#1 Skrevet Januar 18, 2007 Har nettopp kjøpt meg en 2002 Sharan 1,9 Tdi. Når jeg nå skal "flytte inn" i bilen, har jeg en rekke ting jeg lurer på. 1. Bilen har ikke cruise control eller multifunksjons ratt. Kan jeg ettermontere dette uten for mye plunder? 2. Hvordan finner jeg ut om bilen har installert forvarmer? Bilen er solgt ny i Norge, og flere har fortalt meg at det mest sannsynlig sitter en forvarmer som kan kobles mot en Webasto/Eber kontroll. Hadde vært kjekt med varm bil.. 3. Hvis forvarmer er installert, kan denne brukes under kjøring? Det er relativt dårlig varme i varmeapparatet, det tar lang tid før varmen kommer, og motoren blir raskt kald ved køkjøring ol. 4. Noen som vet hvor jeg kan finne skjema over det elektriske i bilen? Skulle gjerne ha lagt opp fast opplegg til mobil og gps. Vil vite hva jeg kobler meg inn på... 5. Bilen er utstyrt med orginal xenon på nærlysene. Sitter en diger trafo el. bak på lampa. Ser ut som det er umulig å skifte pærer på fjernlysene uten å demontere hele lykta. Noen tips her? Hvordan tar jeg foreksempel ut hele lampehuset? 6. Climatronicen står og blinker noen sekunder når jeg slår på tenningen. Noen har fortalt meg at dette er en feilkode. Noen som vet? 7. El vinduet på den ene bakdøra fungerer ikke som det skal. Når jeg forsøker å kjøre det fra bakdøra, eller fra førerdøra, fungerer det ikke. Dersom jeg kjører vinduene med nøkkelen på førerdøra fungerer det. Ergo.. motoren fungerer. Og nei, barnesikringen er ikke på.. 8. Dersom jeg kobler brems/baklys på begge pæreholderene bak, vil det påvirke varslingssystemet for lyspærer? Det ble mange spørsmål på en gang, og flere vil sikkert komme. Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg på vei her -Jan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 18, 2007 Har nettopp kjøpt meg en 2002 Sharan 1,9 Tdi.Når jeg nå skal "flytte inn" i bilen, har jeg en rekke ting jeg lurer på. 1. Bilen har ikke cruise control eller multifunksjons ratt. Kan jeg ettermontere dette uten for mye plunder? 2. Hvordan finner jeg ut om bilen har installert forvarmer? Bilen er solgt ny i Norge, og flere har fortalt meg at det mest sannsynlig sitter en forvarmer som kan kobles mot en Webasto/Eber kontroll. Hadde vært kjekt med varm bil.. 3. Hvis forvarmer er installert, kan denne brukes under kjøring? Det er relativt dårlig varme i varmeapparatet, det tar lang tid før varmen kommer, og motoren blir raskt kald ved køkjøring ol. 4. Noen som vet hvor jeg kan finne skjema over det elektriske i bilen? Skulle gjerne ha lagt opp fast opplegg til mobil og gps. Vil vite hva jeg kobler meg inn på... 5. Bilen er utstyrt med orginal xenon på nærlysene. Sitter en diger trafo el. bak på lampa. Ser ut som det er umulig å skifte pærer på fjernlysene uten å demontere hele lykta. Noen tips her? Hvordan tar jeg foreksempel ut hele lampehuset? 6. Climatronicen står og blinker noen sekunder når jeg slår på tenningen. Noen har fortalt meg at dette er en feilkode. Noen som vet? 7. El vinduet på den ene bakdøra fungerer ikke som det skal. Når jeg forsøker å kjøre det fra bakdøra, eller fra førerdøra, fungerer det ikke. Dersom jeg kjører vinduene med nøkkelen på førerdøra fungerer det. Ergo.. motoren fungerer. Og nei, barnesikringen er ikke på.. 8. Dersom jeg kobler brems/baklys på begge pæreholderene bak, vil det påvirke varslingssystemet for lyspærer? Det ble mange spørsmål på en gang, og flere vil sikkert komme. Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg på vei her -Jan Heisann, gratulerer med ny bil. Crusie er noenlunde enkelt å ettermontere. Da trenger du selve bryteren ( blinklyshendel ), ledningsnett/evt. lage det selv, kontakthuset i bryteren og et koblingsskjema. Bryteren kobles til motorens styreenhet og motorstyreenheten kodes med diagnoseapparat slik at den "skjønner" at den har cruisekontroll. Deler for dette koster deg ca 1500-2000 kr hos Møller. Har ingen erfaring med ettermontering av multifunkjsonsratt. Som du sier har bilen mest sansynlig ekstravarmer. På Sharan er denne montert under bilen ca midt på. Du vil