Hva er den beste motoroljen til RS2?

Anbefalte innlegg

Etter min mening er en 10W-60 helt uegnet på en bil som brukes til normal kjøring. Har noen av dere som sverger til dette prøvd å sette et lite beger i fryseren over natten og sett konsistensen? Det er knapt nok mulig å få den til å renne.. Dyrt, uegnet og unødvendig til normal bruk - har kun noe for seg til banekjøring og lignende. Spesielt om man bor i strøk av landet det blir noen minusgrader er dette dårlige saker. Sier seg kanskje selv at en "racing-olje" ikke er beregnet på hverdagsbruk under alle slags forhold?

 

Sverger selv til Mobil 1, da den har en anstendig pris og jeg har kun gode erfaringer. Bruker denne i 0W-40 på min A6 2.5TDI og fatterns 100 2.8E. Har fylt den i 5W-50 på min gamle Skoda veteranbil fra 1977 også.. :D Hadde en 86-modell Audi 100 2.2 quattro som hadde fryktelig ventilløftertikking etter 480000 km, men etter noen oljeskift var tikkingen på kald motor borte og jeg slapp å skifte løftere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje sikkert att de er so masse Shell olje på Ferrari sine F1 biler som shell vil ha det til : rolleyes : rolleyes Men er jo god reklame og ha logoen på bilene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikkert det er 98oktan på 98 pumpa heller? Hvordan kan du si noe slikt??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange hundre tusen kilometer går en formel 1 motor? Går ikke de motorene 400.000km i norske fjellstrøk? :rolleye:

 

Kjører på Agip 10-60 Racing etter overhaling i vår. Er da fornøyd enda

: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter rettsaken i USA ...

 

Ser at oljen som ble testet i tråden som du ga link til er av den nye EP typen. Uansett kjipt hvis M1 virkelig går over til Type III base.

Saken var aldri i rettsapparatet i USA men var en "tvist" mellom to parter..

Mobil som den gang mente at bare oljer i gruppe IV (PAO) og gruppe V (Ester) kan kalles syntetisk er tydeligvis av en annen mening nå.

Mobil1 5w30 EP, 10w30 EP og 15w50 EP inneholder så mye som 80% gruppe III olje og er ikke en syntetisk olje iht. deres egen definisjon.

 

Ser også at Mobil tar "premium" pris for denne oljen, selv om gruppe III olje bare koster 1/2 av det PAO koster.

 

De oljene som fortsatt er PAO basert ser ut til å være M1 0W-40, 5W-40 og 5W-50 som ikke er i EP serien..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her har det blitt bestilt tre kanner agip 10 60: rock : å det er till enn trimmet 5er..

 

HAr prøvd endel forskjellig, og hadde også en tendens til "ventilklikking" i motoren

etter å ha kjørt litt hardt, dette forsvant etter Agip. Anbefales!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter min mening er en 10W-60 helt uegnet på en bil som brukes til normal kjøring. Har noen av dere som sverger til dette prøvd å sette et lite beger i fryseren over natten og sett konsistensen? Det er knapt nok mulig å få den til å renne.. Dyrt, uegnet og unødvendig til normal bruk - har kun noe for seg til banekjøring og lignende. Spesielt om man bor i strøk av landet det blir noen minusgrader er dette dårlige saker. Sier seg kanskje selv at en "racing-olje" ikke er beregnet på hverdagsbruk under alle slags forhold?

 

Sverger selv til Mobil 1, da den har en anstendig pris og jeg har kun gode erfaringer. Bruker denne i 0W-40 på min A6 2.5TDI og fatterns 100 2.8E. Har fylt den i 5W-50 på min gamle Skoda veteranbil fra 1977 også.. :D Hadde en 86-modell Audi 100 2.2 quattro som hadde fryktelig ventilløftertikking etter 480000 km, men etter noen oljeskift var tikkingen på kald motor borte og jeg slapp å skifte løftere..

