#1 Skrevet Januar 19, 2007 Hei på dere Vet dette er ganske lite spesifikt men spør allikevel. Golf II 87. Før, når jeg kjørte med full bil/tung bil, så kunne jeg høre et liten dunkelyd bakfra når jeg kjørte i fartsdumper og lignende. Akkurat som det var et eller annet som gikk nedi, eller oppi et eller annet for den saks skyld. Har hatt så mye forskjellig greier med bilen tidligere, lyder som har kommet fra alt fra drivledd og ting foran og eksos og litt av hvert, men synes at denne lyden er vanskelig å skjønne hva er, og har aldri hatt noe problemer med ulyd bak før heller. Det som er problemet er at nå hører jeg denne "klunkelyden/dunkelyden" uansett om jeg ikke har folk i bilen, jeg kjører ekstremt forsiktig i fartsdumper og slikt, men lyden kommer bakfra nå uansett, høres ut som den kommer fra høyre side bak. Litt humpler i veien eller et eller annet så kommer det dunket, og dette er selv om man kjører pent selvfølgelig. Da jeg senket bilen med nye dempere og slikt så var ikke demperne foran helt ordentlig skrudd til (eller noe slikt :-)), så jeg hadd en litt lignende dunkelyd foran ved litt humplete vei og slikt, men dette rettet seg jo raskt når det ble ordnet. Kan ligne litt på en slik lyd. Er det noen som har noe erfaring om hva det kan være, så man har noe å gå ut i fra? Er litt dårlig forklart og sånt, men er jo lov å håpe vel :-) På forhånd takk Jeanett :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 19, 2007 sjekk om eksosen henger skikkelig over bakstillingen. dette er ofte eit problem med golf og jetta II. du kan fikse dette med nye eksos oppheng eller lage ein slags pute av aluminumsfolie som blir festa av streng rundt eksosanlegget akkurat der bakstillingen treffer. dette gjorde eg vertfall og det funker gull, dempet vertfall lyden. for sikerhetsskyld så kan du gå bak bilen og riste litt i eksosanlegget. kommer det ein dunkelyd fra det når du rister så er det problemet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 19, 2007 sjekk om eksosen henger skikkelig over bakstillingen. dette er ofte eit problem med golf og jetta II.du kan fikse dette med nye eksos oppheng eller lage ein slags pute av aluminumsfolie som blir festa av streng rundt eksosanlegget akkurat der bakstillingen treffer. dette gjorde eg vertfall og det funker gull, dempet vertfall lyden. for sikerhetsskyld så kan du gå bak bilen og riste litt i eksosanlegget. kommer det ein dunkelyd fra det når du rister så er det problemet:) Har gjort dette, eksosanlegget sitter absolutt helt fast og ingen lyder derfra, for en stund siden så har bilen vært inne for få nytt eksosanlegg og klemmer/fester på det, så jeg vet at lyden ikke kommer derfra, men kunne jo absolutt vært en mulighet, var jo også det første jeg sjekka når jeg fikk ulyd bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 19, 2007 Har du sjekka om støtdemperne bak er skikkelig fast da ?? Hvis bilen er senka for ikke så lenge siden så kan det jo være det muligens. Ihvertfall verdt en titt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 19, 2007 Har du sjekka om støtdemperne bak er skikkelig fast da ?? Hvis bilen er senka for ikke så lenge siden så kan det jo være det muligens. Ihvertfall verdt en titt Ja tenkte litt på det, for kan minne om den lyden littegran, og høres kun ved humper i veien og slikt, men bilen er ikke nylig senka, senka i fjor sommer, løsner de bare sånn uten videre da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 19, 2007 Ja tenkte litt på det, for kan minne om den lyden littegran, og høres kun ved humper i veien og slikt, men bilen er ikke nylig senka, senka i fjor sommer, løsner de bare sånn uten videre da? Tja det er jo litt bevegelse baki der da. Pluss at demperne "setter" seg etter en stund. Har selv måttet etterteite mutteren på toppen av dempern på to av bilene jeg har hatt før. Men det KAN jo være andre ting som lager lyd også da. Mutter-trekker er en fin ting å bruke på de mutterne men vær forsiktig!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 19, 2007 Tja det er jo litt bevegelse baki der da. Pluss at demperne "setter" seg etter en stund. Har selv måttet etterteite mutteren på toppen av dempern på to av bilene jeg har hatt før. Men det KAN jo være andre ting som lager lyd også da. Mutter-trekker er en fin ting å bruke på de mutterne men vær forsiktig!!! Ja, skal få sjekket det da. Takk for innspill folkens, er alltid hjelp å få her :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 19, 2007 Hørtes veldig ut som en av demperene bak er løs ja Hørt den lyden noen ganger å den er lite fin å sitte å høre på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 19, 2007 Hørtes veldig ut som en av demperene bak er løs ja Hørt den lyden noen ganger å den er lite fin å sitte å høre på.. Ja håper det ikke er noe mer enn dempern. Blir jo helt sprø av sånne lyder, får