evt. kunne se eksosanlegget til denne om du kikker under bilen. Originalt er den koblet slik at den starter da du starter motoren, forutsatt at det er kaldere enn 5 grader ute og at kjølevannet er kaldere enn 75 grader. Varmeren er en såkalt kjørevarmer og hjelper motoren med å nå og holde 90 grader/driftstemp ved kjøring vinterstid. Om denne virker er derimot en annen sak. Du kan evt. starte bilen en morgen e.l da det er kaldt ute og bilen er kald for så å kikke under etter eksos fra varmeren. Den skal normalt ha startet ca 5 min etter motorstart. Om du ikke ser eksosen eller kan kjenne det blåse varmt ut fra eksosanlegget er det noe feil med varmeren. Det kan da være at den er full av sot eller at glødepluggen som starter forbrenningen inne i den er defekt. Kjørevarmeren kan oppgraderes til såkalt parkeringsvarmer med tidsur, fjernstyrt start eller telestart. Til dette selges det ferdige kit, men en del arbeid å montere. Blant annet må en elektrisk sirkulasjonspumpe kobles inn i motorens kjøleanlegg for å sikre sirkulasjon da motoren ikke går. I tillegg til denne skal diverse releer, sikringer og oppkobling mot bilens defrostervifte monteres/gjennomføres. Ang. koblingsskjema hadde jeg spurt ditt lokale VAG verksted. Mulig de kan printe ut skjema til deg mot litt penger. Ellers ingen forslag. Climatronic display som blinker etter oppstart indikerer feil i klimasystemet ja. Antakelig for lite gass/lavt trykk i systemet. Er det jeg kan hjelpe med i farten! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 18, 2007 Takk for svar. Her var det mye hjelp. Har bladd litt i forumet, og sett at det er andre som har fått tak i el skjema til bilen. Så da er det håp.. Forresten noen som vet om tekniske manualer til Sharan? Søkte på Haynes, men de hadde bare til Galaxy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 20, 2007 Må riste litt i tråden her.. Noen som kan hjelpe meg med resten av spørsmålene mine? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 20, 2007 7. For problemene med vinduet på bakdøra foreslår jeg at du kjører diagnose på den. Møt opp på et lokallagstreff her i Oslo så ordner vi det (flere av oss har vag-com). 8. Vet du sikkert at bilen har varsling for bremsepærer? Kan godt være at den godtar det uansett. Siden ingen andre sannsynligvis har gjort det her inne så foreslår jeg at du tester det med noen midlertidige koblinger bak i kontakta på lampene for å se hva som skjer. Jeg hadde ekstra bremselys (i tåkebaklysene) på min forrige bil som hadde autocheck, det gikk fint det. Manualer kan du kjøpe her: http://erwin.volkswagen.de Tror de har lagt det opp slik at du må kjøpe for en og en del av bilen (ikke en manual som dekker alt). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 20, 2007 Multifunksjonsratt er ikke umulig å ettermontere, men det kreves noe stæsj... I tillegg til rattet, som du får for 400,- på eBay, må du ha ny airbag. (7-8000,- hos Møller.) Det er vel ingen som selger/kjøper "brukt" airbag... Du nå ha ny medbringer på rattet, en styringsenhet pluss en haug med kabler. Så må det hele kodes med vag-com. Hvis du kommer over en skadebil med dette utstyret, må du sikkert være rask og slå til. Har fått intrykk av at det er ettertraktet vare. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 21, 2007 Har skjønt at disse lokaltreffene er burger og bilprat på McD. Er det den harde kjerne som møtes her, eller kan vi med standard familiepakke (les barnestoler og opplegg for dvd) møte opp også? Uten å bli uglesett for manglende dumpventiler, sideskjørt og dobbelt eksos Eller for å spørre på en annen måte Er dette en type treff man kan komme på når man har 1000 spørsmål og trenger litt kyndig bilhjelp? Må man forresten ha med medlemskort? Så på klubbsidene at man ikke får dette automatisk, men må bestille ved behov.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 21, 2007 Det er folk med alle slags biler på møtene så det er bare å komme for en prat og ta med spørsmålene dine . Medlemskort er ikke nødvendig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...