S4 C4, Stabil pipelyd fra ventilasjonsanlegg uavhengig av viftehastighet. Tips?

Anbefalte innlegg

Når eg har kjørt nokre timer, får eg en utrulig irriterande pipelyd fra ventilasjonsanlegget, uavhengig av kva trinn kupe-vifta står på. Det kan virke som om eg må kjøre ei stund før det skjer, for til daglig med småturer på under 1/2 time får eg den aldri. Det kan virke som om noko må tørke ut eller noko slikt.

Slår eg vifta av så stopper lyden, men om den står på 1 eller 3 har ingen innvirkning på hverken lydstyrke eller frekvens. Når eg skrur ned varmen så det berre kjem kaldluft blir lyden sterkare, men frekvensen er den samme.

Trur ikkje det er fra vifta/ motoren, for da hadde vel lyden variert i frekvens med viftehastigheita.

Nokon som har tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gitteret midt på oppå dashbordet rommer en temperatursensor og en liten vifte som drar luft ned over sensoren. Lagrene i den viften går ofte tørre, og så lager den skrikelyd.. Tungvint å komme til, men ta den ut og smør med litt spray, så slutter den å skrike. Å bare spraye nedi hullet hjelper ikke, da kommer ikke sprayen frem dit den skal..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på min C4...

Er det noen som vet hvordan man kommer til denne lille viften? Altså detaljert... slik at jeg ikke knekker disse plastikk delene som ofte kan skje...

RD

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på min, så det kunne vært kjekt å vite hvordan kommer til.

kansje man bare må prøve seg frem, man tar jo bare ut hanskerommet så trur jeg at man skal se en del ja:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gitteret midt på oppå dashbordet rommer en temperatursensor og en liten vifte som drar luft ned over sensoren. Lagrene i den viften går ofte tørre, og så lager den skrikelyd.. Tungvint å komme til, men ta den ut og smør med litt spray, så slutter den å skrike. Å bare spraye nedi hullet hjelper ikke, da kommer ikke sprayen frem dit den skal..

Å... er det det det vesle firkanta gitteret er til... eg har lurt på det nemlig... :o takker!

Dette høyrest veldig sansynlig ut. Det er en slik "dårlig-smurt-motor-i-ubalanse" lyd, og ikkje en "plast-som-vibrerer-i-vinden" lyd.

Kva er denne sensoren til? Eg har ikkje klimaanlegg, men der er AC-anlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme lyden på min A2 1,4 TDI, noen som vet hvordan en kommer til denne viften der? evt hvilket delenummer den har? Se også vedlagt tegning..

Edit:

Hender lyden forsvinner når det svinges mot venstre, det gjør det mer underlig..

Vifte system A2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på min, så det kunne vært kjekt å vite hvordan kommer til.

kansje man bare må prøve seg frem, man tar jo bare ut hanskerommet så trur jeg at man skal se en del ja:)

Ja da har eg demontert hanskerommet, og man ser en del ja uten at det hjalp meg direkte : gråter : men ei feilkilde er luka vekk: Eg har hverken denne vifta eller sensoren. Kan tenke meg at dette gjeder dei bilane som har klimaanlegg og ikkje berre AC-anlegg som min har.

(OT: Neste gang eg skal montere stereo, så skal eg demontere hanskerommet først. Utrulig mykje lettare å få lagt kabelane skikkelig, slik at man får anlegget heilt inn uten å bryte for mykje.)

Jakta fortsetter.... fleire tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme irriterende lyden i min passat 3b. piper når det er kaldt men stopper heldigvis etterhvert...

Hvis noe vet om en guide/fix til dette er vi nok mange som er svært takknemlige tror jeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke selve hovedmotoren i vifta som gneller da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil har jeg egentlig mest mistanke om det ja... tror ikke den lille viften kan lage så mye lyd, men ønsker jo å sjekke begge.

