med tennninga, men den går ikkje skikkelig på tomgang. den hopper mellom ca 1000-3000 omdr. på tomgang. når tomgansstab.statoren blir tilkopla så øker den ekstermt høgt. går det ann å justera tomgangen?? nokon ide'er kva som kan vera gale??? no høre den ut som ein saab diesel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 18, 2007 jei!!! fått start på den no. var "litt" gale med tennninga, men den går ikkje skikkelig på tomgang.den hopper mellom ca 1000-3000 omdr. på tomgang. når tomgansstab.statoren blir tilkopla så øker den ekstermt høgt. går det ann å justera tomgangen?? nokon ide'er kva som kan vera gale??? no høre den ut som ein saab diesel. tomgang justeres på en skrue som står under gasspjeldet. nesten på undersiden av innsuget der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 18, 2007 gløymte å skriva at når stabilsatoren ikkje er tilkobla og når eg gir gass så går den ikkje på jevnt turtall. den hoper da vel mellom ca 4-6000 omdr og det bråker ein del. (har nesten fri eksos) kan lambdasonden vera feilen?? den er ikkje montert enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...