jo nesten bare lyst til å holde for ørene i det bakhjula ruller ned fra farstdumpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 19, 2007 hehe ja hører det spesielt godt over fartshumper! får ned trykk da så løfter den seg igjen å slår nedi så du får stramme mutterene. Mulig du klarer å høre lyden om du får tak i demperen å rigler på den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 19, 2007 Slitte støtdempertopper/opplagringer bak eller slitte foringer i innfesting for bakaksel. Nå veit jeg jo ikke, men ettersom det før var når bilen var tungt lastet og nå er der konstant etter senking, regner jeg med at foringen for innfesting vrir seg såpass at den slites desto fortere. Ble bolten gjennom denne løsnet da bilen ble senket, for så å dras til da bilen sto på hjulene? Hvis ikke har altså foringen en meget ugunstig vridning etter senking. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 19, 2007 Slitte støtdempertopper/opplagringer bak eller slitte foringer i innfesting for bakaksel. Nå veit jeg jo ikke, men ettersom det før var når bilen var tungt lastet og nå er der konstant etter senking, regner jeg med at foringen for innfesting vrir seg såpass at den slites desto fortere. Ble bolten gjennom denne løsnet da bilen ble senket, for så å dras til da bilen sto på hjulene? Hvis ikke har altså foringen en meget ugunstig vridning etter senking. Hm, altså. Jeg hadde aldri denne lyden i det hele tatt før bilen ble senket. Senket bilen i fjor sommer, hørte aldri noe etter senking heller, Men, når bilen var tung hørte jeg den en gang i blant i farstdumper og slikt, egentlig ikke i vanlige str farstdumper, men vi har en gigantisk i en oppover bakke og det var der jeg hørte det da med tung bil. Det at jeg nå hører det hele tiden nesten begynte for under en uke siden, så ingenting av dette har helt direkte sammenheng med senkingen liksom. Ang. montering av senkesett så kan jeg desverre ikke svare på det du spør om, men det ble montert av pappa som jobber på verksted så jeg vil absolutt regne med at ble gjort som det skulle. Som sagt, aldri hatt noen problemer før nå :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 19, 2007 Ok. Tenkte på de foringene også litt fordi det er en typisk ting som slites på Golf 1, 2, 3, 4, og sikkert 5 snart. Hadde sjekket de iallefall. Ellers er forslagene nevnt av de andre her også ting jeg ville sjekket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 20, 2007 Sukk.. Da hjalp det ikke å stramme på demperne da, men var sikkert greit å få gjort det også :-) Så i går når vi nå skulle sjekke om det hadde hjulpet så var det jo selvfølgelig mye verre, i og med at jeg hadde med en til i bilen. Så, da er det vel noe annet som må fikses da..hva slags foringer er det snakk om da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 20, 2007 henger meg på bent owe martinsen her, kompis av meg hadde en dunke lyd vær gang han kjørte over farst dumper da var foringene i bakakslingen defekte, ikke akuratt de sterkeste disse foringene når bilen har gått sinne hundre tusen og blir senket, se om foringene slipper stålet gjør dem det så kan du bare skifte dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 20, 2007 henger meg på bent owe martinsen her, kompis av meg hadde en dunke lyd vær gang han kjørte over farst dumper da var foringene i bakakslingen defekte, ikke akuratt de sterkeste disse foringene når bilen har gått sinne hundre tusen og blir senket, se om foringene slipper stålet gjør dem det så kan du bare skifte dem. Ok, takk, er det mye jobb å bytte dem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 20, 2007 tja, du må ha riktig værktøy i alle fall. om du ikke har det ville jeg vel satt bilen på et værksted og få gjordt dette. en ting er og få ut den gamle, det kan gå med en del jobb. men å få den i igjend uten riktig værktøy er håpløst. om du ikke setter i poleritan foring da, for da er det ganske så enkelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 20, 2007 holder en knapp på at dette er noe me demperen, og gjerne øverste fjærskål som har rustet sundt. da vil det ligge å kakke litt baki der. har sett dette på mange golf 2. få plukka av demperen så ser du det sikkert kjapt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 20, 2007 Ja får ta en sjekk til uka. Som sagt så jobber jo pappa på verksted, så verktøy har man uansett, så det er greit. Søkte litt rundt på forumet og slikt og mange andre som har akkurat de samme lydene og problemene som jeg har som har gåen foring eller lignende, så vi får se 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 22, 2007 Da var det visst dempern som er gåen. Noe om at den gikk i bånn eller noe greier. Så da må man ha ny demper da. Litt kjedelig egentlig, siden de demperne bare er 1 år gamle. Men men... Jeanett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...