Fortsatt ingen som har en smørbrødsliste på hvordan man kommer til den lille viften, samt den store? (Jeg hater virkelig å knekke små med vitale plastikk deler....)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lenge siden pollenfilteret/kupefilteret er skiftet da?

Er dette tett/oppbrukt kan det forårsake slike lyder når viften må "slite" for å få luften gjennom systemet. I ekstreme tilfeller kan det skade viftemotoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

store vifta kan vel nås ved å ta ut hanskerommet? er sånn på golf IV vet jeg..

Vet forresten noen om det kan skiftes lager i disse viftene eller må hele greia byttes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste lager kan vel byttes.. bare man kommer til dem :)

Pollenfilteret mitt byttes en gang pr år, så det er ikke der problemet ligger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke selve hovedmotoren i vifta som gneller da?
Har tenkt på det, men eg innbiller meg at da ville frekvensen endres med turtallet på vift, og det gjer den ikkje. Har forstått at det er en del jobb å få ut denne vifta desverre, men det kan virke som om eg berre må brette opp armane og sette i gang, da eg ikkje forstår kva anna det kan vere...

Er det lenge siden pollenfilteret/kupefilteret er skiftet da?

Er dette tett/oppbrukt kan det forårsake slike lyder når viften må "slite" for å få luften gjennom systemet. I ekstreme tilfeller kan det skade viftemotoren.

Der er ikkje pollen/ kupefilter på denne bilen desverre...

Takker for tipsa... nokon fleire?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noen tips, men setter stor pris på å få dokumentert fremgangsmåten dersom du løser problemet:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

enig der. enhver som gjør denne operasjonen og som gidder å lage en guide eller bare ta bilder skal hedres.

Er nok en like "pain in the ass" jobb uansett bil man har..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er eg sikker. Det er kupè-vifta som lager lyden. I går hadde eg lyden når eg parkerte (og hadde tid til å feilsøke) og når eg opna panseret, høyrde eg lyden godt. Fjerna dryppbrettet over torpedoveggen så eg fikk sett vifta, og når eg banka på den med fingeren, forsvant lyden eit sekund men kom tilbake.

Dette er vist oppskrifta for å ta ut vifta (så er det berre å gå ut i snøkava å gjøre jobben):

→ Fig.8 Removing and installing fresh air blower -V2

Note:

Remove heating system on a vehicle with air conditioner => Page 80-17

‒ Remove plenum chamber cover.

‒ Remove intake duct with fresh air shut-off flap

‒ Remove circlip, retaining washer and grommet -A-.

‒ Before installing, grease bearings for fresh air blower -B- with Vaseline.

80-383.png

12 Bearings for fresh-air blower

◆ grease lightly with Vaseline

80-385.png

Det må vel vere desse lagera (12) som må smøres vil eg tru....?

I følge denne anvisninga, gjør man alt fra motorrommet, og det ser overkommelig ut... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være litt vrient å få av det dekslet slik at man kommer til vifta, det er noen som lagde en "fast & dirty" guide, der de kappet opp dekselet med en dremel, akkurat stort nok til å få ut vifta og smurte opp, og skrudde fast den utskjærte biten etterpå med litt pakningstape rundt kanten for å tette skikkelig.

Nå husker jeg ikke hvor jeg fant den guiden, enter her eller på nordicaudi.com kanskje?

EDIT:

Her var det http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=A80&Number=670372

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være litt vrient å få av det dekslet slik at man kommer til vifta, det er noen som lagde en "fast & dirty" guide, der de kappet opp dekselet med en dremel, akkurat stort nok til å få ut vifta og smurte opp, og skrudde fast den utskjærte biten etterpå med litt pakningstape rundt kanten for å tette skikkelig.

Nå husker jeg ikke hvor jeg fant den guiden, enter her eller på nordicaudi.com kanskje?

EDIT:

Her var det http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=A80&Number=670372

... det var no merkelig at det ser så lett ut i service manualen da... men sidan det lønner seg å skjere opp viftehuset, så tyder det nok på at det er en del jobb å demontere likevel... får sjå kva eg gjer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.