 

 

 

 

sette en sommerolje i fryseren er vel ikke det vi kaller et fårsøk en kan trekke konklusjoner av men....er det noen som vet hva en olje skal gjøre og hvorfor dere syns "deres" oljer er best??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eyvind regnet vel med at det var helårsolje eller vinterolje det ble diskutert når spørsmålet stilles i januar :)

Du er alvorlig sent ute i denne tråden...

 

Beste olje: Den som oppfyller kravene gitt fra motorfabrikant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av greia er at det er en del folk som kjører 10W-60 året rundt. Denne oljen er etter min mening totalt uegnet til bruk under frysepunktet. Det er for en bil som kjøres i normal bruk bortkastet å bruke en racingolje med denne viskositeten om sommeren også. En god helsyntetisk av type 5W-40 eller deromkring som tilfredsstiller fabrikkens spesifikasjoner er helt flott. Delsyntetisk eller mineralolje ville jeg derimot holdt meg unna, disse holder kortere tid og tåler mye mindre både kulde og varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med valvoline VR1 Racing 10/60 da? Har brukt denne på en turbobil jeg hadde og var meget fornøyd. Menh om den er best vet ikke jeg...umuligt å vite hva som er best og ikke best uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det egentlig som er bra da? hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes mange bra oljer, men man må jo ta en vurdering avhengig av bilens bruksmønster og bruksområde. En olje som er best til en blodtrimmet banebil er ikke nødvendigvis den som er best til daglig bruk året rundt, for eksempel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan si hva jeg bruker da .

Sommer - Agip 10/60

Vinter - Castrol Edge 0/40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lovli sent ute var jeg, men det pustet da liv i en gammel diskusjon....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en evig diskusjon. Bruk godkjent fullsyntetisk olje så har en vel kommet langt. Jeg bruker agip 10-60 jeg vet ikke om motoren liker det for den kan ikke prate, den prøvde så vidt for ett år siden da jeg hadde rådebank, forstod bare noe om "stopp meg jeg har det ikke godt" : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

60w olje må opp i en rimelig høy temp før den har en viskositet som er gunstig for motoren.

Forrige eier hadde 10w-60 på RS2'en min , men den blir snart tappet til fordel for Mobil1 5w-50.

Kommer til å kjøre 5w-50 på Golfen og, da den har høy komp og mangler oljekjøler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil rimelig høy temp på oljen si da? 80 grader? 90, 100, 110?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil rimelig høy temp på oljen si da? 80 grader? 90, 100, 110?

 

10w-60 trenger 120 til 140 grader før oljen har en viskositet som motoren trives med.. En motor trives best med en oljeviskositet på 10-15cSt. Du må opp i minst 120grader for å komme ned i 15cSt med 10w-60. Når oljen er for tykk kan det danne seg luftbobler ved høye turtall.

En 5W40 olje er 15cSt ved ca 90 grader og 10cSt ved 117 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil rimelig høy temp på oljen si da? 80 grader? 90, 100, 110?

Normal driftstemperatur for oljen er rundt 100C (i bunnpanna). Ved samme temperatur måler SAE viskositeten til oljen og setter oljen inn i riktig SAE grad (er viskositeten fra 12,5 til 16,3 cSt er det en 40 olje). En syntetisk motorolje har ingen problemer med å tåle 150C i kortere tid (ett av kravene til VW 502.00 er at oljen skal ha minimum med avleiringer etter 100 timer ved 150C).

SAE viskositetsgrader:

http://www.infineum.com/information/api_tables/SAE%20Viscosity%20Grades%20For%20Engine%20Oils%20-%202006.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 5W40 olje er 15cSt ved ca 90 grader og 10cSt ved 117 grader.

En XW-40 olje er fom 12,5 cSt til 16,3 cSt ved 100C. Hvilken viskositet oljen har ved 117C sier ikke SAE noe om, men HTHS@150C måles ved 150C (logisk nok) og er et bra måletall for hvor tynn oljen blir ved ekstreme temperaturer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.