#1 Skrevet Januar 17, 2007 se, les og lær bruker alltid denne teknikken, dobbelt kløtsjing og "heel and toe" når jeg kjører på norske fjellveier, utrolig tilfredsstillende når det sitter. -ja det stod faktisk "kløtsjing" i ordboka, haha 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 17, 2007 hva er poenget med det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 17, 2007 Poenget er å få spinn på svinghjulet slik at man treffer riktig turtall når man girer ned. Veldig kjekt på feks bakhjulstrekkere, ligger man i godt skyv på 3gir feks og girer kjept ned til 2 gir låser omtrent bakhjulene seg lite morsomt i sving feks. kanskje litt kønete forklart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 17, 2007 Kan man ikke bare mellomgasse da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2007 Kan man ikke bare mellomgasse da? Jo, men ved å dobbeltkløtsje sparer man synkroene i tillegg. Når det er sagt er det ganske vanskelig å få koordinert alt dette så man treffer på turtall. Men øvelse gjør vel mester 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2007 Det kan være at han har dogboks. Da har man ikke synkroniseringsringer. Hvis man kjører lange løp kan det være fordel å spare girkassen ved å dobbeltklutsje. Han kjørte veldig riktig og pent med lite korrigeringer, noe som tilsier at han ikke kjørte som om det var livet om å gjøre, men at gjevne rundetider er mer viktig... Med dobbeltklutsjing slipper man ut klutsjen når bilen er i fri og trykker inn klutsjen før man setter den i gir igjen. Dette gjør at alle drevene får mer gjevn hastighet og som gir mindre slitasje. Men dette er bare typisk "forumsynsing" fra min side. Er vansklig å si hvorfor han gjør det i dette tilfellet... Henrik Frisak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2007 Han dobbel klutsjer jo ikke når han girer opp - så skulle tro den var synkronisert ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 17, 2007 Kan man ikke bare mellomgasse da? Vi du ser nøye både dobbelkjøtsjer han og mellomgasser ved nedgiring. Det jeg har hørt at noen dobbelkløtsjer ved ned giring er at det kan være "vanskelig" (det må mye kraft til for å få den i gir) ved nedgiring, spesielt ved høye turtall. Mens du ikke har dette ved opp giring. Dette er bare det jeg har blitt forklart, så det kan være andre grunner også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2007 Kan man ikke lavær og dobbel kløtsje(sykt ord), ved og "left foot braking" man ligger i et litt for høyt gir i en sving, og gasser slik at man har oppe turtallet, og turbotrykket, mens man og bremser for og i det hele tatt kunne klare svingen? - Vist jeg har skjønt poenget med dobbelkløtsjing rett da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 17, 2007 Venstre bremsing (antar det er det du mener med left fott braking) brukes på framhjulstrekkte biler for å flytte tyngdepunktet i bilen å gjøre slik at den enten overstyrer eller understyrer. http://www.rally.no/features/venstrebrems.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2007 Poenget er å få spinn på svinghjulet slik at man treffer riktig turtall når man girer ned. Veldig kjekt på feks bakhjulstrekkere, ligger man i godt skyv på 3gir feks og girer kjept ned til 2 gir låser omtrent bakhjulene seg lite morsomt i sving feks. kanskje litt kønete forklart Helt riktig Man vil ikke skape en ekstra oppbremsing på drivhjulene i det man slipper clutch'n. Det kan skape ubalanse i bilen, i verste fall låse hjulene som Frank nevner, noe man ikke vil ha når man ligger på grensen. Henrik: Har kjørt bil med dogboks og tror ikke det er det på denne bilen. Det bråker mer ved girskift enn det gjør her. Og det er ofte når det ikke ser raskt ut at rundetidene blir best... Geir: Den er nok synkronisert ja, men uansett er det ingen som dobbelklutsjer oppover i løpssammenheng da dette vil medføre tapt tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 18, 2007 litt OT kanskje, men dette må man jo tape mye tid på ved nedgiringer, og vanskelig å koordinere? skal det gis mellomgass også imellom clutchingen? mvh sindre s 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 18, 2007 Hvis du har litt slitte synkroer er det en fin måte å faktisk få bilen i gir på også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 18, 2007 litt OT kanskje, men dette må man jo tape mye tid på ved nedgiringer, og vanskelig å koordinere? skal det gis mellomgass også imellom clutchingen? mvh sindre s Du taper ikke noe mye (om du i hele tatt taper noe), da du somregel har full brems ved nedgiring, men tekniken tar tid å lære seg, ikke gjort i en håndvending. Noen biler er også vanskelige å mellomgasse på pga pedalplasseringen, og andre lettere. Men at dette er enkelt, det er det ikke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...