temperatur RS2 - måler avlesning (bilde)

Anbefalte innlegg

fant dette på http://www.rs246.com

 

I looked through the workshop manual and confirmed that the normal operating temperature of our cars is between 85ºc and 105ºc. I also found out that the MFTS (F76) puts the car into low boost mode when the engine temperature reaches approximately 118ºc and puts in back into normal boost mode once the temperature drops to approximatley 113ºc.

 

This got me thinking about the 3 little dots on the water temperature gauge just below the notches (see photo below). The first dot after the 50ºc mark could represent 85ºc (i.e. bottom end of normal running temp) with each notch thereafter representing a 1ºc increment up to 90ºc. After the 90ºc mark each notch could represent 3.75ºc which would take you to the 120ºc mark. Using this scaling theory the second dot could represent 105ºc (i.e. top end of normal running temp) and the third dot 113ºc could indicate where the MFTS does its boost controlling thing.

 

If this is correct it is a very bizarre and un-german way of marking up a gauge.

 

Based on this theory, my new 87ºc thermostat sits at just over 88ºc at speed which sounds about right and hopefully it means that many cars are not running quite as low temps as originally thought.

 

Incidentally, I also found a comment in the RS2 workshop manual stating the reason for the modified coolant hoses that fixes to the thermostat in the in the RS2 was to provide an "additional outlet for coolant expansion". The manual also confirms that expansion tank filler cap must have a functioning pressure relief valve that releases between 1.2-1.5bar. You can apparently pressure test the cap but also if it doesn't rattle the release valve may be stuck

 

water-temp-gauge-2.jpg

 

 

dette stemmer i alle fall med min... gjelder det samme på oljetemp måleren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*bump*

ingen som har noen kommentarer til bildet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel lite logisk spør du meg. Har et hopp fra 50c tl over 80 fra en strek til en annen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant dette på http://www.rs246.com

 

 

 

water-temp-gauge-2.jpg

 

 

dette stemmer i alle fall med min... gjelder det samme på oljetemp måleren?

 

Tror ikke dette stemmer. Du kan lese av vanntempen på displayet for klimaanlegget (husker ikke fremgangsmetoden, skal sjekke), og den tempen matcher ikke med det som er presentert på bildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du kan lese det av i klimadisplayet på kannal 51.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg detaljene på RS2. Men på de fleste andre audi / VW biler så er den temperaturen du avleser på måleren ikke nødvendigvis den riktige og gjeldende temperaturen i motoren. Måleren "glatter ut" litt, og ligger derfor stort sett stabilt på 90 for å indikere at "alt er normalt". Og først ved litt større avvik vil den gå bort ifra 90 for å fortelle deg at "nå er ikke alt normalt lengre".

 

Dersom du leser av ECU'ens måling (som på mange nyere biler skjer i samme følerhuset som den målingen som går opp til måleren, selv om det er to separate sensorelementer normalt sett) og sammenligner med den temperaturen måleren i dashbordet viser så ser du dette godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min ligger normalt på den prikken som er nederst over 50 (85 på tegningen) og beveger seg litt oppover i kø, eller ved litt "aktiv" kjøring.

Må kanskje be de ta et termostatbytte på neste service: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På fruens bil gjør den også det, en s2 avant med ABY.

Neste nederste streken.

 

Men har lagt merke til at med en gang jeg setter på klima displayet og vifta (uten * tegnet inne for clima) så starter kjølevifta for motor, og denne går hele tiden, er det ikke rele som styrer dette av et slag, hastighet 3?

Ment jeg har lest om dette et sted.

Er ikke noe rart motor ikke blir varmere da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om radiatorvifta går aldri så mye skal ikke det påvirke motortemperaturen så lenge den er lavere enn termostatens åpningstemperatur, da det ikke sirkulerer kjølevæske i radiatoren, men kun i motor/varmeapparat før 87 grader er nådd om termostaten er i orden..

 

Ligger nåla noe lavere enn 87-90 etter en stunds kjøring er det noe feil enten med termostat (mest sannsynlig), sensor til instrument eller instrumentet i seg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.