Nærlyslampa slukker når jeg tenner fjernlys... frontlykt med 2 reflektorer.

Anbefalte innlegg

På min Golf 3 1992 modell så slukker nærlys lampa når jeg tenner fjærnlyset.

Kan dette løses med å skifte ut releet ?!

Evt kunne jeg seriekoblet lampene og satt på en zenerdiode på kretsen slik at fjærnlys ikke får spenning når kun nærlys er tent men at nærlys får spenning fra fjernlysledningen ?!

Orginalt satt det en H4 lampe der med både nær og fjernlys i samme lampe.

Takker for svar/hjelp

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke alle h4 pærer sånn da at nærlys kobler ut når langlys kobles på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke alle h4 pærer sånn da at nærlys kobler ut når langlys kobles på?

Ja men jeg har byttet ut lyktene, har GTI/VR6 lykter....

Denne lykta:

00107.jpg

På Golf 1995- så er jo de lyktene standard og der så er fortsatt nærlys på selvom du tenner fjernlys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok slik pga H4 pærern du hadde før. Skal du koble om så bruk heller et rele til hver krets, nær og langlys. Da slipper du at all strømmen går via lysbryteren inne i bilen og brenner opp denne, som er et vanlig problem på VW.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger en liten guide på Bilforumet, under Golf3 delen hvordan du fikser dette, enkel å grei operasjon:)

Men, jeg ville gjort som Sverre sier, du får mye bedre lys i tillegg til at du sparer lysbryter og tenningslås osv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger en liten guide på Bilforumet, under Golf3 delen hvordan du fikser dette, enkel å grei operasjon:)

Men, jeg ville gjort som Sverre sier, du får mye bedre lys i tillegg til at du sparer lysbryter og tenningslås osv..

Bilforumet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilforumet ?

bilforumet.net regner jeg med han mener;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vil du at nærlyset skal lyse når du setter på fjernlys : klø : Det eneste som skjer er at det blir lyst rett foran bilen og dette blender deg slik at du ser dårligere lengre fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vil du at nærlyset skal lyse når du setter på fjernlys : klø : Det eneste som skjer er at det blir lyst rett foran bilen og dette blender deg slik at du ser dårligere lengre fram.

Vel, fjernlysne lyser så langt frem at jeg ikke ser det som er 20 meter forran bilen da, vil jo ha lys over hele veien. ikke bare det langt borte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal teste dette ikveld... eller det er kveld nå.. mener senere ikveld..

Vil minne dere alle om min annonse om xenon kit på denne tråden(sniker inn litt reklame)

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=72681

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På slike lykter som har to reflektorer er det helt normalt at nærlys lyser sammen med fulltlys. Fulltlysreflektoren i disse kan nesten sammenlignes med ekstralys. Problemet er som nevnt før i tråden her at den har hatt H4 lykter før og nå har fått 2 ganger H1? i hver lykt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er som nevnt før i tråden her at den har hatt H4 lykter før og nå har fått 2 ganger H1? i hver lykt.

Skal være H7 på nærlys og H1 på langlys i hver enkelt lykt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det samme.. Har byttet til HID pærer og de har en sånn "warmup" tid på ett par sekunder. Vil at nærlyspæra skal lyse hele tiden pga at det blir null lys når jeg går ned på nærlys etter å ha brukt langlyset ei stund..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, fjernlysne lyser så langt frem at jeg ikke ser det som er 20 meter forran bilen da, vil jo ha lys over hele veien. ikke bare det langt borte

Gjentar meg selv: Det eneste som skjer er at det blir lyst rett foran bilen og dette blender deg slik at du ser dårligere lengre fram.

Når du kjører i 70-80 ++ km/t er det som er under 30m fra bilen "uinteressant" da du ikke rekker å reagere på det. I 80 tilbakelegger du 22m/s og med din og bilens reaksjonstid er du fort kommet minimum 30m før noe som helst skjer. Man er nødt til å fokusere mye lengre fram for å rekke å reagere, dvs bremse eller svinge unna. Lys nær bilen er bare forstyrrende og trekker fokus bort fra det som er viktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være H7 på nærlys og H1 på langlys i hver enkelt lykt:)

Nei, de lyktene jeg har nå har 2 x H1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjentar meg selv: Det eneste som skjer er at det blir lyst rett foran bilen og dette blender deg slik at du ser dårligere lengre fram.

Når du kjører i 70-80 ++ km/t er det som er under 30m fra bilen "uinteressant" da du ikke rekker å reagere på det. I 80 tilbakelegger du 22m/s og med din og bilens reaksjonstid er du fort kommet minimum 30m før noe som helst skjer. Man er nødt til å fokusere mye lengre fram for å rekke å reagere, dvs bremse eller svinge unna. Lys nær bilen er bare forstyrrende og trekker fokus bort fra det som er viktig.

Selv om det hørtes veldig fornuftig ut..

Jeg er fortsatt uenig..

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det samme.. Har byttet til HID pærer og de har en sånn "warmup" tid på ett par sekunder. Vil at nærlyspæra skal lyse hele tiden pga at det blir null lys når jeg går ned på nærlys etter å ha brukt langlyset ei stund..

Jeg har også HID i både nær og fjernlys.

Takk til alle dere som svarte, fikk løsningen igjennom den linken på bilforumet.

så nå har jeg både nær og fjernlys på samme tid...

eneste som er litt speielt med denne løsningen er at jeg slipper å vri lysbruteren til venstre for at fjernlyset skal holde seg når jeg trekker i hendelen. men det var egentlig ganske greit igrunn.

MVH

Stian Larsen

og se gjerne min annonse for Xenonkit dere som liker lys...

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=72681

Xenonkit fra 1499,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om det hørtes veldig fornuftig ut..

Jeg er fortsatt uenig..

Stian

Det er heldigvis et fritt land vi bor i.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.