Motorbytte i Audi 80. 1.9 TDI til 2.5 TDI

Anbefalte innlegg

Hei. har gått med disse planene lenge og ser nå ut til at jeg har funnet en motor.

 

Planen er å bytte min nåværende 1.9 TDI motor til en 2.5 TDI AEL (140hk) fra audi 100/a6.

Bilen det gjelder er en audi 80 avant 94 mod.

Har noen spørsmål i forbindelse med dette motorbytte som jeg håper noen kan svare på her inne.

Må vel sveise nye motor fester siden det er 5 cyl. er det mulig å få godkjent dette?

Passer det understellet jeg har nå sammen med de nye motoren?

Hva annet trenger jeg for at dette skal gå og har noen gjort dette før?

 

Takker for svar her og erfarne bil byggere rop ut om tips og råd : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vil jeg tro går greit å få godkjent. Det BT(biltilsyn) henger seg opp i er om understell/bremser/karosseri er godkjent for effekten, og d burde jo gå greit med din bil...

Må bare bygge om bilen med specs fra en modell med 140hk, eller mer. f.eks 2,6 V6 (150hk?)

Men er vel viktigst å kontakte BT før du gjør noe, ellers kan de fort bli grinete: bråk :

Uten at jeg er sikker, tror jeg 4`er i 80 har motorfestene i travers, mens 5`er har i vangene.... Er i hvertfall forskjell få di, d er jeg nok så sikker på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vil jeg tro går greit å få godkjent. Det BT(biltilsyn) henger seg opp i er om understell/bremser/karosseri er godkjent for effekten, og d burde jo gå greit med din bil...

Må bare bygge om bilen med specs fra en modell med 140hk, eller mer. f.eks 2,6 V6 (150hk?)

Men er vel viktigst å kontakte BT før du gjør noe, ellers kan de fort bli grinete: bråk :

Uten at jeg er sikker, tror jeg 4`er i 80 har motorfestene i travers, mens 5`er har i vangene.... Er i hvertfall forskjell få di, d er jeg nok så sikker på..

 

OK. høres bra ut. ja har fått oppgradert til s2 bremser nå og de er jo godkjent til større effekt enn det diselen kommer på så det burde vel gå bra. Må få sett litt nermere på problemet med motorfestene. lurte derfor på om noen hadde gjort noe lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, S2 bremser burde holde i massevis:) jeg kan prøve å kikke litt under panseret på 90`en å kan prøve å ta noen bilder av festene... Er jo gamle mod. og bensin, men d er likt tror jeg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, S2 bremser burde holde i massevis:) jeg kan prøve å kikke litt under panseret på 90`en å kan prøve å ta noen bilder av festene... Er jo gamle mod. og bensin, men d er likt tror jeg....

 

Ja det hadde vært kjekt om du fikk til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakk med ludvik slåtten han har gjort det før og fått det godkjent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakk med ludvik slåtten han har gjort det før og fått det godkjent

 

Kjempemessig, sender han en pm. takk for tipset: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På B4 er alle motorene festet i rammevangene såvidt jeg vet, er bare brakettene fra rammevangene over til motorfestene samt selve festet som er forskjellig, så en femmer skulle passe inn om man bytter disse til tilsvarende fra f.eks. en 2.3E eller S2/RS2.. (ikke coupé)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På B4 er alle motorene festet i rammevangene såvidt jeg vet, er bare brakettene fra rammevangene over til motorfestene samt selve festet som er forskjellig, så en femmer skulle passe inn om man bytter disse til tilsvarende fra f.eks. en 2.3E eller S2/RS2.. (ikke coupé)

 

Ok, da burde ikk dett bli ett problem. men hva trenger jeg egentlig å bytte bortsett fra motor gir kasse og hjernen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må i praksis bygge om motorrommet til samme layout som en 5-sylindret, med bl.a. radiatoren ved siden av motoren istedetfor foran. Regn heller ikke med at din gamle dynamo, AC-kompressor og sånt nødvendigvis passer uten videre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må i praksis bygge om motorrommet til samme layout som en 5-sylindret, med bl.a. radiatoren ved siden av motoren istedetfor foran. Regn heller ikke med at din gamle dynamo, AC-kompressor og sånt nødvendigvis passer uten videre..

 

så ned i en 5-cyl disel i dag. den hadde front montert radiator: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så ned i en 5-cyl disel i dag. den hadde front montert radiator: klø :

 

Men d var vel kanskje enn 100/A6? 80 med femmer har sidemont.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men d var vel kanskje enn 100/A6? 80 med femmer har sidemont.

 

stemmer det.

 

legger ved bilde'

main_15549181504472050e9fc31.jpg

 

: rock :

5-syl_power2121.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.