#1 Skrevet Januar 18, 2007 Hei. Jeg ser det står en del om ettermontering av parkerings sensorer her på forumet, men de gangene typen er oppgitt er det varer kjøpt på Biltema. Jeg lurer på om det finnes originalt utstyr som kan ettermonteres? Går det greit å kjøpe og montere originale parkerings sensorer både foran og bak på en Audi Allroad 2001 modell? Krever det spesielt utstyr som TV/Navigasjon på bilen? Mvh, Frode J. Lande 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 18, 2007 Jeg har parkeringssensorer både foran og bak på Allroaden min og jeg har ikke Navi/Tv, så det trenger du nok ikke. Men mer om emnet vet jeg ikke desverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 18, 2007 Takk skal du ha. Var litt redd for at de kanskje var koblet opp mot Navi/TV på et vis og jeg derfor måtte ha dette. -fr0de 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 19, 2007 Mener du må ha en liten boks som styrer disse. Vet ikke helt hvor den ligger, men har sett den tilsalgs på ebay tidligere. Jeg har PDC bak, og har kunne tenkt meg å hatt foran, men usikker på hvordan dette gjøres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 20, 2007 Fant denne på Ebay.de http://cgi.ebay.de/Audi-A4-S4-RS4-A6-S6-Steuergeraet-PDC-Einparkhilfe_W0QQitemZ160075539985QQihZ006QQcategoryZ61527QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem og sensorer: http://cgi.ebay.de/Parksensoren-PDC-APS-AUDI-A3-A4-A6-Rueckfahrsensor-NEU_W0QQitemZ320070392136QQihZ011QQcategoryZ61523QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem ledninger vet jeg ikke om det er lagt opp eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 20, 2007 Glimrende! Takk for hjelpen. -fr0de 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 21, 2007 Her har du tegninger! Og så har vel Kufatek ferdige kabelsett minnes jeg. PARKING.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 21, 2007 kjøp orginalt fra Møller, ikke no problem å montere disse, montert mange sånne da jeg jobbet på Møller Bil i Fredrikstad (den gang Skolt Auto) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 21, 2007 Låner tråden bittelitte grann. Har dette både foran og bak på min bil, men det dustete er at man må legge i revers før den funker, så når man kommer kjørende og skal parkere fronten mot en vegg, så må man stoppe, så revers, og så fremover igjen, evt trykke på manuell aktivering. Burde vært en mulighet til å få denne aktivert ved feks lav hastighet, slik at PDC kom automatisk på. Om den hadde vært på bestandig hadde vel heller ikke gjort noe tror jeg. Noen som har en ide? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 21, 2007 derfor det heter Ryggesensorer? heh.. man kan kode om dette på div audier, slik at disse konstant er i bruk.. men min erfaring er at disse vil da ule ved forbikjøringer, snøfall etc.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 21, 2007 Takk for hjelpen alle sammen! Da vet jeg at det bare er å kaste seg ut i det, det er håndterbart -fr0de 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 21, 2007 Jada! Men man rygger ikke forover. Og de slår seg av ved en viss lav hastighet, og det jeg kunne tenke meg var at de slo seg PÅ også ved en viss lav hastighet.............. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 21, 2007 Vet noen om den hjernen (enheten) på min bil som har kun ryggesensor, også vil kunne fungere med sensorer foran også. Dvs om den har front and rear innganger? Hvor ligger denne enheten egentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 26, 2007 Jeg fikk ettermonter noe som heter "parkboy", har tilogmed display som viser avstanden nøyaktig. Parksensor er et fint hjelpemiddel. Rygg sakte til du får "hel pipetone" da har du akkurat den plassen du trenger for å åpne bakluka uten å ta borti noe. Noe dritt når de er fulle av snø..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 26, 2007 Stein, vil du ta et bilde av sensorene..? Alle disse billige settene ser så "vortete" ut, men ser at "Park Boy" fra Inpro ser ganske bra ut.. ser ihvertfall slik ut på de bildene jeg finner. Noen forskjellige typer her, som kanskje kan være et alternativ til orginalt.. http://www.priuswiki.de/wiki/PDC 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 26, 2007 Her er bilder fra Sensorene og fra displayet som sitter i midtkonsoll under midtarmlenet. Montert i Tyskland, februar 2004, pris ca 270 eur ferdig montert. Har funket bra for meg. Stein I. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 26, 2007 Til opplysning: På markedet finnes det også et enkelt system uten display. Dette må da være greit for de som ikke vil ha display, og de som ikke kan bruke originalt? Greiene monteres komplett (og skjult) bak i bilen, og intensiteten på pipesignalet indikerer avstanden. Da har en blikket fritt til å se på fronten/fotgjengere/speil/etc. Jeg har selv slike "jalla" ryggesensorer som er brukbart nøyaktige, men jeg ser selv problemet med at jeg altfor lettvindt kun ser på displayet i stedet for å bruke blikket rundt bilen. En spark, en rullator eller en barnefot er kanskje alfor enkelt å overse når en sitter og følger med på "en dings" i stedet for bilens omgivelser. Jeg hørte om dette hos en bekjent for en tid tilbake, men husker selvfølgelig ikke navnet på systemet nå. Kan poste det over helgen hvis det har interesse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 27, 2007 Displayet brukes heller sjeldent. Det er under midtarmlenet, kan ikke ha noe så stygt synlig på "dashbordet". Selvfølgelig for at oppmerksomheten bør være på det du holder på med; nemlig å rygge. Når det er sagt så har jeg spart meg noen blemmer ved at jeg har fått alarm på ting jeg ikke har vært oppmerksom på. Billig å bra alternativ. Anbefales: smil : Til opplysning: På markedet finnes det også et enkelt system uten display. Dette må da være greit for de som ikke vil ha display, og de som ikke kan bruke originalt? Greiene monteres komplett (og skjult) bak i bilen, og intensiteten på pipesignalet indikerer avstanden. Da har en blikket fritt til å se på fronten/fotgjengere/speil/etc. Jeg har selv slike "jalla" ryggesensorer som er brukbart nøyaktige, men jeg ser selv problemet med at jeg altfor lettvindt kun ser på displayet i stedet for å bruke blikket rundt bilen. En spark, en rullator eller en barnefot er kanskje alfor enkelt å overse når en sitter og følger med på "en dings" i stedet for bilens omgivelser. Jeg hørte om dette hos en bekjent for en tid tilbake, men husker selvfølgelig ikke navnet på systemet nå. Kan poste det over helgen hvis det har interesse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 4, 2007 Jeg kjøpte min på qxl ca 250,- Satte på 1,6mm oring. dyttet de inn fangeren orginal underdel for PDC. limte med sika i bakkant. gjemte display/piper i dashbordet under rattet. ser aldri på displayet. bruker kun lyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...