Audi S3, haldex eller quattro???

Anbefalte innlegg

Hei...

Lurer på om det er quattro eller haldex på audi s3...

Har en kompis som har kjøpt seg audi s3, jeg kjører for øyeblikket golf 4

4-motion.

Mener å ha hørt at det er samme drivverk på disse, men han med audien er ikke enig...

Hvem har rett??: klø :

Lurer også på hvordan dette haldex systemet fungerer, noen som kunne ha forklart sånn grovt eller... finnes det noen sider på internett som forteller hvordan haldex(4-motion) fungerer?? På norsk...:)

Mvh Kaspersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter haldex på den ja,.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

står bittelitt her:

http://www.volkswagen.co.uk/new_cars/technology_glossary/4MOTION

og her står det en del mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_%28all_wheel_drive_system%29#quattro_which_is_not_quattro_any_more:_Haldex_AWD

Where: Starting from 1998 quattro has become just a trade mark and it does not indicate that all wheel drive system with Torsen differential is used on the vehicle any more. Vehicles with transverse engine mounting (Audi A3/S3 quattro, Audi TT quattro) are equipped with Haldex automatic all wheel drive. The same type of automatic all wheel drive is used on VW Golf/Bora/Jetta 4motion (Mark IV 1998-2005, Mark V 2003-), VW Sharan 4motion (2001-) and other Volkswagen AG vehicles with transverse engine mounting – Seat and Skoda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei...

4-motion.

Mener å ha hørt at det er samme drivverk på disse, men han med audien er ikke enig...

Hvem har rett??: klø :

Lurer også på hvordan dette haldex systemet fungerer, noen som kunne ha forklart sånn grovt eller... finnes det noen sider på internett som forteller hvordan haldex(4-motion) fungerer?? På norsk...:)

Mvh Kaspersen

Er Haldex på begge ja. Er nesten identisk på de to bilene. Eneste forskjellen er hvordan de er programert.

Veldig enkelt beskrevet, er Haldex en Elektro/Hydraulisk kopling. Den funger sånn att når forhjulene begynner å spinne, vil Haldexen få eletroniske signaler, og en "clutch" vil hydraulisk overføre kreftene til bakhjula.

Veldig raskt og grovt beskrevet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så min 98mod passat har drift på alle 4 hjul konstant?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei...

4-motion.

S3-en har Haldex *OG* Quattro.

Samme drivverk som på en Golf IV 4-motion.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Haldex på begge ja. Er nesten identisk på de to bilene. Eneste forskjellen er hvordan de er programert.

Veldig enkelt beskrevet, er Haldex en Elektro/Hydraulisk kopling. Den funger sånn att når forhjulene begynner å spinne, vil Haldexen få eletroniske signaler, og en "clutch" vil hydraulisk overføre kreftene til bakhjula.

Veldig raskt og grovt beskrevet.

Det er vel blitt såpass avansert at bakhjula blir koblet inn ved bevegelse på gasspedalen.. (TPS sensoren) ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så min 98mod passat har drift på alle 4 hjul konstant?

Ja, samme system som audi med langsmontert motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er Haldex på S3 for min skal inn for å bytte Haldexolje nå! Ellers så er jeg lurt :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.