#1 Skrevet Januar 16, 2007 Siden jeg kjøpte min Bora har den sakte men sikkert gått dårligere og dårligere (nesten ikke merkbart). Må ærlig innrømme at jeg en stund trodde at motoren ikke helt tålte den powerbox'en som jeg nå har brukt i to og et halvt år... Her om dagen kom jeg bare plutselig på å skifte dieselfilter sånn helt uten videre. Filteret var stappfult av et vokslignende stoff. Så helt forferdelig ut ! Du dæven og fytti katta hvor bilen gikk etterpå !!!!!! Når jeg tenker etter har jeg lagt merke til at bilen lenge (nermere 2 år!!) har gått "best" ved å føre gasspedalen sakte innover. Har snakket med eksperter, og konklusjonen er at når bilen ikke får den mengde diesel som den skal etter pedalposisjon, så rekalkuleres alle hidden, og bilen går som om du bare trykker pedalen sakte inn. Skal si det ikke tok lang tid før jeg skiftet dieselfilter også på Sharanen. Ikke fullt så ille filter her, men dog merkbar forskjell. Nytt motto fra i dag av : Skift dieselfilter MINST en gang i året. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2007 Trodde dette var en selvfølge? Ikke minst for å være sikker på å unngå eventuelle problemer med ising om vinteren, og økt drivstofforbruk.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2007 Dieselfilter ligger på 5-600kr? Hva trenger man av verktøy for å bytte, og hvor ca ligger dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 19, 2007 Dieselfilter ligger på 5-600kr? Hva trenger man av verktøy for å bytte, og hvor ca ligger dette. Jeg betalte 350 Kr. pr. stk. lokalt på et verksted (kjent merkevare). Ser ut som et omvendt oljefilter (gammel type - i dag brukes jo innsatsfilter for olje) med 4 slanger på toppen og en hvit tappeplugg i bunn. En skrue (du trenger medium stjerneskrujern) klemmer fast dieselfilteret, og to klips holder slangefestene fast (du trenger tang eller skrujern for å dra disse av). Pass på at de ikke spretter veggimellom! På Boraen (gjelder også golf) lå dette på høyre side lett tilgjengelig. På Sharan lå den helt inntil torpedoveggen på venstre side. Litt mere trangt her, men ellers en enkel og hurtig operasjon. Alle burde kunne gjøre det selv. Vær klar over at bilen går tom for diesel etter start og må kinnes igang igjen. Starter etter kort tid. Nyt følelsen! Tydelig at det er mye dritt som kommer ut av dieselpumpene rundt omkring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 19, 2007 På eldre audier vet jeg at det ikke ligger i serviceintervallene å bytte drivstoffilter. Bensinpumpa på gamle S2'n min røyk pga tett bensinfilter. Hvor langt har boraen din godt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 19, 2007 Det ligger i intervallene på dieselmotorene å bytte filter, men ikke på bensinmotorene. Det er lurt å bytte også på bensinmotorene, ellers kan man få problemer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 19, 2007 På eldre audier vet jeg at det ikke ligger i serviceintervallene å bytte drivstoffilter.Bensinpumpa på gamle S2'n min røyk pga tett bensinfilter. Hvor langt har boraen din godt? Den passerte 80.000 her om dagen. Da jeg kjøpte den hadde den gått 46.000. Jeg har ikke skiftet filter i mellomtiden. Tydeligvis har det heller ikke vært skiftet før dette. Det som var spesielt var konsistensen på belegget, nesten som oppbløtet såpe (voks). Ikke rart det var "tett". Jeg kjører prinsipielt med minimum halv tank. Det vil si at jeg fyller når tanken er ca. halvfull. Skulle ikke være muligheter for dannelser av store mengder kondens da. Bilen gikk jo også normal, men som en 90Hk. Manglet 50 Hk hester som virkelig tok tak når filteret var byttet. Da jeg kjøpte bilen syntes jeg den var sprek nok, og da jeg investerte i powerbox merket jeg positiv forskjell. Men den store nedturen kom da jeg kompiskjørte på jobb i en identisk lik bil. De 115 hestene han hadde var like sprek som mine "150 Hk", om ikke sprekere også. Da ble det veldig med spekulering siden jeg ikke hadde noen konkrete symptomer på noe galt. Det eneste var at jeg måtte mate gassen forsiktig innover for å få den til å gå på det beste. Trykte jeg bånn, så kom den senere. Det er jo liksom ikke normalt for en turbomotor. Ble veldig glad da filteret ble skiftet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 19, 2007 Ikke sikkert dette gjelder alle biler, men hver 30.000 skal drivstoffilter byttes i Golfen min. Gir kanskje en pekepinne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 19, 2007 Masse rart man får i tanken på stasjoner rundt omkring. Dieselbiler har godt av å bytte filter minimum annet hvert år eller hvert år avhengig av kjørelengde. Kjipt å få stopp pga tett filter.....men man får som oftest varsel om slikt lenge før det er potte tett da. Bilen drar dårligere og mangler det lille ekstra liksom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 19, 2007 så da bør kanskje bensinfilteret i passaten byttes? har vel sikkert gått 100'km uten skifte... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 19, 2007 Har man service regelmessig ihht fabrikkens serviceplan hos et merkeverksted eller et oppegående frittstående verksted, slipper man slike "aha"-opplevelser på dieselbilen sin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 19, 2007 Ikke sikkert dette gjelder alle biler, men hver 30.000 skal drivstoffilter byttes i Golfen min. Gir kanskje en pekepinne? ELLER etter en viss tidsperiode, for eksempel en gang i året eller annethvert år? 30000 km holder vel lenge for deg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...