#1 Skrevet Januar 18, 2007 For å gjøre historien kort: I fjor våres så røyk reg. reima, og i den forbindelse så byttet jeg ventiltetninger og et par ventiler. Satt samtidig på rs2 manifold og rs2 turbo kjøpt her på forumet. Vel fornøyd og ferdig så har jeg problemer med oljerøyk på tomgang (noe jeg ikke hadde før). Jeg tenker at jeg kanskje har glemt en ventiltetning eller slik og sjekker ut diverse og tar av toppen sjekker at den er plan osv. men finner ingen feil. Har kjørt med dette nå siden i fjor våres og er igrunn litt lei av røyken, så jeg har sjekket ut litt hva det kan være. Det jeg har gjort er å la bilen stå på tomgang og ryke fra seg litt, for så å ta ut plugger for å sjekke om en eller flere av dem er nedsotet. Det viser seg at alle pluggene har samme og riktig farge, og jeg skjønner ikke mere. Intill jeg i dag tar av downpipe for å lappe litt eksoslekk og montere bblamda. Da ser jeg at turbo er lendel nedsotet og når jeg kjenner på akselen så er det merbart slakk. Skal det være noe slakk i det hele tatt her? Denne turboen skulle kunn ha gått 10000 når jeg kjøpte den, så jeg trodde den var i orden, noe den kanskje ikke er? Noen inspill her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 18, 2007 Ideelt sett bør det være lite slakk. Ekspertene sier at det kan aksepteres radialslakk. Da flyter akselen uansett bra på oljetrykket og aksel med skovler har orginal plassering og svirrer lett. Men jo mer slakk, jo mer olje vil lekke. Det skal ikke være (eller svært lite) aksialslakk. Dersom man kan bevege i akselens lengderetning er det fy-fy. Da vil skovlene etterhvert lett ta borti huset og det blir ubalanse. Jeg har fått overhalt noen turboer. I et tilfelle var den helt tight i alle retninger. I et annet tilfelle var den svært sliten og turbo.no sa den var på grensen til overhaling før de tok jobben. Etter overhaling var det fortsatt noe merkbar radialslakk. Den bilen begynte etterhvert å ryke en kort periode etter start. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...